Jämförelse av Göteborgs universitet och Uppsala universitet

Rankingar, möjligheter, studentliv, et cetera.
Pengar

Byta till UPPSALA eller GÖTEBORG

Inlägg av Pengar »

Billigt? Jo, det är ju billigt att betala 4000 kr/mån för att bo i någons garderob. Vill man ha det billigt i Uppsala får man nog bosätta sig i Gottsunda eller ha köat +3 år för en liten studentkorridor. :skrattar:

Örebro är nog den enda staden med läkarutbildning det är hyfsat lätt med bostad, samt billigt. Bor man i Flempan och pluggar på KI kan man åka buss gratis samt gymma gratis så kan man nog tjäna in en del på det.

http://www.privataaffarer.se/nyheter/ha ... rna-562459
Gäst

Byta till UPPSALA eller GÖTEBORG

Inlägg av Gäst »

Skitsnack! Finns massor av olika sätt att få bostad och väntetiden brukar inte vara mer än några månader!
Pengar

Byta till UPPSALA eller GÖTEBORG

Inlägg av Pengar »

Jo, men

1) Det är inte billigt
2) Du behöver oftast ha köat mer än 2 år för att få en studentkorridor
3) Svårare att få extrajobb på grund av att alla är studenter (till skillnad från Sthlm och GBG)
4) Du kan få bo inneboende men får betala ockerhyror

Jag förstår inte vad för Uppsala du pratar om, du får gärna berätta mer. Du har inte missat att det är en av de svårare städer att få bostad i? Vad är billigt boende enligt dig? Vi jämför diamanter och rubiner här.
Gäst

Byta till UPPSALA eller GÖTEBORG

Inlägg av Gäst »

Pengar skrev:Billigt? Jo, det är ju billigt att betala 4000 kr/mån för att bo i någons garderob. Vill man ha det billigt i Uppsala får man nog bosätta sig i Gottsunda eller ha köat +3 år för en liten studentkorridor. :skrattar:

Örebro är nog den enda staden med läkarutbildning det är hyfsat lätt med bostad, samt billigt. Bor man i Flempan och pluggar på KI kan man åka buss gratis samt gymma gratis så kan man nog tjäna in en del på det.

http://www.privataaffarer.se/nyheter/ha ... rna-562459
Pff, Örebro är inte det enda billiga stället i landet. Blev antagen där en gång och sökte bostad. Jag drog slutsatsen att det är lättare än andra ställen att hitta boende; men för bättre studentbostäder så krävs det fortfarande 3års kö. Linköping har helt okej priser, och jag skulle misstänka det samma gäller för Umeå och Lund om man har "lite tur". Jag hade en vän som kom in efter upprop och fick tag på en 1:a i ett bra område i Linköping på nästan nolltid. "Stockholm" (inte innerstad) kan nog också vara "billigt" om man vill flytta till miljonprogramsområden.

Annars har jag hört vänner som för två år sedan betalade 4000kr en månad för att dela en tre med en kompis i Uppsala. Det kanske är något dyrare nu, men det låter inte som ockerhyror. Man fortfarande några tusenlappar ifrån att leve existensminimum i Sverige (Wikipedia källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Existensmi ... Studerande)
Uppsalabo

Byta till UPPSALA eller GÖTEBORG

Inlägg av Uppsalabo »

Hej Ellis!
Jag pluggar under de prekliniska terminerna i U-a och kan iaf svara lite grand på din fråga.
PBL är ungefär en gång per vecka, med ett par timmar per tillfälle ungefär. Vad jag förstått skiljer sig Uppsalas PBL en del från både Linköping och Umeå, där man där kanske har mer fokus och tyngd kring PBLen. Tycker dock att det varit ett trevligt sätt att lära sig som ett komplement till föreläsningar och seminarier.

Personligen tycker jag inte tentorna varit vidare svåra om man bara är någorlunda påläst. Det känns som att en del fokus läggs kring andra obligatoriska moment, såsom seminarier (ofta väldigt givande!), labbar, PBL-fall och duggor, vilket gör att tentan blir sista "checken" innan kursslut. Folk pluggar i regel på mycket hårdare än vad som sedan examineras är min uppfattning.

I övrigt upplever jag att programmet har en unik närhet i samarbetet mellan elev och kurs, där kursledning och programansvariga är väldigt lyhörda för studenterna och deras synpunkter kring utbildningen och där kurserna finjusteras mellan terminer utifrån vad studenterna upplevt som bättre/sämre.

Lycka till med ditt val!
Anto Annika Perttula
Inlägg: 6
Blev medlem: 27 apr 2015, 13:06

Jämförelse av Göteborgs universitet och Uppsala universitet

Inlägg av Anto Annika Perttula »

Jag skulle också gärna höra mer jämförelse mellan Uppsala och Göteborg! Saknar inte värsta studentlivet men gärna sammanhållning och god studiemiljö (samt en kör att sjunga i, men det vet jag jag kan hitta i båda städerna, dock med mer valmöjlighet i Uppsala)! Har stått i bostadskö i Gbg i fem år och kommer söka till HT16, så då hinner jag ha sex års köpoäng. (Och ett år till Uppsala.)

Tolkar jag ett tidigare inlägg korrekt så att Gbg har mycket muntliga och skriftliga tentor men inte pbl? Uppsalas varierande undervisningsteknik lockar (men då är det det här med bostad och vänner). Göteborg är närmare Norge också!

Jag tror verkligen att det är så att allautbildningar i Sverige är bra. Det är bara vilken stad en vill tillbringa 5,5 år av sitt liv i.
student

Jämförelse av Göteborgs universitet och Uppsala universitet

Inlägg av student »

Vet ej hur det är i Uppsala, men en kompis bytte från Göteborg, då det är en "svår" stad att komma in i, om man inte redan bor där innan utbildningen. Han upplevde att det var svårt att komma in i det sociala, då många redan hade vänner och familj i Göteborg, och redan hade "sina gäng", så han kände sig ensam. Göteborg är ju ingen direkt utpräglad studentstad såsom Linköping, Lund eller Uppsala. Så han bytte till Linköping och verkar trivas mycket bättre där :)
Eli

Jämförelse av Göteborgs universitet och Uppsala universitet

Inlägg av Eli »

Angående det där med att det skulle vara svårt att komma in i gemenskapen i Göteborg så är inte det min upplevelse, men jag kan förstå vad din kompis menade. Det finns en del som har mycket gamla vänner, familj och fritidsintressen bland de som är från Göteborg. Men majoriteten är inte från Göteborg och jag har inte haft några problem att komma in i gemenskapen alls. Det beror väl på vilka man "råkar" börja umgås med i början antar jag, men också på vad man gör det till. De flesta av de från Göteborg har ändå inställningen att man vill göra det mesta av sin studietid och sitt studentliv, så man satsar på att lära känna andra. I alla fall i min klass.
Skriv svar