Jämförelse av de olika utbildningarna

Rankingar, möjligheter, studentliv, et cetera.
Gäst

Jämförelse av de olika utbildningarna

Inlägg av Gäst »

Jan skrev:Har KI utbyte någon termin? Gäller det andra skolor också eller är det KI som har flest platser?
Eftersom KI är bäst rankat så förstår jag att utåt sett är det bäst men jag hade gärna skippat att bo och plugga i Stockholm och KI skall vara fullt av studenter som försöker vara bäst i allt (på det dåliga viset).

Visserligen rykten men Stockholm vill jag helst undvika.
Lund är ju rätt så populärt idag, högre antagningspoäng än Stockholm. Hur ser det ut om man skulle gå där?
KI har utbyte till många olika länder (och ganska många platser). LiU vad jag vet har väldigt få utbyten i jämförelse med KI. De har inte så många "officiella" kontakter med andra universitet. Men om det är byte av land du söker så är väl standard att man får bra kontakt med någon (professor) på universitetet i Sverige som har bra kontakt med folk på andra sidan atlanten (USA), och blir på sådant sätt etablerat i ett nytt land. Personer som har bra kontakter med folk i USA finns nog på varje universitet i Sverige, så du ska nog inte oroa dig för det. Det finns fler sånna i Stockholm än på andra ställen, men det är ju också mer brus i Stockholm så det är nog också svårare att nå fram till de personerna.

Stockholm är inte den trevligaste av alla städer. Tycker själv inte om staden; för mycket folk, för högljudda bussar och det tar minst en timme att ta sig någonstans i stan. Bostad är ju också ett problem; det är dyrt, svårt att hitta och litet, men om du får klin.plats på huddinge så blir bostad ett mindre problem.

KI är annars inte så hetsigt som folk kanske tror. Men det blir tyvärr inte samma typ av klassammanhållning när det nästan bara är föreläsningar. PBL är ju bra för att man blir "tvingad" att prata och träffa andra människor. Och sedan är det ju inge vidare studentliv heller. Om du går direkt in på KI så kommer du heller aldrig uppleva det och därför kanske inte känna någon efterfrågan av det heller.
Jan

Jämförelse av de olika utbildningarna

Inlägg av Jan »

Ja jag vill gärna undvika Stockholm pga att det är dyrt att bo och leva där samt man kommer ha svårt att hitta bostad, studentlivet inte är det samma etc.

Tror ni det är avgörande för framtida chanser i USA tex eller kan man lyckas oavsett?
Man vill ju nå sin dröm efter studierna men kanske inte värt att ha "tråkigt o jobbigt" i 6 års av studier bara för att man ville ta examen på ett lite mer känt universitet? Känns som man kan ha riktigt roligt i tex Lund eller Uppsala som studentstad.
Skriv svar