Socialt liv som läkarstudent

Rankingar, möjligheter, studentliv, et cetera.
mesopotamian
Inlägg: 3
Blev medlem: 17 nov 2014, 14:15

Socialt liv som läkarstudent

Inlägg av mesopotamian »

Hej!
Jag (20-årig kille) tänker söka till ett lärosäte någonstans i Sverige HT2015, jag är alldeles säker på att läkaryrket är rätt för mig men nu har jag lite funderingar över hur mitt sociala liv kommer att se ut de förestående 6 åren, då jag inte har en aning om vilka typer av människor det är som söker sig till läkarutbildningarna i de olika städerna.
Jag är extrovert och energisk, gillar umgänge samt att ha goda relationer med så många som möjlig, är även liberal av mig, gillar absolut inte att bli micro-managed eller att bli ''dömd'' av andra. Trivs bäst i en avslappnad miljö där människor vågar vara sig själva och vara stolta över det.
Jag kan gärna sitta och avnjuta ett litet glas appletini med en lite mer ''sofistikerad'' krets men jag vill även kunna gå på en sporadisk men ordentlig fest, helst med andra studenter. :party: :party:
Det låter även bra om man kunde skapa relationer med studenter som inte är läkarstudenter.

Vilken stad skulle passa bäst tror ni ?
Jag är tacksam för alla svar jag får. :himlar:

p.s. det här är off-topic och oväsentligt, men av ren nyfikenhet; är det en pluralistiskt komposition av etniciteter bland eleverna eller är det mest mono-etniskt ?
Gäst

Socialt liv som läkarstudent

Inlägg av Gäst »

Jag har bara gått i Linköping i några månader, men jag måste säga att det är mycket trevligt folk här. Folk är öppna och är pratglada (med undantaget; jag :P) Vill man vara med på saker så hänger är det bara att man hänger med. Jag har svårt att tänka mig att någon ska bli "dömd" här, då man är medveten om att någon gång under utbildningen så kommer man troligtvis vara i samma basgrupp (aka. studiegrupp). Sedan är det allmänt bra stämning här; ingen hets och folk pluggar tillsammans och hjälper varandra.

Eftersom att man går på ett universitet så kommer man dagligen i korridoren och i staden se och träffa människor från andra utbildningar än läkarutbildningen. Situationen i Linköping är så att teknologerna och de andra flesta studenterna (ekonomi, psykologerna m.m.) är på ett annat campus 4km bort från universitetssjukhuset, och detta resulterar i att om man vill på daglig basis under dagarna "bonda" med folk som plugga till annat så har man inte så mycket att välja på; sjuksköterskor, sjukgymnaster, logopeder, biomedicinare och några fler. Om man däremot väljer att bosätta sig i ett studentområde i stan t.ex. Ryd där det är många studentkorridorer och studentbostäder så kommer man kunna träffa mycket folk där. Kravaller organiseras ganska ofta (har inte så jättebra koll då jag går dem, men skulle chansa på kanske två varje månaden, men det jag har hört är att det är lite "trashigt"), och då kommer många andra studenter.

Om mångfalden så kan jag påpeka att de flesta är vita (vi är cirka 10 icke-vita och 3 finländare om man räknar de från åland), kommer från medel- eller övremedelklass. Jag vet inte hur det är på de andra orterna, men jag skulle chansa på att det inte är många fler icke-vita där. Ganska många Stockholmare (cirka 20 av 120 kommer från Stockholm), färre Göteborgare (eftersom de söker till Sahlgrenska). Många från Småland, väldigt få från Södermanland och Norrland, och ovanligt många från Värmland. Sedan är det också trevligt med de som kommer in i den andra kvotgruppen (den för dem som har arbetserfarenhet). De brukar vara något äldre och kommer från en något "lägre" samhällsklass, men många av dem är fortfarande aktiva i studentlivet. Trots denna ganska mono-etniska grupp så är folk ganska olika till personlighet, erfarenhet och intressen så man kan säkert hitta sin lilla speciella grupp utan några större problem.
Kafka

Socialt liv som läkarstudent

Inlägg av Kafka »

Rasdefinitionsdiskussion borttagen.
/ Moderator


För övrigt har KI och Örebro många med utländsk härkomst. I Umeå och Linköping finns det ju i princip inga invandrare så det är väl inte så konstigt att inga pluggar där. :himlar:
Senast redigerad av Nils den 19 nov 2014, 21:44, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: sidospår
mesopotamian
Inlägg: 3
Blev medlem: 17 nov 2014, 14:15

Socialt liv som läkarstudent

Inlägg av mesopotamian »

Tack för svaren, har ni någon en aning om hur det är i Gbg ?
Kafka var går du själv ?
Kafka

Socialt liv som läkarstudent

Inlägg av Kafka »

Är du extrovert och energisk borde du söka dig till en studentstad där du kan få utlopp för ditt sociala begär. Göteborg och Stockholm är inga studentstäder. I och för sig kan man nog knyta sociala band var som helst så begränsa dig inte nödvändigtvis från KI och Sahlgrenska. Enligt mig bör själva utbildningen komma i första hand och då är ju saker som PBL och klinisk utbildning av större betydelse.

