Jämförelse av Göteborgs universitet och Uppsala universitet

Rankingar, möjligheter, studentliv, et cetera.
ellis

Jämförelse av Göteborgs universitet och Uppsala universitet

Inlägg av ellis »

Hej!

Visste inte riktigt var jag skulle posta, men hoppas det fungerar att skriva här. :) Det är nämligen så att jag just nu studerar i Linköping men inte trivs särskilt bra, varken med PBL, terminstentor eller staden. Jag har blivit antagen till Göteborgs läkarprogram och står som reserv i Uppsala (kommer antagligen in där i urval 2 eller som reserv), men jag vet inte vilket lärosäte som vore bäst att byta till.

Det viktigaste för mig är 1. att det är tydligt vad man ska lära sig (vilket det tyvärr inte alltid är med PBL), 2. att det är små tentor, alltså inga terminstentor., 3. att det är så lite PBL som möjligt. Jag har hört att Uppsala har en del PBL (basgruppsmöten en gång i veckan) men inte i lika stor utsträckning som t ex LiU. Fördelen med Uppsala är att det är nära till familjen i Stockholm.

Så skulle ni som läser i Uppsala eller Göteborg kunna berätta lite om hur ni upplever era studier? Är det svårt/lätt att klara tentorna? Trivs ni bra i staden? etc.

Och sist är det någon som har erfarenhet av att ha bytt från Linköping till Uppsala eller Göteborg? Hur mycket fick ni tillgodoräkna er?

Tack så mycket!
Gäst

Byta till UPPSALA eller GÖTEBORG

Inlägg av Gäst »

Kan säga såhär. Går ki termin 3 och ska nu byta till uppsala. Innan jag gjorde det helt frågade jag en ortoped som undervisar både i KI och uppsala. Han sa att uppsala har en otroligt bra utbildning och att han definitivt rekommenderar det. När jag frågade vilken av dessa två som var bättre sa han att det var omöjligt att säga, ungefär lika bra. Han ville dock poängtera att uppsala har otroligt bra föreläsare och preklin. Han sa att jag inte borde känna ångest eller tvivel. Nu vet jag iaf att jag inte kommer åka till ett sämre lärosäte. Peace be with ya
Anonym

Byta till UPPSALA eller GÖTEBORG

Inlägg av Anonym »

Gäst, får man fråga varför du byter till Uppsala? Är det nåt du är missnöjd med på KI? Och vilken termin får du hoppa in på i Uppsala?
Gäst

Byta till UPPSALA eller GÖTEBORG

Inlägg av Gäst »

nej utbildningen är helt ok på ki, inget att klaga på. Söker bara lite mer "äventyr" i livet. 4.5 år till i ki är inte riktigt ett äventyr. Har hört bra om uppsala, så varför inte?. Förlorar dock en termin. Tycker det är lite tråkigt med massor av föreläsningar alla dar i veckar :((/
Gäst

Byta till UPPSALA eller GÖTEBORG

Inlägg av Gäst »

Kan du berätta vilken kvot du sökt i?
Gäst

Byta till UPPSALA eller GÖTEBORG

Inlägg av Gäst »

KI är överlägset bäst i hela Sverige.
Det är rankat som Sveriges bästa universitet på URANK, det är det enda universitetet i Sverige som är rankad topp 50 i världen, det är #10 bästa medicinska universitetet i världen. Karolinska Institutet delar ut nobelpriset och är känd i alla medicinska kretsar.

Staten har också satsat 60 miljarder kronor på Karolinska med ny infrastruktur och biomedicinska laboratorium, vilket kommer att göra att KI kommer att befästa sin plats som ett av världens bästa universitet. Inget annat universitet i Sverige är ens i närheten av KI.

GU är för mig ett bättre universitet att plugga läkare på än UU. Det är lättare att få bostad, bra stad och man slipper åka till någon håla för att gå på vårdcentraler som man gör i Uppsala.

http://ki.se/om-ki/aula-medica
http://ki.se/om-ki/biomedicum-framtidens-laboratorium
http://ki.se/om-ki/gamma-forskning-och-innovation
http://ki.se/om-ki/widerstromska-huset
http://ki.se/nyheter/campus-huddinge-expanderar
- KI kommer tillsammans med nya universitetssjukhuset (Nya Karolinska Solna) att skapa en egen högkonjunktur. Tillsammans kommer vi att bygga för totalt 50-60 miljarder under de kommande åren.
Gäst

Byta till UPPSALA eller GÖTEBORG

Inlägg av Gäst »

Går själv varken på UU eller GU, men har hört att UU har haft lite problem med att hitta klin-placeringar åt alla sina studenter. Annars så brukar man ju säga att grundutbildningen är ganska jämlik mellan alla lärosäten med undantaget Örebro som man ännu inte kan utvärdera då de inte har producerat några färdiga läkare, så du ska nog inte oroa dig för kvalitén så länge du är i Sverige.

