Jämförelse av Karolinska institutet och Linköping

Rankingar, möjligheter, studentliv, et cetera.
ya77
Inlägg: 17
Blev medlem: 13 dec 2014, 18:48

Valet mellan Ki och Linköping

Inlägg av ya77 »

Blir du tvungen att gå om T1 om du börjar på KI?
The orginal poster

Valet mellan Ki och Linköping

Inlägg av The orginal poster »

ya77 skrev:Blir du tvungen att gå om T1 om du börjar på KI?
Ja, med all sannolikhet. Jag har inte orkat kontakta studievägledaren på KI ännu. Slutsatsen av det jag har läst på formuet, samt en bekant för länge sedan, är att man behöver gå om T1. Detta är för mig inga större problem då jag har 5,5år CSN kvar + komvux utbildnings pengar (1-2år) + lite sparpengar som troligtvis kan täcka 0,5-1 termin utan några större problem.

I Linköping så läser vi halva T1 en kurs i hälsoteorier (8 veckor och 15p), etik och "lärande" (dvs. den mytomspunna HEL-kursen). Den kommer aldrig kunnas tillgodoräknas till något i världen (förutom om man vill plugga till sjuksyrra eller sjukgymnast på LiU :lurig: ). Så även om jag kan tillgodoräkna mig något så är det max en halv termin; vilket enligt mig inte riktigt värt strulet med papper och allt för många telefonsamtal med studievägledaren.
Med skrev: Jag förstår inte riktigt hur du menar med "trångt". Ibland är det svårt att hitta ett ledigt grupprum till tentaplugg, men är man ute i god tid så löser det sig. Lokalerna i solna får vi med stor marginal plats i. När det gäller kontakt med föreläsare så är det bara att fråga i pausen/maila. Det brukar aldrig vara något problem.

Det har vi här också. :blinkar: Pauserna är på 15 min, och samtliga brukar hinna fråga det de vill.
Tack för infon. Känns skönt att veta att man har ganska stora möjligheter att få kontakt med föreläsare. En sak jag undrar är också hur ofta ni, KI-studenter, får kontakt med läkare (inte föreläsare)? Många av våra handledare till PBL-basgrupperna är läkare; vilket betyder att man ganska ofta kan ställa frågor om yrket, vad de håller på med etc.

Här på LiU, vet jag att det är svårt att få grupprum till tentaplugg-perioden s.k. tenta-p, och att det även är svårt att boka vissa lokaler dagen innan man vill ha den. Av min erfarenhet så är det så att under vanliga tider på terminerna så är de "sunkigaste" lokalerna nästan aldrig bokade dvs. de som är små, har dålig ventilation, ingen dagsljus och ofta i källaren. Det jag känner till om "trångt" under klin-terminerna är att om man har otur med sin placering så får man sällan träffa sin handledare.

Med "trångt" menar jag även att det kan vara svårt för de som vill ha uppmärksamhet att få uppmärksamhet. Nu råkar det vara så att "det nuvarande jag'et" inte är en "attension hore" utan är något mer åt det introverta hållet och jag skulle troligtvis prata ännu mindre med människor om alla andra tar mycket plats och är därför lite orolig för "trångheten".

En annan aspekt på "trånghet" är ju möjligheten till labb, mikroskop och forskning. I Linköping har jag fått intrycket att Histologin i T1 är rätts så organiserad, men att vi elever inte får tillräckligt mycket tid för stöd och hjälp från "experter" inom området. Vi har inte så stor möjligheter att ställa frågor under terminens gång, då mejl kommunikation inte är så praktiskt när det kommer till hisologi-frågor.

