Socialt liv som läkarstudent

Rankingar, möjligheter, studentliv, et cetera.
Elodone
Inlägg: 29
Blev medlem: 07 apr 2014, 15:29

Socialt liv som läkarstudent

Inlägg av Elodone »

Många anledningar, men dels för att jag gillar Gbg, dels för att jag tyckte att upplägget med kurser i ett ämnesområde istället för t ex ett organsystem lät mer lockande (men alla sätt är nog bra och det är nog individuellt vad man föredrar). Sedan kom jag efter mycket om och men fram till att det där med föreläsningar inte lät så dumt ändå (och jag ångrar det verkligen inte). Vill även tillägga där att vi har en hel del gruppundervisning m.m. också. Jag har hört mycket gott om GU, bl.a. att det är en så härlig och hjälpsam stämning där det inte finns någon tävling mellan studerna i klassen, vilket verkligen stämmer enligt min uppfattning. Alla kommer klara sig och ingen kommer kunna få bättre betyg än de andra så det är lika bra att samarbeta, förklara saker för de som inte förstår (det får man igen sen) och dela med sig av föreläsningsanteckningar, t ex. Det är verkligen en inställning som genomsyrar programmet. Sedan bedrivs det mycket intressant forskning på Sahlgrenska. Jag vet inte om jag vill hålla på med forskning, men det är givande att ha föreläsare som forskar på intressanta grejer inom de områdena de föreläser om. Sedan är jag inte så mycket för att bara festa på min fritid utan jag vill snarare ha det som ett komplement till övriga aktiviteter, så då var studentstäderna inte riktigt lika tilltalande (nu finns det de som festar mycket hos oss också så man kan nog trivas bra i Gbg även om festandet är väldigt viktigt för en men det visste jag inte innan). Sedan är Gbg en stad där finns mycket annat att hitta på utanför studierna och studentlivet också, så jag tänkte att man kanske inte tröttnar på stan då. Stan i sig tycker jag även är lagom stor. Så det fanns mycket som tilltalade mig med Göteborg. Men jag funderade in i det sista om jag skulle ha Linköping som förstahandsval. Dock är jag väldigt nöjd med upplägget och studierna här i Gbg :).
ag vet inte om det sista du skrev var menat som en kommentar eller en fråga men ja, man kan absolut ha kul under tiden! Just nu läser vi en väldigt tung kurs och våra äldrekursare säger att det blir lättare och mer fritid efter den här, men även nu har jag hunnit göra en hel del roligt.
Elodone
Inlägg: 29
Blev medlem: 07 apr 2014, 15:29

Socialt liv som läkarstudent

Inlägg av Elodone »

Just det, en sak till (kanske inte direkt kopplat till varför jag valde Gbg utan snarare till varför jag tvivlade om att välja Gbg): jag oroade mig lite innan jag började för jag hörde att det var så mycket fokus på preklindelen av utbildningen (de första 5 (?) terminerna) och på detalj- och utantillkunskap då. Jag hade läst att preklin skulle vara tyngre i Gbg än på andra ställen. För det första vet jag inte alls om det stämmer att det skiljer sig från andra orter i hur tungt det är eller hur mycket detaljer man ska kunna. Sedan så tycker jag att det känns bra att man lär sig mycket om t ex cellbiologi och olika molekylära processer för att ha en bra grund inför fortsatta studier. Jag trodde att utantillkunskap var en motsats till att lära sig tänka kritiskt, men studierna kräver mycket kritiskt tänkande så det stämde inte. Visst, vi ska t ex kunna alla tjugo aminosyrors strukturformler (det behöver man väl på alla läkarutbildningar, jag vet inte, men jag tänkte mest som exempel), men det är inte svårt att lära sig när man kommer in i studierna (vilket tar några veckor/månader). Det är visserligen "utantillärning" men eftersom man har användning för kunskapen och förstår varför man behöver kunna den och förstår andra saker tack vare den kunskapen så är den mycket mer än bara utantillkunskap ändå. Samma sak med detaljkunskap, det hjälper en att förstå hur annat fungerar.

