Jämförelse av Karolinska institutet och Linköping

Rankingar, möjligheter, studentliv, et cetera.
Gäst

Valet mellan KI och Linköping

Inlägg av Gäst »

Haha tack för all info! Undrar hur läkarna på ki har det :o :)
The original poster

Valet mellan KI och Linköping

Inlägg av The original poster »

Jag brukar återfinnas på valfri sida av baren varje fredag/pub. Är jag inte där så chillar jag i IDkontrollen, eller så har jag bara inte hunnit dit än. :ful-ler: Är du osäker på vem som är jag, så fråga någon i overall var "Ashley" (don't ask :pinsamt: ) är. Annars kan jag skicka namn + nr i PM.
Hmm, låter som att jag måste skapa ett konto och skicka iväg ett PM snart.
Dyrt och blaskigt! Termos är att rekommendera. :glad: Annars har jag köpt en kaffebryggare och ställt i köket i "hus75". Köp malet kaffe och filter och brygg eget där (word of advice: lämna inte kaffet där om du inte kan gömma det väl. Någon snodde mitt :tummener: ). Vill du bestämt köpa kaffe så promenera bort till fiket i aulan. Ryktet säger att det är betydligt godare än Sodexokaffet.

Har inte engagerat mig något i mottagningen i år tyvärr. :olycklig: Jag gjorde det förra terminen däremot. Att vara fadder är amazing! :tummeupp:
På LiU så har man sett ganska många "Neskaffe" påsar/burkar när man kolla i skåpen i studentköket. Det verkar vara ganska poppis: Det är enkelt, snabbt och ganska billigt, men inte det godaste; är det ett alternativ på KI?

Min nuvarande studentkårs egna café serverar halv-blaskig kaffe som har stått i termos i X antal timmar; men billigt är det. (Side note: Fyllde upp nästan en hel termos en gång för 5kr :ful-ler: ) Det andra alternativet är det något bättre men betydligt dyrare kaffet från något annat ställe. Jag kan tänka mig att det är ungefär samma situation på KI men två gånger dyrare: Vanligt kaffe: 20kr. Studentkårskaffe: 10kr. Är jag ute och cyklar eller har jag nästan rätt?

Kaffebryggare låter som att det tar väldigt lång tid. Brukar det inte ta upp till 5-10 minuter innan man kaffet är klart? Annars har man funderat på att skaffa en Aeropress och alltid ha malt kaffe i fryspåse i sin väska. Kanske lite för klantigt, men det kan nog fungera om kaffebryggare fungerar.
Gäst skrev:overall?
Det är alltid bra att specificera frågan lite. Undrar du över vad en overall var, eller om Läk. på KI har overall?
Med
Inlägg: 16
Blev medlem: 19 maj 2014, 11:24

Valet mellan KI och Linköping

Inlägg av Med »

På LiU så har man sett ganska många "Neskaffe" påsar/burkar när man kolla i skåpen i studentköket. Det verkar vara ganska poppis: Det är enkelt, snabbt och ganska billigt, men inte det godaste; är det ett alternativ på KI?
Har du en egen mugg så är det nog definitivt ett alternativ. Det brukar finnas vattenkokare lite här & var som man kan låna (plan 4 & hus75 afaik).
Min nuvarande studentkårs egna café serverar halv-blaskig kaffe som har stått i termos i X antal timmar; men billigt är det. (Side note: Fyllde upp nästan en hel termos en gång för 5kr :ful-ler: ) Det andra alternativet är det något bättre men betydligt dyrare kaffet från något annat ställe. Jag kan tänka mig att det är ungefär samma situation på KI men två gånger dyrare: Vanligt kaffe: 20kr. Studentkårskaffe: 10kr. Är jag ute och cyklar eller har jag nästan rätt?
Jag brukar inte köpa kaffe i vanliga fall, men jag har för mig att det kostar 12-15:-. Absolut max för "bättre" kaffe är nog 20:-. Oavsett pris så vinner man mycket på en termos. :blinkar:
Kaffebryggare låter som att det tar väldigt lång tid. Brukar det inte ta upp till 5-10 minuter innan man kaffet är klart? Annars har man funderat på att skaffa en Aeropress och alltid ha malt kaffe i fryspåse i sin väska. Kanske lite för klantigt, men det kan nog fungera om kaffebryggare fungerar.
Jodå det brukar ta en 10 min ungefär, men det funkar bra när man sitter kvar sent och pluggar. Då kan man fixa en kanna kaffe med valfri styrka som man kan dricka av under kvällen.
The original poster

Valet mellan KI och Linköping

Inlägg av The original poster »

@Med

Förlåt för sent svar. Har haft ganska mycket att göra då man har börjat flyttat till en ny stad. Storstadsångesten är enorm just nu. Jag är verkligen inte van med så "lagom mycket" människor.

