Jämförelse av Karolinska institutet, Uppsala och Göteborg

Rankingar, möjligheter, studentliv, et cetera.
hagel
Inlägg: 3
Blev medlem: 01 apr 2015, 14:27

Jämförelse av Karolinska institutet, Uppsala och Göteborg

Inlägg av hagel »

Hej allihopa! Här kommer ett jättelångt inlägg som jag hoppas någon orkar läsa igenom :flinar: Jag har sökt in till läkarprogrammet nu i höst och har gått från bombsäker på min rangordning till velande fram och tillbaka gällande mina första tre val och behöver hjälp. Min rangordning på ansökan är just nu:

1. KI
2. Uppsala
3. Göteborg
4. Lund
5. Linköping
6. Umeå
7. Örebro

KI har tidigare känts som det självklara valet men jag har nu börjat fundera på om det vore mer givande att välja t.ex. Uppsala eller Göteborg på första resp andra plats. Jag kommer från Stockholm så det vore ekonomiskt och bekvämt med KI, men det känns som man lär sig mycket på att komma till en annan stad och allt vad det innebär, plus att rykten om att KI's studentliv är totalt dött skrämmer mig lite (är det verkligen så illa?). Har även hört från flera att stämningen inte är lika bra på KI (återigen, bara ett rykte eller?) :huh:

Jag pluggar för tillfället på KTH och här är vi kanske bortskämda med ett väldigt roligt och omfattande studentliv och fester flera gånger varje vecka om man så vill. Studentlivet är absolut inte det som avgör mitt val men det känns ändå viktigt då engagemang i roliga studentevenemang gör att man lär känna så mycket mer människor och får belöna sig lite för allt hårt pluggande också :cool:

Så, Uppsala tilltalar eftersom det är en jättefin studentstad som inte ligger allt för långt bort från Stockholm.

Göteborg tycker jag verkar bra eftersom jag gillar klassiska föreläsningar och trots allt inte vill bo i en allt för liten stad.

Jag undrar dock hur det ser ut med klinisk placering på GU och UU. Hur många blir placerade på andra orter? Hur långt bort kan man hamna? Är det kortvariga placeringar (typ några veckor) eller är man fast på en annan liten ort under längre perioder? Tyckte inte jag kunde hitta bra info om det på deras respektive hemsidor :tokig:

Ett annat argument för KI är också det här med kontakter i Stockholm. Fine, AT kan jag väl tänka mig göra lite var som helst, men jag kan absolut inte tänka mig behöva bo i en annan stad än Stockholm under resten av mitt vuxna liv. Är det jätteviktigt då att välja KI för att senare få jobb i Stockholm eller spelar det inte såå stor roll?

Angående PBL spelar det egentligen ingen större roll för mig. Jag skulle föredra att ha mer föreläsningar än grupparbeten (därav GU och KI) men känner jag att jag kan anpassa mig om det skulle innebära bättre sammanhållning och roligare människor. Forskning är inte heller det som avgör mitt val. Det viktigaste för mig är att jag trivs socialt och med staden och att det händer något i min omgivning utöver studierna.

Om någon har någon input som skulle kunna besvara mina funderingar vore det guld :flinar: Det jag främst behöver veta är nog hur viktiga kontakter från KI är för möjligheten att få jobb i Stockholm samt hur de kliniska placeringarna ser ut i Göteborg och Uppsala, sen om studentlivet är extra bra någonstans är det ett gigantiskt plus :tummeupp:
Gäst

Valet mellan KI, GU och UU

Inlägg av Gäst »

Är själv i liknande situation.

När det kommer till jobb så spelar det ingen roll vart man har gått någonstans.
Jag är inte så insatt i UU och GU's kliniska placeringar.

I Stockholm så har KTH och Handels "bäst" studentliv. För dig som kommer från KTH kommer KI studentliv nog vara en besvikelse. Det som lockar med Uppsala är att studentlivet omfattar alla universitetets fakultet, man umgås alltså inte bara med de som läser samma sak. Och sen så klart, närheten till älskade Stockholm.
Gäst

Valet mellan KI, GU och UU

Inlägg av Gäst »

Kan ju sticka in med ett inlägg angående Göteborg med, studentlivet på GU är kanske inte lika non-existent som på KI men det är mycket, mycket dåligt.
Medicinarna på GU har dock i regel ganska bra sammanhållning vilket kompenserar för det till viss del men går inte att jämföra med ett riktigt studentliv som i Uppsala eller Lund.
Gäst

Valet mellan KI, GU och UU

Inlägg av Gäst »

Hej!

Jag läser tredje terminen i Göteborg och är jätte nöjd! För det mesta är föreläsarna väldigt bra och klimatet på skolan är fantastiskt. Kan hålla med om att studentlivet inte är det bästa, men det blir vad man gör det till. Göteborg är en härlig stad som har mycket att erbjuda ändå :)

Vet från äldrekursare att man kan bli placerad i ex. skövde men det är under kort tid. De flesta verkar dock bli placerade på något av sjukhusen i Göteborg :)

Lycka till! Det blir säkert bra vad du än väljer ;)
Skriv svar