Vad är det bästa med ditt lärosäte?

Rankingar, möjligheter, studentliv, et cetera.
Gustav
Inlägg: 12
Blev medlem: 27 okt 2014, 07:57

Vad är det bästa med ditt lärosäte?

Inlägg av Gustav »

Hejsan!

Står nu i valet och kvalet över vilket lärosäte jag ska välja inför HT2015. Har besökt Uppsala och Örebro där jag skuggade elever. Båda verkar bra på sitt sätt. Skulle vara kul och se vad ni anser vara bra respektive dåligt med ert lärosäte, staden etc. Jag kan börja (det lilla jag märkt).

Uppsala
+ Folk verkade nöjda med ubildningen och staden
+ Bra studentliv
- Lite stora klasser (cirka 120/termin)

Örebro
+ Folk verkade nöjda med utbildningen
+ Jättefina lokaler (i princip helt nybyggda)
+ Små klasser (cirka 70/termin)
- Väldigt nytt, mindre fint renommé?
Vattenblomma

Vad är det bästa med ditt lärosäte?

Inlägg av Vattenblomma »

Om det står mellan uppsala och örebro tycker jag att du ska låta den sociala faktorn avgöra. Vilken stad vill du helst bo i? Välj den.
Gustav
Inlägg: 12
Blev medlem: 27 okt 2014, 07:57

Vad är det bästa med ditt lärosäte?

Inlägg av Gustav »

Är även intresserad av KI, dock känns det lite mindre lockande på grund av just den sociala faktorn. De som studerade i Uppsala var tämligen negativt inställda till Stockholm och KI, vilket inte gjorde det mer attraktivt.

Spelar det egentligen någon större roll vart man väljer att utbilda sig sen när det är dags att ta sig ut i arbetslivet?
r4ll3
Inlägg: 24
Blev medlem: 22 jun 2014, 06:17

Vad är det bästa med ditt lärosäte?

Inlägg av r4ll3 »

Hur kan de som studerar i Uppsala vara negativt inställd till KI ifall de (förmodligen) inte studerat där? Jag tycker du ska gå mindre efter rykten och mer efter hur det verkligen är, vilket du kan göra genom att besöka universitetet och tala med folk som pluggar där. Många här på forumet har skrivit massa skit om KI som inte stämmer IMO.

KI har störst klasser i början men sedan efter T3 tror jag man får en annan typ av sammanhållning när man delas upp på olika sjukhus (40 st var). Går man 120 pers från T1-T11 i Uppsala?
vattenblomma

Vad är det bästa med ditt lärosäte?

Inlägg av vattenblomma »

Vilket lärosäte du studerat på spelar ingen roll OM du har för avsikt att stanna och arbeta i Sverige. Dock så kan ju självfallet kontakter underlätta att få tjänst i den stad du pluggade i. Annars är det egentligen tre faktorer du ska gå efter:

*Forsking?
*PBL eller inte
*Sociala faktorn.


Utgår ifrån att du vet vilka lärosäten som blir intressanta ifall forskning och/eller PBL är av betydelse för dig. Om inte, så läs befintliga trådar här på forumet. Den sociala faktorn är emellertid relativ.
Gustav
Inlägg: 12
Blev medlem: 27 okt 2014, 07:57

Vad är det bästa med ditt lärosäte?

Inlägg av Gustav »

r4ll3: Jag har faktiskt ingen koll på om klasserna delas upp i Uppsala. Vet att de delvis kan hamna lite varstans, t.ex. Eskilstuna några dagar i veckan under sina kliniska terminer, så lite delas de ju upp åtminstone. Hur trivs du på KI och i Stockholm generellt?

Vattenblomma: Svårt att avgöra den sociala faktorn på förhand. Antaganden som att det är bättre i Uppsala och Örebro än i Stockholm kan ju självfallet göras, men är det verkligen så hemskt i Stockholm tro?
Jspr

Vad är det bästa med ditt lärosäte?

Inlägg av Jspr »

Hej!

Jag har bott och studerat i Uppsala i ungefär 8år och min sambo är från Örebro och jag har varit där en hel del. Det låter som att jag är ok lämpad att ge dig lite input.

Kort sagt kan man säga att i Uppsala är universitetet på ett annat sätt integrerat med staden och påverkar det kulturella utbudet på en annan nivå än hur det är i Örebro. Särskilt gäller det t ex nöjeslivet då Uppsala spelar i en helt annan liga än Örebro med events, klubbar och andra liknande grejer i princip varje kväll ngnstans anknutet till nationsverksamhet.

Gemensamt för de båda lärosätena är att som student befinner man sig lite av i en bubbla. Ens tillvaro kretsar kring aktiviteter i och runt om universitetsvärlden.

