Jämförelse av Karolinska institutet och Linköping

Rankingar, möjligheter, studentliv, et cetera.
Studenten

Valet mellan Ki och Linköping

Inlägg av Studenten »

Har också hört att KI är väldig "tävlingsinriktade" jämfört med andra städer. Kanske har det med att göra att det är inte en studentstad? i studentstäder är alla mer kamratliga och chilla typ? ingen aning. Har för mig att de försökte med PBL men att det gick totalt åt skogen eftersom "olika" personligheter kunde inte vara i samma grupper.
Wolthura
Inlägg: 129
Blev medlem: 21 aug 2013, 18:14
Kontakt:

Valet mellan Ki och Linköping

Inlägg av Wolthura »

Då kan jag ju passa på att dementera detta med tävlingsinriktning, jag vet inte riktigt var det skulle ha kommit ifrån. Som ni säger är det G/U, i min klass hjälper vi varandra jättemycket med länkar, quiz och annat, vad jag vet så gäller det andra klasser på KI också. Vi arbetar i våra 8-grupper (grupper om 8 personer) med bl.a. fall i seminarieform m.m. Funkar skitbra. Luktar lite myter här!
Läkarstudent T5 vid Karolinska Institutet
Följ min väg till att bli läkare http://medikusstudenten.blogspot.se/
Gäst

Valet mellan Ki och Linköping

Inlägg av Gäst »

Ang. fester. KI ligger i Sveriges huvudstad, brist på festande är det knappas här (om man så önskar). Och ja... Instämmer med föregående talare osv.
Brist på festande kanske inte är det jag oroa mig främst för när det kommer till studentlivet; utan snarare känslan av sammanhang (KASAM... for you HEL-insiders). En del av poängen att vara student är att kunna gå fult klädd några dagar i veckan och vara allmänt snål utan att någon märker det, då alla är så eftersom alla går på CSN. Det kanske är lite svårare med det på KI och i Stockholm i allmänhet utan att sticka ut. Det är trots allt ganska trevligt och billigt att kunna gå runt i sköna skitiga kläder när man är ute och festar på student barer (billigt) den enda gången i terminen man har tid för sådant.
i min klass hjälper vi varandra jättemycket med länkar, quiz och annat
Länkar och quiz är nog inte så mycket om det är det bästa ni har fått man jämför med vad som finns här. Vi har fått schema till hur vi ska plugga till terminstentorna, PDFer med de anatomidelarna vi ska kunna dvs. de har sållat information åt oss, egna gjorda powerpoint quiz utifrån dessa PDFer, ett histologikompendium på cirka 50 sidor och mycket annat.

Angående bostad för mig så lär det inte bli något problem, enligt min föräldrar så skulle min bostadssituation underlättas ganska mycket om jag faktiskt valde att flytta till KI, då de funderar på att sälja övernattningslägenheten om jag inte flyttar dit och köper den till ett "rabatterat" lite senare i livet. Om jag välja att stanna kvar så måste jag hitta något nytt ställe att bo, då det inte riktigt är hållbart med det jag har nu. :olycklig:

För mig är dock lockelsen till att plugga/jobba utomlands mycket litet just nu. Jag skulle seriöst vilja (med enfas i ordet om jag sa detta till er) skriva mitt projektarbete i Göteborg eller KI på T6 om jag går kvar i Linköping.
Vi arbetar i våra 8-grupper (grupper om 8 personer) med bl.a. fall i seminarieform m.m. Funkar skitbra.
Hmm, det luktar mycket PBL i det du beskriver Wolthura.

/OP
Gäst

Valet mellan Ki och Linköping

Inlägg av Gäst »

Förlåt för ytterligare spam på denna tråd (av mig the Original Poster "Gäst"), men då det verkar finnas folk som kan lite om KI och LiU läser denna tråd så känns det lite onödigt att starta en ny och spamma upp hela stället. :blinkar:

Men jag undrar även om hur trångt det känns på KI och på vilka sätt? Är det för att man inte får kontakt med folk från vården då professorerna känns okontaktbara pga. diverse anledningar? Är det för att alla vill ha uppmärksamhet från föreläsare eller kanske att ni inte får plats i lokalerna eller i labbar?

