Uppsatsarbeten

Rankingar, möjligheter, studentliv, et cetera.
yloro
Inlägg: 3
Blev medlem: 10 dec 2014, 17:17

Uppsatsarbeten

Inlägg av yloro »

Hej.

Jag har efter att ha kollat på alla utbildningsplaner märkt att olika lärosäten har olika långa självständiga arbeten. Bland annat Örebro och Lund har 45 HP självständigt arbete medan de flesta har 30 HP (motsvarande en termin). Örebro skriver "Utbildningen innehåller två självständiga vetenskapliga arbeten, som ger dig möjlighet till examen på kandidat- respektive masternivå." Det vill säga att utbildningen leder till master of medical science.

Vad innebär detta och hur påverkas de andra utbildningarna som har självständigt arbete motsvarande 30 HP?
Elodone
Inlägg: 29
Blev medlem: 07 apr 2014, 15:29

Självständigt arbete

Inlägg av Elodone »

Som jag har förstått det så leder alla läkarutbildningar till masterexamen. Dock verkar vissa hoppa över kandidatexamen, vilket lär förklara att det bara är 30 hp självständigt arbete på en del av utbildningarna. Om jag inte har feltolkat något är det möjligt pga följande:

"Masterexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 120 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola själv bestämmer, varav minst 60 högskolepoäng med fördjupning inom det huvudsakliga området (huvudområdet) för utbildningen. Därtill ställs krav på avlagd kandidatexamen, konstnärlig kandidatexamen, yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng eller motsvarande utländsk examen." (källa: högskoleförordningen, http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19930100.htm#B2)

Alltså måste man inte ha avlagt en kandidatexamen för att ta ut en masterexamen ifall man har en yrkesexamen på minst 180 hp, vilket man har i och med läkarexamen.
yloro
Inlägg: 3
Blev medlem: 10 dec 2014, 17:17

Självständigt arbete

Inlägg av yloro »

Tack för ditt svar!

Jag ska föra vidare frågan till ledningen på mitt lärosäte för att se vad de grundar sig på.
Skriv svar