Uppsala är i mitt tycke betydligt mer homogent med 90%+ svensk vit medelklass aka svennebanan. Alla runt om en tenderar att ha ungefär mer eller mindre liknade bakgrund som en själv. Om det är bra eller dåligt är upp till dig.

Men till syvende vet jag med stor säkerhet att du kommer att trivas utmärkt med båda lärosätena vilket du än väljer. Är du från Örebrotrakten rekommenderar jag dig dock att testa Uppsala i första hand då det är mycket mer utvecklande att komma bort från familjens närhet under en studietid.
Crayon
Inlägg: 59
Blev medlem: 31 jan 2013, 14:51

Vad är det bästa med ditt lärosäte?

Inlägg av Crayon »

Om du vill ha så mycket klassiskt studentliv som det är möjligt att knöka in på dagens 24 timmar så är nog Uppsala det enda valet av de tre. Men är du mest bara ute efter att hitta ett skönt gäng att hänga med och gå på en och annan sittning eller dylikt så kommer du utan problem hitta detta på KI och i Örebro också.

Vad som fick mig att till slut välja KI och inte Uppsala, trots att jag bor i Uppsala, var främst tre saker:

* KI:s omfattande och internationellt mycket kända medicinska forskning
* Alla placeringar sker i Stockholm
* Jag har redan upplevt studentliv och är inte intresserad av detta längre

Dock är Uppsala en väldigt trevlig stad att bo i, om man nu lyckas hitta boende.

Ärligt talat tror jag att du kommer bli nöjd oavsett och definitivt blir man läkare på alla tre lärosäten. Kör på magkänslan.
Gustav
Inlägg: 12
Blev medlem: 27 okt 2014, 07:57

Vad är det bästa med ditt lärosäte?

Inlägg av Gustav »

Tack så mycket för era svar Jspr och Crayon! Dom uppskattas verkligen. Det känns som det är det den sociala faktorn som borde vara avgörande, vilket jag även tror den kommer vara.
KIIIII

Vad är det bästa med ditt lärosäte?

Inlägg av KIIIII »

Om du har möjligheten att komma in på KI så ska du inte ens tveka. Jag har varit på både uppsala och linköping och kan säga att KI är överlägset bättre i de flesta områden, den viktigaste gällande antal preparat/kroppsdonationer som inget lärosäte kommer i närheten (har kontakter i samtliga lärosäten). Detta är så otroligt givande och är verkligen något att inte ta för givet. linköping har ju nästan inget så de går ju över till datorsimulerat..... (intressant nog så ville KI inte vara sämre i något område så de har köpt sådana skärmar för miljonals kronor även när vi har hur många riktiga preparat som helst i närliggade rumment x)

forskningsmöjligheter? jag behöver nog inte ens gå in på detta. Om man är påläst så är det inte nytt att KI har en budget som andra lärosäten inte ens kommer i närheten av. antal forskningsrupper som finns här är nästan fler än samtliga lärosäten tillsammans. detta antal kommer öka nu när de nya forskningsbyggnader i solna och huddinge kommer byggs färdigt. Vill du forska i Harvard? cambridge? imperial college? stanford? i tyskland? Ja KI har ett väldigt bra rykte med forskargrupper som är de mest kända i den vetenskapliga sfären. Utbytestudier? Kolla bara på antalet KI har jämfört med de andra... det är nästan ett skämt att KI har lyckats få så många fler avtal.

Har jag nämnt att nordens mest avancerade sjukhus byggs i stockholm?

Dock menar jag inte att utbildningen på andra lärosäten är sämre, inte alls! menar bara att möjligheterna här är mycket bättre.

sociala faktorn? please.... Sant att studentorter har mer hemmafest osv, men det kan du lätt ha om du väljer att hänga med de mer festinriktade studenterna här på KI. dessutom har medicinska föreningen så otroligt många roliga aktiviteter för dig att delta. Sittningar? hur många som helst och de är riktigt bra!

Alla placeringar är i stockholm. du anar inte vilken lättnad det är att veta att man ej behöver åka långa distanser eller flytta för att komma till placeringen.... en av anledningarna jag bytte från uppsala.
Kan säga att lokalerna i KI är mycket fräschare och modernare än de andra. Örebro som jag besökte hade dock inte så illa, men jag antar att det inte är konstigt då många av lokalerna var nybyggda.

Kom till KI, nästan ingen ångrar sig! VÄLDIGT många byter från både Uppsala, LiU och göteborg, men för det mesta är de som redan bor i stockholm och inte kom in och var tvungna att flytta. alla håller med om att det är lite bättre här.
Skriv svar