Antal utexaminerade läkarstudenter jämfört med antagna

Regelverk, utbyggnad, utveckling, et cetera.
DocDox

Antal utexaminerade läkarstudenter jämfört med antagna

Inlägg av DocDox »

Hej!

Jag undrar om det finns antalet utexaminerade läkarstudenter jämfört med antalet antagna per lärosäte och terminskull? I så fall hittar jag inte den statistiken på sidan.

DocDox
elbarto

Re: Antal utexaminerade läkarstudenter jämfört med antagna

Inlägg av elbarto »

Det här har jag också efterlyst. Finns tyvärr inte på läkarstudent.se, och har svårt att tro att någon annan har sammanställt den statestiken heller. Jag skulle tro att varje enskilt lärosäte sitter på statestik för sina egna program, och att det skulle gå att beställa statestiken från flera håll för att sedan sammanställa den och publicera den här på sidan. Själv orkar jag inte riktigt :)
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Re: Antal utexaminerade läkarstudenter jämfört med antagna

Inlägg av Nyberg89 »

Det finns statistik på det. Varje universitet följer statistik på det. I alla fall vill jag tro det, KTH har det nämligen.
Blev vald till representant för mitt campus och vi fick åka runt till andra campus och gå igenom statistik med rektorer och lektorer (eller vad de nu hade för titel) och träffa andra representanter. Samt självklart ge vår syn som studenter.

På KTH var det nästan hälften som drog första året och på läkarprogrammet lär det förmodligen vara en mindre andel som avbryter studierna. Så det finns massor med platser på utbildningarna, men varje år är det inte många som går vidare. Andra året var det ytterligare avhopp och från tredje året var det i princip inga.

Du söker statistik som många säkert inte vill veta.. ifall det är mycket avhopp ;)
Gast

Re: Antal utexaminerade läkarstudenter jämfört med antagna

Inlägg av Gast »

Den här artikeln besvarar inte din fråga men den konstaterar i varje fall att
"Nio av tio läkarstudenter tar examen".
http://www.dagensmedicin.se/jobb/stor-s ... mensvilja/
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Antal utexaminerade läkarstudenter jämfört med antagna

Inlägg av Nils »

Statistik över antal utexaminerade per lärosäte finns tillgänglig här:
http://www.hsv.se/nu_grundutbildning?frageTyp=15

Den statistiken är dock per kalenderår snarare än per termin. SCB har också statistik, dock per läsår snarare än per termin:
http://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/S ... 409/74416/

Ett problem med att jämföra "nybörjare" och utexaminerade är att de som byter till högre termin från utlandet, eller via någon av de särskilda kvoterna i Umeå eller Göteborg, registreras som nybörjar vid antagningstillfället men sedan tar examen tidigare än vad man skulle kunna förvänta sig av de flesta andra "nybörjare". Det är inte heller helt ovanligt att läkarstudenter tar studieuppehåll. Summa summarum, det går bara att göra vaga (och inte "skarpa") jämförelser av antalet nyantagna och antalet utexaminerade.

Vad gäller att lägga till diagram för statistiken över utexaminerade per lärosäte så är det inte fullständigt otänkbart - eftersom UKÄ/SCB redan har statistiken i tabellform så vore det relativt lätt att göra ett nytt diagram av den.
DocDox
Inlägg: 1
Blev medlem: 10 mar 2014, 18:08

Re: Antal utexaminerade läkarstudenter jämfört med antagna

Inlägg av DocDox »

Trevliga insikter ni har! Jag håller med dig Nils om att statistiken säkert blir lite missvisande, men sker det på alla terminer år ut och år in med ungefär samma antal studenter (vilket man kanske inte vet, men jag kan tänka mig att det inte kan svänga så hiskeligt mycket) så borde det ändå jämna ut sig.. Tre försvinner från ny antagna till högre terminer, tre tillkommer senare till högre termin via nyantagning, osv. Det som vore missvisande är om ett lärosäte är mycket populärt att byta till under studietiden, men vad jag förstått så verkar byten ske i mindre utsträckning till samtliga lärosäten förutom de som har nyantagningsproceduren istället. Jag tycker fortfarande att det vore riktigt intressant att se ett sånt här diagram!
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Antal utexaminerade läkarstudenter jämfört med antagna

Inlägg av Nils »

elbarto

Re: Antal utexaminerade läkarstudenter jämfört med antagna

Inlägg av elbarto »

Nils levererar!
Skriv svar