Hur är PBL?

Rankingar, möjligheter, studentliv, et cetera.
Gäst

Hur är PBL?

Inlägg av Gäst »

Tjena
Går termin 3 på ki och är lite trött på att bara ha massor av tråkiga föreläsningar. Lite för mycket hype när jag sökte hit och trodde det kanske skulle bli lite roligare men så blev det icke. Tänker nog byta till linköping eller lund. Lyckligtvis har jag betygen, men vilken trivs man bäst med? Jag är sjukt intresserad av PBL då jag tror det verkligen kan hjälpa mig hantera olika tänkesätt/praktiska situationer bättre och på så vis bli en bättre läkare. För mycket fokus på forskning på KI, något som är helt perfekt för de som vill bli lite mer av akademiker/forskare. Finns bra resurser för sådant här, men inget för mig då är jag är lite mer praktiskt lagd.
Alla ni studenter med PBL, berätta hur ni har det. Hur går det till. Hur länge har ni det? Lärare närvaro?
PBL försökte vi med här på KI... Det var ett fiasko
Mimmi

Byte från Karolinska Institutet

Inlägg av Mimmi »

hmm..
Uppsala är det härligt med PBL, men vet inte mycket om lund. Nils går väl på KI så han kanske kan guida dig för att förbättra din upplevelse där? Eller kanske någon från Lund kan berätta något?
Minni

Byte från Karolinska Institutet

Inlägg av Minni »

Nils?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Byte från Karolinska Institutet

Inlägg av Nils »

Åtminstone i Lund så är PBL någonting som används mest under preklin, så om du skulle byta dit och tillgodoräkna dig 3 terminer så skulle bytet bara ge dig cirka en och en halv termin med PBL.
gast

Hur är PBL?

Inlägg av gast »

I linköping är det PBL 2 gånger i veckan, 2 h per tillfälle. Vad jag har förstått så gäller det även under de kliniska terminerna, men utan handledare. Hur det går till? Man får ett patientfall i sin basgrupp som man går igenom och reflekterar kring. Därefter formulerar man tillsammans frågeställningar och inlärningsmål (utifrån lärandemålen för terminen) som man skall läsa på tills nästa träff. När man väl träffas nästa gång går man igenom det man till exempel tyckte var svårt med det förra fallet, alternativt någonting annat som man vill diskutera i gruppen och går sedan in på nästa patientfall och proceduren börjar om. PBL är kul men kan samtidigt personligen tycka att det skulle ha räckt med ett basgruppsfall per vecka istället för två...
Arelig

Hur är PBL?

Inlägg av Arelig »

Läser i Örebro där vi har PBL, och vad jag vet så kör man det igenom hela utbildningen. Jag trivs väldigt bra med det då det är skönt att läsa saker på egen hand istället för att gå på föreläsningar hela tiden. Vi har dock föreläsningar också men de är mer som ett komplement. Man känner sig rätt fri, även fast man ofta har mycket att läsa. Men man kan lägga upp det lite som man vill. Är man trött en dag så kan man plugga lite mer en annan dag exempelvis. Vill man ta en paus i plugget och gå och träna eller liknande så kan man göra det.
Det svåra kan ligga i att man får inte så mycket serverat utan man får ta reda på allting själv. Men jag skulle aldrig kunna tänka mig att plugga på ett annat sätt en PBL efter att ha testat det. Det är frihet under ansvar enligt mig!
jompa

Hur är PBL?

Inlägg av jompa »

PBL är ganska överhypat som utbildningsmetod, då det i realiteten är en ganska vansklig form av inlärning.

Finns så många faktorer som kan påverka. Det värsta är om kursens fall är dåligt utformade, eller om tutorn är ointresserad / inkompetent. Man kan inte alltid lita på att det täcker kursmålen, och om det inte gör det, vad är då meningen med PBL?
Dessutom verkar PBL locka fram tvångigheten hos många, och själva konceptet och uppbyggnaden blir snabbt väldigt tråkig.

Däremot är den sociala aspekten av PBL väldigt bra. Man får en chans att lära känna folk man förmodligen aldrig annars hade pratat med. Det är också bra att tvingas ut från studierna och få höra vad andra har lärt sig.
Skriv svar