Var i Polen ska man plugga?

Hur man blir antagen, hur man ansöker, antagningschanser, et cetera.
Lallome
Inlägg: 5
Blev medlem: 25 mar 2014, 18:23

Var i Polen ska man plugga?

Inlägg av Lallome »

Som rubriken lyder vart i Polen bör man plugga?

Har pratat med flera människor som pluggar i olika städer och de flesta verkar gilla sin utbildning.
Dock är det ju svårt o jämföra eftersom ingen har gått två.

Någon som har tips hur man ska bestämma vart man ska gå? :)
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Re: Var i Polen ska man plugga?

Inlägg av Nyberg89 »

Gdansk är ju inte dåligt och finns många svenskar där.

Dessutom har Länssjukhuset i Kalmar ett samarbete med skolan.

http://läkarstudent.se/forum/viewtopic.php?f=48&t=778
Lallome
Inlägg: 5
Blev medlem: 25 mar 2014, 18:23

Re: Var i Polen ska man plugga?

Inlägg av Lallome »

Jo har funderat på Gdansk men de har intagningsprov och är dessvärre utomlands (redan bokat :( ) datumet då det sker.

Inte så mycket att göra åt. Visst kan jag avboka resan och förlora pengar men sen måste jag också betala 3000 till Jedlinska som blåser studenterna :P

Ja menar, 3000kr för att göra ett prov och skicka in lite papper? Inga pengar om man ser gentemot studierna men gillar inte att bli blåst :P
Lallome
Inlägg: 5
Blev medlem: 25 mar 2014, 18:23

Re: Var i Polen ska man plugga?

Inlägg av Lallome »

Sen har jag hört ännu mer skit angående Gdansk och Jedlinska.
Tex att hon får en % av varje elev hon värvar. (alltså terminsavgift) och att många sållas bort efter första året. Alltså att dem med mening sållar bort folk så att dem får gå om och betala igen.

Såklart, mkt rykten som far men alla rykten baseras på något...

Wroclaw verkar intressant. Stor stad och universitetet ska vara ok.

Poznan, Krakow, Warszawa.. alla verkar nice... Dock så har jag inte hört om så mycket svenskar vi dessa, mer norrmän.

Bialystok verkar ha bra studier men liten stad :(
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Re: Var i Polen ska man plugga?

Inlägg av Nyberg89 »

Klart att de får pengar för att sköta uppdraget, vad annars? Tror du att folk arbetar ideellt? Inte många är som Nils här och gör det. Varför skulle de blåsa folk? Det är efterfrågan som sätter priset och resultatet på provet som avgör om du blir antagen.

Det handlar inte om att elever sållas bort, det handlar om att elever behöver klara sina studier och det är inte alla som gör, varken i Sverige eller utomlands. De klarar inte trycket. Skolan hade inte fått ha kvar sin utbildning om det var så att de sparkar ut elever som skött studierna, Polen är inte som Frankrike.

Har pratat med många i Polen. Gdansk, Wroclaw och Warszawa. Kan ha eventuellt ha en gammal klasskamrat i Bialystok, har inte kikat på hur det blev med det.

Liten stad - mindre utgifter.
Lallome
Inlägg: 5
Blev medlem: 25 mar 2014, 18:23

Re: Var i Polen ska man plugga?

Inlägg av Lallome »

Har du fått någon uppfattning vilken stad som verkar bäst?
Problemet med Gdansk nu är väl att jag inte är hemma då intagningen är (provet).
Visst kan jag avboka resan men det vore jävligt synd, då ser jag hellre över de andra städerna först.

Försöker jämföra priserna just nu. Även om ett par tusen inte är mkt skillnad så skiljer det sig mer än 100 000 (totalt för studierna) mellan tex Bialystok och Wroclaw. Och csn täcker inte ens allt då.
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Re: Var i Polen ska man plugga?

Inlägg av Nyberg89 »

Det är ju fler som studerar i Gdansk och därifrån har man hört fler lovord. Nya byggnader osv.

Bialystok sägs vara en bra skola, men mer än så har jag inte hört faktiskt. Min vän valde Bialystok framför Gdansk för att hans vän studerade där, men mer än så vet jag inte om hans val.