Vad jag har sett och hört så brukar mikroskopi-salen med de bättre mikroskopen vara proppfulla slutet på november månad, december månad och dagarna fram till terminstentan. Vi delar den med biomedicinskanalytikstudenter och övriga studenter på universitet; vilket betyder att det är svårt att få plats dvs. "trångt". Preparatlådorna för läk-studenter "tar slut" ibland; och så är man fast i några timmar med B-mikroskopet importerat från det nu icke existerande landet Väst-Tyskland och delar 3 pers på en låda. Inte roligt... Och därför undrar jag hur det är på KI? Har ni en liknande situation?
Med
Inlägg: 16
Blev medlem: 19 maj 2014, 11:24

Valet mellan Ki och Linköping

Inlägg av Med »

En sak jag undrar är också hur ofta ni, KI-studenter, får kontakt med läkare (inte föreläsare)? Många av våra handledare till PBL-basgrupperna är läkare; vilket betyder att man ganska ofta kan ställa frågor om yrket, vad de håller på med etc.
Vi har inte jättemycket kontakt med läkare under preklin. :nej: Under T1 så hade vi två primärvårdsdagar och en "handledardag" där vi fick träffa läkare. Under T2 har vi fyra PVdagar och en handledardag. Utöver detta så tillkommer några kliniker som har hållit föreläsningar under terminerna.
En annan aspekt på "trånghet" är ju möjligheten till labb, mikroskop och forskning. I Linköping har jag fått intrycket att Histologin i T1 är rätts så organiserad, men att vi elever inte får tillräckligt mycket tid för stöd och hjälp från "experter" inom området. Vi har inte så stor möjligheter att ställa frågor under terminens gång, då mejl kommunikation inte är så praktiskt när det kommer till hisologi-frågor.
Under T1 så har man 3 obligatoriska labbar. Allt är inbokat och planerat så att det aldrig ska kännas "trångt", och du labbar med din 4-grupp. :ja: Det brukar organiseras 2-3 "gruppmikroskoperingar" med tutor (äldrekursare) där man kan ställa frågor. Vi får också checka ut nycklar till preparatskåp där vi har två preparatlådor per 4-grupp (så en låda per 2 pers).
Vad jag har sett och hört så brukar mikroskopi-salen med de bättre mikroskopen vara proppfulla slutet på november månad, december månad och dagarna fram till terminstentan. Vi delar den med biomedicinskanalytikstudenter och övriga studenter på universitet; vilket betyder att det är svårt att få plats dvs. "trångt". Preparatlådorna för läk-studenter "tar slut" ibland; och så är man fast i några timmar med B-mikroskopet importerat från det nu icke existerande landet Väst-Tyskland och delar 3 pers på en låda. Inte roligt... Och därför undrar jag hur det är på KI? Har ni en liknande situation?
De flesta av våra mikroskop och preparat har några år på nacken, men det brukar funka bra ändå. Vi har "dubbelmikroskop" så att vi kan samarbeta två och två om vi vill. Det brukar alltid gå att få ett ledigt mikroskop och preparat, och om alla gruppens preparat är upptagna så brukar man kunna låna från en annan grupp. :tummarupp:
The orginal poster

Valet mellan Ki och Linköping

Inlägg av The orginal poster »

Vi har inte jättemycket kontakt med läkare under preklin. :nej: Under T1 så hade vi två primärvårdsdagar och en "handledardag" där vi fick träffa läkare. Under T2 har vi fyra PVdagar och en handledardag. Utöver detta så tillkommer några kliniker som har hållit föreläsningar under terminerna.
Det låter mycket tråkigt; här i Linköping om man har tur och "scorar in" en trevlig handledare så kan man få kolla in på deras avdelningar lite. Någon har t.ex. följt med sin handledare på nattjour på intensiven. Andra har fått sett en operation.
Under T1 så har man 3 obligatoriska labbar. Allt är inbokat och planerat så att det aldrig ska kännas "trångt", och du labbar med din 4-grupp. :ja:
3 inbokade labbar; not bad, not bad at all. :cool: Vi har haft en PCR-labb. Det var ganska trångt i lokalen kan jag säga.
De flesta av våra mikroskop och preparat har några år på nacken, men det brukar funka bra ändå. Vi har "dubbelmikroskop" så att vi kan samarbeta två och två om vi vill. Det brukar alltid gå att få ett ledigt mikroskop och preparat, och om alla gruppens preparat är upptagna så brukar man kunna låna från en annan grupp. :tummarupp:
Vad menas med några år? Även de "nyare" mikroskopen här är väl några år gamla; men inte på "Väst Tysklands"-nivå. Dubbel mikroskop är ganska standard här; om jag har räknat rätt så ska det finnas; 3-4 dubbelmikroskop; 2 trippelmikroskop och ett mikroskop med datorskärm som vi har tillgång till när salen inte är uppbokad för undervisning (bara checka in med sitt kort man har fått).

