Jämförelse av Karolinska institutet och Linköping

Rankingar, möjligheter, studentliv, et cetera.
Med
Inlägg: 16
Blev medlem: 19 maj 2014, 11:24

Valet mellan Ki och Linköping

Inlägg av Med »

Ett stort antal kommer in genom PIL. De är inte de ljusaste. Min åsikt så det är inte rocket science jag snackar om.
Skärpning! :tummener: Med den elitistiska attityden kommer du ingenstans. Om något så sliter PILare hårdare och med mer motivation än alla andra. Personligen kan jag inte säga att jag har märkt någon skillnad alls mellan de olika antagningsgrupperna. Varje termin så får vi in ett fåtal nya studenter som ser ner på alla från en viss antagningsgrupp (PIL, HP eller BI-II) och anser sig själva vara "lite bättre". Tack och lov så brukar de antingen ändra attityd och inse att det inte är någon skillnad, eller så hoppar de av.

Till OP: Jag stod själv i valet och kvalet mellan KI och linköping, och jag tror att det är svårt att välja fel. Tycker man om PBL så är linköping perfekt, KI har ju ett mer "klassiskt" upplägg med en massa föreläsningar. :ja: Allt beror på hur man lär sig bäst. Ang att studentlivet skulle vara "dött" så är det nog ett klassiskt fall av "surt sade räven". :ful-ler: Det finns gott om fester och andra aktiviteter om man nu är intresserad av det, :party: men det är inte alls synligt på samma sätt som jag kan tänka mig att det är på andra orter. Går du med i PrU till exempel så finns det fler fester än vad du har tid med... :pinsamt: Gällande stämningen så är den god, men som vanligt så är det ju så att "what goes around comes around" så att säga. Dvs har man en "holier than thou"-attityd á la en viss person i den här tråden :oskyldig: så tror jag att man får svårt för det sociala. Bestämmer du dig för att byta så hör av dig till mig så kan jag bjuda på en öl på puben. :party:
Wolthura
Inlägg: 129
Blev medlem: 21 aug 2013, 18:14
Kontakt:

Valet mellan Ki och Linköping

Inlägg av Wolthura »

Ang. fester. KI ligger i Sveriges huvudstad, brist på festande är det knappas här (om man så önskar). Och ja... Instämmer med föregående talare osv.

Ang. placeringar. Det spelar roll så sätt att du redan har mycket att göra, det är mycket obligatoriska moment på (vissa av) sjukhusen och för att spara in på den lilla tiden man har så spelar placeringarnas geografiska läge roll.
Läkarstudent T5 vid Karolinska Institutet
Följ min väg till att bli läkare http://medikusstudenten.blogspot.se/
Gäst

Valet mellan Ki och Linköping

Inlägg av Gäst »

@med

Själv har jag ännu inte så starka åsikter om PBL, tycker att det är helt okej men är fortfarande kanske inte riktigt van vid det. Annars är konceptet med "tema-paket" något som jag inte gillar så mycket. Det har hittills varit mycket hoppigt för mig i studierna eftersom jag läser anatomi ena veckan och missar all fysiologi eller läser all fysiologi och missar embryology...

Vad jag har fått höra är att det är många i klassen som ska byta (skulle chansa på ungefär 10 personer, några till Lund och några till KI).

Angående föreläsningar så är jag lite rädd för dem. Jag har en tendens här på LiU att halvsomna under de få föreläsningar vi har. Antingen vet jag för mycket och slutar lyssna, eller så vet jag för lite om ämnet och tappar intresset... Att endast ha föreläsningar kanske ger ett bättre sammanhang mellan de olika föreläsningarna, och därför bättre än vad det är nu.