Här i Linkan så är just nu ganska trångt. :glor: Det finns endast två föreläsningssalar som rymmer hela klassen, och då är det är det fortfarande några som får sitta på väldigt "udda" ställen (vi snackar om den där datorstolen som någon har glömt kvar längst bak i salen). Man märker ju även budget restriktionerna när man som student inte ens har möjligheten till att labba om man inte anmäler sig till den forskningsförberedandekursen som endast innehåller 1-2 lördagar med enkel labb med pipetter. Vi är för övrigt alldeles för många grupper (17 basgrupper) med något för många i gruppen (forskning som man har läst i HEL-kursen visar på att man ska vara 5-6 pers för att få bäst resultat, nu är vi 7-8 pers), men har man tur så kan man få bra kontakt med basgruppshandledaren vilket kan vara väldigt tryggt i sin läkarstudentvardag. Men det kommer nog bli bättre om trångheten när folk väljer att byta universitet :ful-ler: Färre folk=mer möjligheter för dem som stannar kvar

Men ett stort plus är att man har alla möjligheter i världen att gå fram till föreläsaren efter en föreläsning och dikuster eller fråga något valfritt som du tror att hen vet eftersom att inte alla trängs där framme och försöker få uppmärksamhet och skrika "Me! Pick me!" Ytterligare ett plus för mig är att det inte är allt för många som är jätteintresserad av forskning (i alla fall vad jag vet om), därmed mindre konkurrens för mig för att jag ska kunna få plats och kontakter.

/OP (anonymitet är nog ganska bra då jag inte ännu har bestämt mig :ninja: )
sjukgymnast

Valet mellan Ki och Linköping

Inlägg av sjukgymnast »

Hej!
Jag har då inte läst till just läkare på Liu men jag har ändå läst 3 år PBL. Jag rekomenderar verkligen detta. Har man lite känsla och håller i så är det enormt bra förberedelse för yrkeslivet. Jag tycker själv att min kunskapsnivå är bättre nu än många andra som läst på andra universitet. Har arbetat i 3 år och aldrig upplevt osäkerhet.

Studentlivet är super. man måste bara landa lite först..:)
hakke13

Valet mellan Ki och Linköping

Inlägg av hakke13 »

Håller med Wolthura: absolut ingen konkurrens i min klass iaf, och som hen säger: man hjälper varandra! Kan handla om att lägga upp sammanfattningar i klassdropboxen, svara på frågor i Facebookgruppen, hjälpa varandra i allmänhet osv. KI är väldigt trevligt, och detsamma gäller majoriteten av de människor som går läkarlinjen här. Sen har varje klass sina rötägg/"special ones", men det gäller nog oavsett vilken ort man väljer att läsa på.. :)

Studentlivet i Stockholm är rätt dött, tyvärr. Medicinska Föreningen gör dock sitt bästa, och anordnar massor med event under terminerna. Mottagningsutskottet ser t.ex. till att det finns dagliga aktiviteter för de nya studenterna under deras första tid på KI. Alltså: oförtjänt kritik där tycker jag.