Annars så skulle jag inte säga att det är särskilt märkvärdigt med "tutor" 2-3 gånger terminen. Jag tror att vi denna termin har haft 4-5 genomgångar på histopreparat/histofrågestunder(i mikroskoperingssalen där 16pers delar på 2 äldrekursare) med äldrekursare, samt 2-3 histologi föreläsningar på en 15p "kurs" (endast halva terminen är dedikerad till läk-programmet i T1).
Frater

Valet mellan Ki och Linköping

Inlägg av Frater »

Hej!
Jag skulle uppmana dig att inte byta utan istället försöka antas till uppsala nästa termin. Jag har gått på KI och jag tyckte att det var inget fel på utbildningen, men att det blev EXTREMT tråkigt med föreläsningar 24/7... De flesta i klassen går inte ens på föreläsningarna utan pluggar hemma istället. Jag tyckte det började kännas tråkigt och att spendera 5.5 år skulle vara för mycket. Därför bytte jag till Uppsala och jag kan säga att jag absolut inte ångrar mig. Här är det en oerhört bra balans mellan PBL och föreläsningar! Dessutom tycker jag det är oerhört givande att ha en läkare som handledare. På KI har man försökt med PBL men det har alltid varit fiasko... Att uppsalas läkarstudenter är bland de mest nöjda i landet är inget som överraskar mig då både kvaliteten på studierna samt studentlivet verkligen imponerar. Som sagt är det absolut inget fel på KI. Om du bor i stockholm och vill stanna med familjen är det ett perfekt alternativ men om du är student som inte har något emot att flytta skulle jag utan tvivel rekommendera uppsala. Linköping är dessutom också väldigt bra har jag hört och jag tror faktiskt du som student skulle uppsatta det mer där. Stockholm är DYYYYRT att bo i. Vill du ha bostad? jo lycka till om du inte är redo med ockerhyra. När du väl har boendet så är det troligen inte så nära universitetet. Räkna med att även köpa SL-kort (buss/tåg) för 790kr/mån. Om du inte har det otrevligt där (dvs inga vänner/mobbad) så skulle jag uppmana dig att stanna kvar eller byta till uppsala om en termin eller så. På så vis behöver du inte läsa om en termin och ifall du byter till uppsala kan du läsa terminer parallelt (något de i uppsala är snälla att tillåta) så att du slipper förlora terminer.
Lycka till vännen! Vad än du beslutar kommer ändå leda till en bra utbildning och en härlig läkarexamen i slutändan.
lplinng
Inlägg: 3
Blev medlem: 18 apr 2014, 13:29

Valet mellan Ki och Linköping

Inlägg av lplinng »

(Rättelse till ovanstående skribent: SL priset för 30 dagars kort är 560 kr för "Vuxna studenter", medan 790 kr är för "Helt pris", dvs Vuxna icke studenter. Källa: https://sl.se/sv/kop-biljett/) :)
The original poster

Valet mellan Ki och Linköping

Inlägg av The original poster »