Under klin jobbar man mer med case vilket vi just nu bara gör i sådant som t ex etikseminarier. PBL är säkert jättebra men för min del passar det här bra och jag tror att det inte är en nackdel att läsa in grunderna på "traditionellt vis" innan man börjar jobba med case.
Gäst

Socialt liv som läkarstudent

Inlägg av Gäst »

För övrigt överskattar jag inte extroverta människor, utan tycker egentligen etiketter som sådana ofta är missvisande. Att du säger att 50% är extroverta säger väl mer om din okritiska tilltro till sånt. MBTI-tester är ju oftast mer pseduovetenskap än annat, men kan ge liten riktning på hur man är som person. De flesta mest drivande och intelligenta människor i världen såsom Tesla, Darwin, Einstein, etc.. har även varit inåtriktade, och det är väl dem jag överskattar i så fall. Vem har bidragit mest till kunskap om elektronik, Tesla (introvert) eller Edison (extrovert)? Enskilt exempel, jo visst, men uppfinnare och vetenskapsmän är mer ofta mer introverta och företagsamma.
Ditt exempel är väldigt underhållande. När Tesla dog var han oskuld, ensam och fattig. Edison manipulerade honom och tog hans idéer. När Edison dog var han rik och berömd.
Både Edison och jag har samma personlighet (ENTJ), och vi kan vara sviniga ibland. :blinkar:

Även många extroverter är dåliga socialt, bara för att man får energi av andra människor betyder det såklart inte att man automatiskt blir med i den sociala gemenskapen. Om man är socialt kompetent borde det inte spela så stor roll vilken ort man pluggar på, man ska kunna knyta till sig en bra grupp ändå och hitta många fester att gå på. Det är bara bra att plugga med mer reserverade människor därför att då blir det lättare att vara deras ledare och att kunna utmärka sig som person. Hellre vara bäst i ett mittenlag i Premier League än en medelmåtta i Real Madrid.
gast

Socialt liv som läkarstudent

Inlägg av gast »

Personligen resonerar jag som så att man får sociala kontakter varthän man än väljer att läsa, det beror snarare på hur aktivt du söker dem själv. Känner flera som studerar i Uppsala, Göteborg, Stockholm och Linköping (jag själv studerar i den sistnämnda staden) och de allra flesta är nöjda med det sociala livet och aktiviteterna som finns att tillgå i den stad de studerar i. Jag skulle därför vilja rekommendera dig att istället fokusera mer på vilket undervisningssätt du föredrar, det vill säga mycket PBL/lite PBL/inget PBL, liksom om du föredrar mycket föreläsningar eller inte och sedan utgå ifrån det istället. :)
gomez
Inlägg: 8
Blev medlem: 12 dec 2012, 14:41

Socialt liv som läkarstudent

Inlägg av gomez »

Jag läser på GU och kan direkt säga om du söker "studentlivet", med klubbar, nationer och gött häng där du träffar folk från andra program och knyter kontakter ska du inte välja Göteborg. GBG är ingen studentstad i den bemärkelsen, vi har exempelvis inget gemensamt campus utan universitetet ligger utspritt över hela stan. Sahlgrenska akademien är också i sig ganska segregerat. Läkarstudenterna är på ett ställe, sköterskorna på ett annat osv, och vi ser verkligen inte mycket av varandra. Om man vill kan man ju engagera sig i kåren, utskott osv men du kommer ändå aldrig komma i närheten av studentlivet i ex uppsala, linköping eller lund. Så om detta är en högt prioriterad aspekt när du väljer universitet så ja... då kanske nåt annat ställe är bättre. Detta är i mitt tycke det enda negativa med att läsa i GBG, allt annat är skitbra. Jättebra föreläsare (ingen PBL under preklin), goda forskningsmöjligheter, norra europas största sjukhus. Det är jävla blandning i klasserna också, så oavsett hur du är kommer du hitta skönt folk som du kan umgås med.
Skriv svar