Med vänlig hälsning, T7a
The orginal poster

Valet mellan Ki och Linköping

Inlägg av The orginal poster »

Jag vill först säga tack för alla som svarar på min tråd :tummarupp: Det är verkligen ett svårt beslut för mig och jag uppskattar verkligen all info jag får och att folk är villiga att läsa mina kanske inte så logiska och ibland cyniska resonemang jag för med mig själv.
hakke13 skrev:Håller med Wolthura: absolut ingen konkurrens i min klass iaf, och som hen säger: man hjälper varandra! Kan handla om att lägga upp sammanfattningar i klassdropboxen, svara på frågor i Facebookgruppen, hjälpa varandra i allmänhet osv. KI är väldigt trevligt, och detsamma gäller majoriteten av de människor som går läkarlinjen här. Sen har varje klass sina rötägg/"special ones", men det gäller nog oavsett vilken ort man väljer att läsa på.. :)

Studentlivet i Stockholm är rätt dött, tyvärr. Medicinska Föreningen gör dock sitt bästa, och anordnar massor med event under terminerna. Mottagningsutskottet ser t.ex. till att det finns dagliga aktiviteter för de nya studenterna under deras första tid på KI. Alltså: oförtjänt kritik där tycker jag.

Med vänlig hälsning, T7a
Jag har hört att man kan komma in i Medicinska Föreningens styrelse genom att få 5 röster i "valet", och att ingen riktigt bryr sig om kåren då de är med endast för att kunna få bostad enklare (källa: den som intervjuade mig sa detta när jag frågade om vad han tyckte om KI).

Annars så känns det bra att det är någon som säger att det finns åtminstone lite "studentaktiviteter".
sjukgymnast skrev:Hej!
Jag har då inte läst till just läkare på Liu men jag har ändå läst 3 år PBL. Jag rekomenderar verkligen detta. Har man lite känsla och håller i så är det enormt bra förberedelse för yrkeslivet. Jag tycker själv att min kunskapsnivå är bättre nu än många andra som läst på andra universitet. Har arbetat i 3 år och aldrig upplevt osäkerhet.
Den slutsats jag har dragit av PBL är att man inte nödvändigtvis lär sig mer eller minder än vanlig katederundervisning, men att man antagligen lär sig att sammarbeta lite mer. Enligt någon av LiUs anställda så är de som har gått PBL mer nöjda med sin utbildning, men jag vet inte om det är sant; då jag kan tänka mig att många som verkligen ogillar PBL byter utbildning mycket snabbt till något annat som inte har PBL. Dock har jag även hört att många blir "trötta" på PBL när de har pluggas så i cirka 3år.
Gäst

Valet mellan Ki och Linköping

Inlägg av Gäst »

medicinska föreningen suger... hittar du en skön grupp så ordnar sig fester o sånt.
//t6
The orginal poster

Valet mellan Ki och Linköping

Inlägg av The orginal poster »

Gäst skrev:medicinska föreningen suger... hittar du en skön grupp så ordnar sig fester o sånt.
//t6
Så antyder du att alla som skriver att Medicinska föreningen hjälper studenterna är själva aktiva i föreningen och promotar den? :ful-ler:
Med
Inlägg: 16
Blev medlem: 19 maj 2014, 11:24

Valet mellan Ki och Linköping

Inlägg av Med »

Men jag undrar även om hur trångt det känns på KI och på vilka sätt? Är det för att man inte får kontakt med folk från vården då professorerna känns okontaktbara pga. diverse anledningar? Är det för att alla vill ha uppmärksamhet från föreläsare eller kanske att ni inte får plats i lokalerna eller i labbar?
Jag förstår inte riktigt hur du menar med "trångt". Ibland är det svårt att hitta ett ledigt grupprum till tentaplugg, men är man ute i god tid så löser det sig. Lokalerna i solna får vi med stor marginal plats i. När det gäller kontakt med föreläsare så är det bara att fråga i pausen/maila. Det brukar aldrig vara något problem.
Men ett stort plus är att man har alla möjligheter i världen att gå fram till föreläsaren efter en föreläsning och dikuster eller fråga något valfritt som du tror att hen vet eftersom att inte alla trängs där framme och försöker få uppmärksamhet och skrika "Me! Pick me!"
Det har vi här också. :blinkar: Pauserna är på 15 min, och samtliga brukar hinna fråga det de vill.
Skriv svar