Vill bara säga till folk som blir antagna till KI i framtiden: Läs alla mejl du får och inte minst gå in på KIs hemsida. Jag missade nästan det och fick hetsåka till Stockholm för att inte missa den obligatoriska förregistreringen. :rodnar:

Det verkar som att kaffe kommer vara något svårare att få tag på än på min förra studieort; men jag ska ta med mig en 700ml termos varje dag så att jag återstående klarar mig tills 14-tiden. Tack för infon Med :tummeupp:
r4ll3
Inlägg: 24
Blev medlem: 22 jun 2014, 06:17

Valet mellan KI och Linköping

Inlägg av r4ll3 »

@Med

MF Café sålde ju kaffe förut väl? Vad har hänt med dem? Finns de inte kvar?
Med
Inlägg: 16
Blev medlem: 19 maj 2014, 11:24

Valet mellan KI och Linköping

Inlägg av Med »

@OP: Jag hörde att du var och letade efter mig. Vi måste precis ha missat varandra. :nej:

@r4ll3: Jag har ingen aning, jag har inte hört något om dem på länge. Det var ett trevligt ställe i vintras dock.
the original poster

Valet mellan KI och Linköping

Inlägg av the original poster »

Med skrev:@OP: Jag hörde att du var och letade efter mig. Vi måste precis ha missat varandra. :nej:

@r4ll3: Jag har ingen aning, jag har inte hört något om dem på länge. Det var ett trevligt ställe i vintras dock.
Förlåt för sent svar. Har haft lite att göra de senaste dagarna... Men det finns säkert andra tillfällen att träffas (jag har 5,5år kvar på KI så tid finns det alltid :skrattar: )

@r4ll3 Jaha, så ni hade/har också ett café som var/är driven kåren. Jag fick inte höra något om det under rundvandringen så det är antagligen borta nu :(
KI-student

Valet mellan KI och Linköping

Inlägg av KI-student »

Sent i tråden nu men jag känner att jag måste tyvärr inflika mina egna erfarenheter från KI.

Jag kan inget annat än att hålla med om att det finns ett visst klimat av "competition". Jag skulle snarare kalla det för ett prestige-jagande klimat och att det finns många viktigpettrar.

Jag har termin efter termin hört elever snacka skit om andra elever i klassen. Det handlar om allt ifrån hur dum någon är som inte klarar tentan/omtentan eller hur i hela friden någon kom in på utbildningen eller hur kass någon är som halkat efter i utbildningen. Tro mig eller ej, detta är saker som genomsyrar lite för många personer, åtminstone i min klass (skulle inte tro att det råder större skillnad mellan klasserna). Det finns många elever som har hoppat för att de mått för dåligt över pressen som detta klimat skapat (jag kände 2 st). Pressen kommer inte bara från elever utan även från lärare. En del lärare är rötägg som inte drar sig för att prata ned en elev som inte är närvarande inför resten av klassen. Jag har själv varit med när detta har hänt.

Och listan kan göras längre, mycket längre. Sen finns det så klart underbara människor även på KI. Tyvärr tar fel människor för stor plats skulle jag säga. Och vissa undkommer klimatet bättre än andra (speciellt de det går bra för). Men det är inte roligt att gå på KI om du halkar efter av någon anledning.

MEN! Jag har inte gått på någon annan skola så jag kan egentligen inte jämföra mellan olika skolor, bara konstatera att KI inte håller enligt mina standards. Det ser kanske likadant ut på alla läkarprogram.

Om jag skulle kort sammanfatta min upplevelse på KI så skulle jag säga att det är som att gå på högstadiet igen med samma mognad hos vissa elever och lärare. Även hos många av de äldre eleverna. Tyvärr.

Hoppas TS får en helt annan upplevelse :glad:
Gäst

Valet mellan KI och Linköping

Inlägg av Gäst »

@KI-student

Efter nästan 3 månader på KI kan jag konstatera att det är sämre sammanhållning på hela programmet än i Linköping. Man har tyvärr inte så mycket kontakt med äldrekursare eller med kursarna. Jag själv har inte så mycket stolthet kvar i blodet så jag brukar inte ta åt mig så mycket om jag halkar efter. Men jag förstår din poäng: Det är hårdare klimat här än i Linköping, vilket är tråkigt. Det är också färre "catch-up" dagar/veckor, något som jag ogillar.

Jag själv har nog lyckats träffa ganska trevligt folk hittills som inte brukar pressa folk allt för hårt, och där man kan vara öppen med att man inte kan saker: något som jag har försökt poängtera till alla gruppsammanhang jag har varit med om. "There is no shame being ignorant." och "Omduggor finns men inga omfester."

Jag har inte varit så nära många folk i Linköping med när man hör att någon inte har klarat en tenta brukar man ge kommentaren att det är tragiskt. Eftersom vi alla vet att hur bra du skriver på en tenta beror på vad för frågor som ställdes då terminstentor inte kan täcka allt man har lärt sig. Och eftersom vi har PBL så får man mer förståelse om andra människor och vet att folk inte är idioter även om de inte klarar tentor.
Skriv svar