Sälj på mig din studieort!

Rankingar, möjligheter, studentliv, et cetera.
penfold
Inlägg: 44
Blev medlem: 28 dec 2013, 16:44

Sälj på mig din studieort!

Inlägg av penfold »

Vad gör att du trivs och vantrivs på ditt lärosäte?
Jag börjar inte förrän vår-15 så jag har tid att vela ett tag. Än så länge lutar det åt umeå eller kanske uppsala, men jag är öppen för förslag.
Forczen

Re: Sälj på mig din studieort!

Inlägg av Forczen »

Hej Penfold!

Jag tror inte direkt att det är någon kamp som gör att vi som redan läser vill rekrytera fler till våra lärosäten. Speciellt inte eftersom platserna kommer att fyllas oavsett då det är så många som vill bli läkare. Så att försöka sälja vårat lärosäte till dig blir ganska fel.
Om du söker 2015 så finns det goda chanser att du hinner ändra dig också så det blir en hel del arbete i onödan.

Fundera över vilken stad du tycker om eftersom du ska spendera 5,5 år på samma plats. Men även närhet till släkt/vänner eller om det finns möjligheter att jobba extra. Oavsett vilket lärosäte du hamnar på så kommer du att bli läkare.

Lycka till med ditt framtida val!

// Daniel, Läkarprogrammet T5, Örebro
elbarto

Re: Sälj på mig din studieort!

Inlägg av elbarto »

Jag är inte läkarstudent än. Men jag kan tipsa dig om att ta reda på ett par saker som du nog finner relevanta för ditt val av studieort.

- Hur är undervisningen upplagd? En del skolor använder sig mer av PBL (problembaserat lärande). Andra bedriver mer traditionell undervisning. PBL lämpar sig särskilt för självdisciplinerade studenter, som trivs med stort ansvar för sitt eget lärande. Linköping, Lund och Örebro verkar tillämpa en hel del PBL. Göteborg och KI verkar vara mer traditionella i sin undervisning.

- Hur är studieorten? Som Forczen skriver. Om du har lyxen att välja mellan olika studieorter, välj en du kan tänka dig bo på i 5,5 år. Strunta i fördomar och vad som sägs på forumtrådar av sådana som mig själv, som faktiskt inte läser på något läkarprogram och därmed sitter på begränsad information. Gör riktig efterforskning av staden. Hur ser möjligheterna till studentbostad ut? Hur ser förbindelserna till hemstaden ut, och/eller andra städer där nära och kära bor. Hur viktigt är "studentliv" för dig?

- Hur står det till med universitetssjukhus? Så vitt jag vet är endast KI:s studenter förunnade garanti om att slippa vecko/dagspendling till kransstäder under klin (termin 5-11?). En del universitet verkar kräva mer omständigt pendlande än andra.

- Hur är programmet upplagt, bortom själva undervisningen? Tillämpas terminstentor eller fler tentor per termin under preklin? Kanske inte så viktigt för de flesta, men för egen del slipper jag gärna terminstentor under preklin. Under klin verkar de dock inte gå att undvika (rätta mig om jag har fel). På KI tillämpas dessutom preklintenta och examenstenta, vilket man slipper på andra studieorter (återigen, rätta mig om jag har fel).

- Hur är utbildningen profilerad? Läkarprogrammet är en generalistutbildning. I regel behöver man därför inte fundera så mycket över olika universitets profilering. Men det kan ändå ha viss betydelse. Tex. har KI en stark prägel av sin forskning, medan tex. Lund är känt för "lundamodellen" som (vad jag förstår) är mer inriktad på kliniska färdigheter. Elever från de universitet som fokuserar på det kliniska tenderar att nå (marginellt) högre resultat på AT-tentan (Linköping, Lund), vilket är logiskt. Länk: http://www.lakartidningen.se/07engine.p ... leId=12712 . Jag skulle tro att alla universitet erbjuder möjlighet till forskning för intresserade elever, men kanske i varierande utsträckning (rätta mig om jag har fel). Forskningsprofil passar inte alla. Min syster läste på KI och avråder mig från att läsa där, eftersom hon menar att KI ställer högre krav än andra universitet under preklin. Hon menar att det beror på att KI gärna utbildar blivande forskare och inte bara kliniker. En del studenter på andra universitet delar inte min systers uppfattningen. De menar att universiteten ställer likvärda krav. Jag skulle nog säga att bästa sättet att skapa sig en uppfattning om detta är att själv ta en titt på de gamla tentor som gjorts tillgängliga på internet. Jag kan tipsa om: http://lakarstudentsidan.wordpress.com/ , där finns tentasamlingar från KI och Uppsala. Säkert finns motsvarande material för andra skolor tillgängliga på andra sidor. Den uppfattning jag fick när jag gick igenom tentasamlingarna, var samma uppfattning jag fick av min syster (skriver jag med viss reservation inför eventuell 'priming'-effekt).
penfold
Inlägg: 44
Blev medlem: 28 dec 2013, 16:44

Re: Sälj på mig din studieort!

Inlägg av penfold »

Tack för ett bra svar elbarto!
Skriv svar