Annars är ju GU känt för att ha mycket lite PBL och muntliga och skriftliga duggor, så om det är det du är efter kör på GU.

Skulle jag vara du (nu är jag inte du och kanske inte prioriterar som du) så skulle jag nog satsa på UU, då 5,5år med endast föreläsningar kanske bli lite tröttsamt, närheten till familjen är ett stort plus och att Uppsala är en studentstad tillskillnad från Göteborg men att det fortfarande är nära Stockholm (dvs the best of both worlds).

Om du vill få en känsla av föreläsningarna på UU så finns ju alltid http://media.medfarm.uu.se/undervisningsform1 som du kan kika på.
ellis

Byta till UPPSALA eller GÖTEBORG

Inlägg av ellis »

För mig vore KI optimalt, men jag har tyvärr inte betygen för att komma in där. Angående Uppsala, har ni koll på hur mycket PBL det är? Har läst att det är ett gruppmöte i veckan. Ses man då i två timmar? Personligen föredrar jag att ha många föreläsningar, då jag tyvärr inte tycker att basgruppsträffar ger mig något. En till sak, vet ni vilka lärosäten utöver Linköping som har terminstentor? Vet t ex att KI har det under termin 1 och 2.
Elodone
Inlägg: 29
Blev medlem: 07 apr 2014, 15:29

Byta till UPPSALA eller GÖTEBORG

Inlägg av Elodone »

Jag läser T1 på GU och ska försöka svara på dina frågor :).

1. att det är tydligt vad man ska lära sig (vilket det tyvärr inte alltid är med PBL)
Den första terminen har man tydliga studiehandledningar. Det tror jag inte man har senare terminer, men äldrekursare har sagt att då ska man plugga på det som tas upp på föreläsningar för det är det som anses som viktigt av föreläsarna.

2. att det är små tentor, alltså inga terminstentor.

Vi har tentor i varje kurs, och alltså inte i slutet på varje termin. I många kurser har man deltentor och/eller duggor.

3. att det är så lite PBL som möjligt.
Vi har ingen PBL men under klin så har jag förstått det som att man jobbar mer åt det hållet. Dock har man fortfarande föreläsningar men undervisningen är nästan uteslutande förlagd till sjukhusen.

Så skulle ni som läser i Uppsala eller Göteborg kunna berätta lite om hur ni upplever era studier? Är det svårt/lätt att klara tentorna? Trivs ni bra i staden?
Jag läser som sagt T1 och det är mycket att komma in i i början, så jag kan ju inte direkt påstå att jag tycker att det är lätt. Dock har jag klaruat båda tentorna vi har haft hittills trots att jag trodde att det skulle krävas mer plugg. Jag trivs superbra både i staden, i klassen och stort i skolan med övriga studenter och med studierna. Det är bra sammanhållning på Medicinareberget (där bl.a. läkar- och ssk-studenter läser) och det finns mycket socialt att göra som student. Det är kanske inte som i Uppsala med studentliv men jag har inte saknat något när det gäller vare sig fester eller andra aktiviteter. Det finns massor att göra!

Föreläsningarna känns väldigt proffsiga, med kunniga föreläsare som forskar inom det de undervisar i. Jag trivs verkligen väldigt bra med undervisningsformen :)

Har du några fler funderingar/något jag missade?
Gäst

Byta till UPPSALA eller GÖTEBORG

Inlägg av Gäst »

Inte ett enkelt val men jag skulle rekommendera Uppsala. Går termin 7 göteborg men ångrar att jag bytta från uppsala. Gjorde det pga min flickvän... och när vi gjorde slut efter 1 år så kunde jag inte komma in på uppsala pga högre antagningsgräns (BI).... Sorgligt jag vet. Inget fel på GU alls, bara att det var trevligare i uppsala. Man trivs bättre där som student, dvs om du inte har familj i göteborg vilket skulle göra saken helt annorlunda. Men behåll reservplatsen och om du har tur kanske du kommer in. Billigt med bostad också. Allt är billigt haha och du kan alltid åka 1 timmes tåg till huvudstaden när du känner för det. Det är mysigt och utbildningen är verkligen toppen i uppsala. Lycka till med valet.
Skriv svar