Frater skrev:Hej!
Jag skulle uppmana dig att inte byta utan istället försöka antas till uppsala nästa termin. Jag har gått på KI och jag tyckte att det var inget fel på utbildningen, men att det blev EXTREMT tråkigt med föreläsningar 24/7... De flesta i klassen går inte ens på föreläsningarna utan pluggar hemma istället. Jag tyckte det började kännas tråkigt och att spendera 5.5 år skulle vara för mycket. Därför bytte jag till Uppsala och jag kan säga att jag absolut inte ångrar mig. Här är det en oerhört bra balans mellan PBL och föreläsningar! Dessutom tycker jag det är oerhört givande att ha en läkare som handledare. På KI har man försökt med PBL men det har alltid varit fiasko... Att uppsalas läkarstudenter är bland de mest nöjda i landet är inget som överraskar mig då både kvaliteten på studierna samt studentlivet verkligen imponerar. Som sagt är det absolut inget fel på KI. Om du bor i stockholm och vill stanna med familjen är det ett perfekt alternativ men om du är student som inte har något emot att flytta skulle jag utan tvivel rekommendera uppsala. Linköping är dessutom också väldigt bra har jag hört och jag tror faktiskt du som student skulle uppsatta det mer där. Stockholm är DYYYYRT att bo i. Vill du ha bostad? jo lycka till om du inte är redo med ockerhyra. När du väl har boendet så är det troligen inte så nära universitetet. Räkna med att även köpa SL-kort (buss/tåg) för 790kr/mån. Om du inte har det otrevligt där (dvs inga vänner/mobbad) så skulle jag uppmana dig att stanna kvar eller byta till uppsala om en termin eller så. På så vis behöver du inte läsa om en termin och ifall du byter till uppsala kan du läsa terminer parallelt (något de i uppsala är snälla att tillåta) så att du slipper förlora terminer.
Lycka till vännen! Vad än du beslutar kommer ändå leda till en bra utbildning och en härlig läkarexamen i slutändan.
Enligt undersökningar så har det ju visat sig att Linköpingstudenterna är nöjdast :ful-ler: Och där är jag nu. Som sagt: det kunde ha varit bättre men det kunde också varit mycket sämre i Linköping.

En huvudanledning till att flytta till Stockholm är för att det för de förutsättningar jag har (konstiga förutsättningar måste jag säga :pinsamt: ) så är det mycket mer ekonomiskt gynnsamt att flytta till Stockholm. Det råkar bara vara så att familjen äger en övernattningslägenhet som står tom 4-6 dagar i veckan. Om familjen råkar vara i Stockholm så sparar jag även in på matpengar till skillnad från hur läget är idag; den bostaden jag bor i just nu är endast en kortsiktig lösning. Något som jag nämnde i någon av mina förra posts. Jag har även kollat upp priset på SL-kort och det kommer inte göra mig bankrutt, en Karl XI i månaden kommer inte göra mig bankrutt. :skrattar:

Efter en termin i Linköping så tror jag ärligt talat att föreläsningarna har spelat ut sin roll på läkarprogrammen. Det mesta av tiden består utav självstudier. Jag kikade härom dagen på schemat för T1 HT14, och visst det såg lite skrämmande ut; men om man jämför med hur jag har det i Linköping är det faktiskt inte allt för stora skillnader. Det är inte föreläsningar 24/7, men det är märkbart fler föreläsningar. Jag förstår tyvärr inte varför du är missnöjd med att inte alla går på föreläsningar; det gör inte alla här heller och det är väl bra om man välja. Mycket av min tid här går i alla fall till självstudier, så det är inte någon större skillnad.

Jag har inget emot PBL, och tycker att det är trevligt med studiegrupper (jag hoppas och tror att det är möjligt att organisera sig så på KI) men det blir lite skavt om folk ligger på alldeles för olika nivåer och är där ofrivilligt. Träffar man trevligt folk som man kommer överens med så ska det nog inte vara en omöjlighet.