Jag studerar ingenstans men jag vet av erfarenhet att KI har många utländska studenter (det inkluderar läkarstudenter) och det gäller även Örebro. KI är ju internationellt känt vilket kan förklara det.
Gäst

Socialt liv som läkarstudent

Inlägg av Gäst »

Rasdefinitionsdiskussion borttagen.
/ Moderator

Är du extrovert och energisk
Bara för att man får energi av andra människor betyder inte att man kommer vara en succé socialt. 50% av världens befolkning uppskattas vara extroverta, och många av dem misslyckas ändå socialt. Du behöver inte överskatta oss extroverta, därför att det vattnar ner uttrycket.
Senast redigerad av Nils den 19 nov 2014, 21:45, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: sidospår
Kafka

Socialt liv som läkarstudent

Inlägg av Kafka »

Du lägger orden i munnen på mig. :censur: Du börjar prata om att utåtriktade människor inte nödvändigtvis är sociala genier, vilket jag aldrig heller påstått. Om man däremot gillar att umgås med andra människor tror jag man trivs bättre i en utpräglad studentstad istället för städer som Stockholm där man kan vara mer reserverad i och med att många redan har ett liv utanför studierna.

För övrigt överskattar jag inte extroverta människor, utan tycker egentligen etiketter som sådana ofta är missvisande. Att du säger att 50% är extroverta säger väl mer om din okritiska tilltro till sånt. MBTI-tester är ju oftast mer pseduovetenskap än annat, men kan ge liten riktning på hur man är som person. De flesta mest drivande och intelligenta människor i världen såsom Tesla, Darwin, Einstein, etc.. har även varit inåtriktade, och det är väl dem jag överskattar i så fall. Vem har bidragit mest till kunskap om elektronik, Tesla (introvert) eller Edison (extrovert)? Enskilt exempel, jo visst, men uppfinnare och vetenskapsmän är mer ofta mer introverta och företagsamma.

Rasdefinitionsdiskussion borttagen.
/ Moderator
Senast redigerad av Nils den 19 nov 2014, 21:47, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: sidospår
penfold
Inlägg: 44
Blev medlem: 28 dec 2013, 16:44

Socialt liv som läkarstudent

Inlägg av penfold »

borttaget
Senast redigerad av penfold den 22 apr 2015, 11:28, redigerad totalt 3 gång.
Elodone
Inlägg: 29
Blev medlem: 07 apr 2014, 15:29

Socialt liv som läkarstudent

Inlägg av Elodone »

Med dina kriterier så tycker jag att det låter som att Göteborg passar jättebra :). Jag vet inte hur det är att plugga i en mer "studentig" stad men många beskriver det som att studentlivet i Gbg är lite mer sofistikerat (inte mina ord...). Det finns ett par trådar här på forumet under "Göteborgs universitet" som handlar om detta, bl.a. den här där jag har skrivit lite om det sociala livet i Gbg tidigare: http://läkarstudent.se/forum/viewtopic.php?f=121&t=3938

Jag känner verkligen att jag kan vara mig själv i vår klass och jag har uppfattningen av att de andra också är sig själva. Vi hjälper och stöttar varandra och det är en skön sammanhållning i klassen och på programmet. Vill man träffa andra studenter så är det främst tandläkare, sjuksköterskor, röntgensjuksköterskor, biomedicinska analytiker och sjukgymnaster som håller till nära oss och är med i samma studentkår. Något av studentkårens många utskott är ett bra ställe att träffa andra studenter utanför läkarprogrammet. Vill man lära känna folk från helt andra delar av universitetet så finns det nog annat man kan engagera sig i också, men det har inte varit aktuellt för mig än eftersom det finns så väldigt många olika typer av människor med olika intressen bara i vår kår. Jag har inte haft några problem att hitta människor att umgås med både för att plugga ihop med, göra något lugnt, festa, engagera mig något mer samhällsinriktat projekt, eller ha en politisk diskussion med. Så deg finns alla typer av intressen och folk är från många olika ställen.

Dessutom tycker jag att det är en väldigt bra undervisning på GU och jag trivs med det här med lite mer föreläsningar (även om jag tror att jag hade tyckt att PBL hade varit bra också).

Är det något mer du undrar över?
mesopotamian
Inlägg: 3
Blev medlem: 17 nov 2014, 14:15

Socialt liv som läkarstudent

Inlägg av mesopotamian »

Elodlone, tack för ett bra svar, faktiskt har Gbg haft högt prioritet hos mig, tycker om stadsmiljön (trevligare på alla sätt än mellersta Sverige, Jag bor i en ort utanför Sthlm) där och även att Sahlgrenska är en sådan bra lärosäte. Varför valde du just Sahlgrenska?
Kan man faktiskt ha ett lite kul liv när man är läkarstudent :D
Senast redigerad av Nils den 19 nov 2014, 21:51, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: sidospår
Skriv svar