Om jag byter så ska jag "headhunta" dig och se till så att du bjuder på den dyra ölen från en riktigt öl ;P (Disclaimer: Jag vill be om ursäkt för konstiga ord då jag använder autocorrect och mobil för detta inlägg)
lakstudent

Valet mellan Ki och Linköping

Inlägg av lakstudent »

Går också T1 på läk i Linköping men min fundering är istället om jag skall byta till Gbg... Förstår din tvekan då jag befinner mig i ungefär samma sits. Föreläsningar genom hela läkarutbildningen låter ju kanske inte som det allra roligaste, men pbl i 5,5 år är väl ingen dröm heller... Intressant dock att såpass många i klassen är inne på att byta universitet redan nu.
Gäst

Valet mellan Ki och Linköping

Inlägg av Gäst »

Även jag går T1 i Linköping och har blivit antagin till KI. Anledningen till varför jag kanske väljer KI är att PBL inte helt känns som min grej och för att jag hört att det kan vara en liten fördel att ha gått KI om man har planer på att arbeta som läkare i USA. Finns det någon här som kan bekräfta detta eller som hört något liknande? Förövrigt undrar jag hur svårt det är att hitta en bostad i Stockholm. Någon som vet :perplex:
US and A

Valet mellan Ki och Linköping

Inlägg av US and A »

Gäst skrev:Även jag går T1 i Linköping och har blivit antagin till KI. Anledningen till varför jag kanske väljer KI är att PBL inte helt känns som min grej och för att jag hört att det kan vara en liten fördel att ha gått KI om man har planer på att arbeta som läkare i USA. Finns det någon här som kan bekräfta detta eller som hört något liknande? Förövrigt undrar jag hur svårt det är att hitta en bostad i Stockholm. Någon som vet :perplex:
Hur många ködagar har du? kan bli vandrarhem boende eller soffaliggande de första månaderna.

Om du vill arbeta i USA så kan du ju söka till utbyte till USA via Linköping? Har hört att de har gott om fina utbyten med amerikanerna; bl.a. med New York! att få en residency i USA beror mer på att du har jobbat lite i deras system (utbyte!) och skrivit bra på deras USMLE-prov. Spelar inte så stor roll var du har pluggat. Är du allergisk mot PBL så kom till KI :tummeupp: - kan inte vara så kul att följa ett system man avskyr i 5.5 år.
Gäst

Valet mellan Ki och Linköping

Inlägg av Gäst »

Har 0 ködagar, hehe, så får nog försöka fixa det på något sätt. Angående det där med USA har KI högre status utomlands då det fått bättre placering på diverse listor i huvudsak på grund av sin forskning. KI är väl mer känt utomlands på grund av nobelpriset med. Det borde därför vara en merit om man gått KI, även om man varit där under en termin.

Dock är denna information endast baserad på saker jag hört/läst på diverse forum med mera, men det låter rätt så logiskt. :cool:
bobcat

Valet mellan Ki och Linköping

Inlägg av bobcat »

Gäst skrev:Även jag går T1 i Linköping och har blivit antagin till KI. Anledningen till varför jag kanske väljer KI är att PBL inte helt känns som min grej och för att jag hört att det kan vara en liten fördel att ha gått KI om man har planer på att arbeta som läkare i USA. Finns det någon här som kan bekräfta detta eller som hört något liknande? Förövrigt undrar jag hur svårt det är att hitta en bostad i Stockholm. Någon som vet :perplex:
Vilken kvot är du antagen i? PIL? är nämligen reserv där :ja:
Gäst

Valet mellan Ki och Linköping

Inlägg av Gäst »

BIEX
Antagen-pa-KI

Valet mellan Ki och Linköping

Inlägg av Antagen-pa-KI »

Tja, är antagen på KI (antingen via HP eller PIL, vet ej). Är tjugo bast och hoppas på det bästa. :velig:

Det enda som bekymrar mig är detta om att ni skriver att på KI är det som en tävling eller "competition" mellan studenter, vilket jag inte kan förstå varför? Det är väl G/U som betygssystem? Och varför ska man tävla mot varandra? Vi ska ju bli läkare och borde kunna samarbeta med varandra istället, det är nog bäst för både vår hälsa (minskad stress) samt framtida patienters. Tycker det är märkligt helt enkelt. KI kanske borde lägga till mer PBL också för att förhindra detta?

Missförstå mig inte, jag är inte rädd för att inte "tävla", men jag ser alltså till allas bästa att man samarbetar istället.
Skriv svar