Belgien/Bryssel

Hur man blir antagen, hur man ansöker, antagningschanser, et cetera.
alegir
Inlägg: 1
Blev medlem: 23 apr 2014, 11:55

Belgien/Bryssel

Inlägg av alegir »

Hej på er!

Jag undrar om någon av er har erfarenhet av att läsa till läkare i Belgien (fransktalande delen eller Bryssel), eller känner någon som gör det. Jag förstår att det är svårare för en svensk att söka sig dit då alla utbildningar är på franska, men jag blev väldigt förvånad när jag såg att det inte verkar vara en enda svensk som på senare år har tagit CSN för att plugga medicin där. Kan det verkligen vara så att ingen kan franska tillräckligt bra för att plugga där?

I synnerhet undrar jag om skillnaderna mellan ULB (Bryssel) och UCL (Louvain-la-Neuve). Jag har tidigare läst en termin (i ett icke-medicinskt ämne) på UCL och varit väldigt nöjd med kvalitén på utbildningen, men redan då mindes att det sades att det skulle vara några skillnader i hur man behandlade vissa ämnen vid "katolska" (läs UCL) vs. "fria" (läs ULB) lärosäten.

Jag vet hur man går till väga för att söka, men är det någon som läser/har läst där och som vill ge lite insider tips får ni hemskt gärna skriva några rader om det!

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Belgien/Bryssel

Inlägg av Nils »

Inte ens Frankrike verkar locka (CSN-användande) svenskar till läkarstudier, fastän det landet gissningsvis skulle vara förstahandsvalet för svenskar som vill läsa till läkare på franska...
Skriv svar