Jag känner igen det där med att inte kunna söka. Själv hade jag planerat att skriva IMAT i London, men jag skadade min handled och har inte jobbat på snart ett halvår så ekonomisk passar inte en Londonresa så bra. Så ska till läkaren imorgon för att se om dom kan operera, för det är långt ifrån bra. Det är aldrig roligt att behöva stå över så jag vet ju känslan.

Wroclaw är helt okej, om man inte har för höga krav enligt de jag pratat med. "Det är en utbildning".

CSN är inte roliga för fem öre när det gäller utlandsstudier, de ända med bra avgifter är skolorna i Italien och det var därför jag ville skriva IMAT i London.
Lallome
Inlägg: 5
Blev medlem: 25 mar 2014, 18:23

Re: Var i Polen ska man plugga?

Inlägg av Lallome »

Wroclaw är ett av de dyrare städerna.

Billigast är Szczecin och Bialystok och de hamnar på ca 130 000kr billigare (över 6 års perioden) än tex Wroclaw.

Nu är det viktigast att jag trivs på skolan och staden under dessa 6 år men att spara in 130 000 på lån är ju inte fel direkt...
DeepakChopra
Inlägg: 11
Blev medlem: 19 maj 2013, 09:32

Re: Var i Polen ska man plugga?

Inlägg av DeepakChopra »

@Lallome
Fördelen med Gdansk är att du kan åka hem till Sverige nästan varje dag direktflyg till Stockholm, 3 gånger i veckan till Malmö och 2 gånger i veckan till Göteborg. Studentlägenheterna suger, sängarna kliar och har blod på dem, många köper sängar från Ikea eller letar reda på en egen lägenhet i Gdansk.
Efter investeringen i Fotbolls EM 2010 har Gdansk förändrats väldigt mycket och resurser har också delvis gått till Gdansk universitet som har fått ett ansiktslyft. Intagningsprovet dit tycker jag personligen mycket svår beroende på vem du frågar.

Krakow är det mest prestigefylllda universitet enligt dem polackerna själva men just nu så är Gdansk i topp, dessutom har jag hört från polsk håll att Krakow har något äldre utrustning. Bra och kunna om man ska jobba i ett U - land tycker jag personligen.

Sedan Rumänien är priset 50k billigare per år än Polen men det finns mycket fusk via ryktesvägen. Vet inte om det stämmer, problemet med Rumänien är att det inte finns direktflyg osv. Fusk förekommer också i Polen där jag studerar. Många som har råd (oftast araberna som får 14000 kr i studiebidrag varje månad) brukar betala drygt 3000-4000 kr för ett viktigt prov. Antar att lärarna försöker få extra knäck men det är väldigt kostsam och hjälper dig inte vid slut tentorna då man ska får frågor från 3 lärare och 3 elever i ett rum och ställer väldigt svåra frågor.

Szczecin har den fördelen att man att den ligger nära Tyska gränsen. Är man som jag allergiker, gluten och laktos intolerant kan man åka över gränsen och handla men jag och andra brukar ta med oss hemifrån. En kille i min klass hade t.ex. med sig 20 kg köttfärs från Sverige som han sedan la i sin frysbox han köpte i mediemarkt i Polen. Köttfärs köper folk inte i matbutiker som i Sverige eftersom man litar inte på mellanhänder.
”Ingen har fel. I kärlekens ögon gör alla sitt bästa utifrån sin egen medvetandenivå”
Deepak Chopra
Lallomes

Re: Var i Polen ska man plugga?

Inlägg av Lallomes »

Okej men så du pluggar i Szczcin?

Jag hade velat söka Gdansk iaf men är varken förberedd för provet eller har möjlighet att vara på provet då jag är bortrest så kommer nog söka bla. Szczecin, Bialystok och Wroclaw. Det är dem ställena där jag känner folk och som sagt att det är bra. Wroclaw är dock mkt dyrare än de andra, bialystok billigast men också minst stad o så...

Vad menar du med köpa i tyskland? Först skrev du att ni åkte över gränsen och handla men sen att någon köpte på mediamarkt i polen? Hängde inte med nu :P

Polen är förstavalet för mig då jag kan språket. Men vad menar du med mat?
Skriv svar