De huvudsakliga fördelarna när det kommer till studierna är nog utplaceringarna när man väl kommer in i klin-terminerna. Det är bara KI som kan erbjuda placeringar som inte är andra sidan ett normalstort-landsting eller i ett annat landsting. Den andra fördelen är möjligheten till forskning; mer pengar=mer resurser. Linköping får inte så mycket pengar. Jag har inte hört om någon sommarforskningsprogram här heller som många andra lärosäten erbjuder.

Att läsa om en termin är inte det hemskaste som kan hända i mitt liv. Jag är en -95, så gammal är jag inte; jag har nog råd att göra några dåliga studieval. Om det är hemskt så kan jag alltid byta vidare (mina betyg ska nog kunna tillåta det, jag kommer nog åtminstone in i Linköping igen till hösten); det blir som att jag har tagit ett sabbatsår som turnerande läkarstudent hos olika lärosäten. "The hidden added bonus" är ju att jag får uppleva en till nollning :ful-ler:
Med
Inlägg: 16
Blev medlem: 19 maj 2014, 11:24

Valet mellan Ki och Linköping

Inlägg av Med »

Det låter mycket tråkigt; här i Linköping om man har tur och "scorar in" en trevlig handledare så kan man få kolla in på deras avdelningar lite. Någon har t.ex. följt med sin handledare på nattjour på intensiven. Andra har fått sett en operation.
Vi ska få gå med vår handledare på akuten. :tummeupp: Hon har också givit oss tips om jobb på en neuroavdelning och på akuten. :ful-ler: Vår "parallellgrupp" (andra halvan av 8-gruppen) fick vara med på en gastric-bypass operation. :w00t:
3 inbokade labbar; not bad, not bad at all. :cool: Vi har haft en PCR-labb. Det var ganska trångt i lokalen kan jag säga.
Jodå under T1 är labbarna bra, men i T2 är de inte mycket att hurra för... Kan inte uttala mig om T3+T4. (går T2 själv)
Vad menas med några år? Även de "nyare" mikroskopen här är väl några år gamla; men inte på "Väst Tysklands"-nivå. Dubbel mikroskop är ganska standard här; om jag har räknat rätt så ska det finnas; 3-4 dubbelmikroskop; 2 trippelmikroskop och ett mikroskop med datorskärm som vi har tillgång till när salen inte är uppbokad för undervisning (bara checka in med sitt kort man har fått).
Ingen aning. De ser relativt gamla ut, men fungerar bra, så jag har inte riktigt reflekterat över det. Preparaten skulle jag gissa på är från 60- 70talet. 12~ st dubbelmikroskop per sal och ca 5-6 salar tror jag att vi har. Det finns ett "data-/TVmikroskop" per sal, men det är endast för tutorerna...
Annars så skulle jag inte säga att det är särskilt märkvärdigt med "tutor" 2-3 gånger terminen. Jag tror att vi denna termin har haft 4-5 genomgångar på histopreparat/histofrågestunder(i mikroskoperingssalen där 16pers delar på 2 äldrekursare) med äldrekursare, samt 2-3 histologi föreläsningar på en 15p "kurs" (endast halva terminen är dedikerad till läk-programmet i T1).
Det låter som att ni har mer histologi under T1 än vad vi har! Bara 15p? Vad gör ni under resten av terminen...? :konfys:
Med
Inlägg: 16
Blev medlem: 19 maj 2014, 11:24

Valet mellan Ki och Linköping

Inlägg av Med »

"The hidden added bonus" är ju att jag får uppleva en till nollning :ful-ler:
KIs mottagning är inte mycket att hurra för... Den är inte dålig, men den är varken lika intensiv eller lång som KTHs tex.
Med
Inlägg: 16
Blev medlem: 19 maj 2014, 11:24

Valet mellan Ki och Linköping

Inlägg av Med »

Btw op, var det det här du menade när du sade att det var "trångt"? :skraj: http://www.corren.se/nyheter/linkoping/ ... 03730.aspx
Skriv svar