Hur har det fungerat på er studieort?

Rankingar, möjligheter, studentliv, et cetera.
jhvh
Inlägg: 6
Blev medlem: 20 dec 2012, 01:09

Hur har det fungerat på er studieort?

Inlägg av jhvh »

Jag läser i Linköping och tycker generellt det fungerar skapligt bra. Jag gillar PBL på det sätt att man motiveras att läsa under terminen för att kunna vara med i diskussionen på basgruppsträffarna.

Det som är jobbigt är att de håller på och ändrar schemat andra halvan av terminen. Detta för att de har ökat antalet platser och de har för få salar som hela klassen får plats i. Det är även administrativt krångel med att de inte kan boka salar för slutet av terminen innan terminen har startat.
Det ska byggas lite nytt men detta är inte färdigt förrän om ett antal år.

Samtalsträningen verkar vara svår att få till. Även här tror jag att det är ökningen av antalet platser som ställer till det. Det finns helt enkelt inte så många vårdcentraler i närheten att det finns plats till alla.
Några får åka en bra bit över 10 mil för att ha sin samtalsträning. Dock bara en dag varannan vecka.
Kommer bli intressant att se hur de löser detta när de nya större klasserna når de kliniska terminerna.

Parkering är ganska hopplöst. Som student kan man fortfarande kvittera ut ett parkeringskort, men räkna med att parkeringen är full om man kommer efter halv åtta. Så att pendla med bil är inte särskilt aktuellt. Om man inte vill betala 15kr/h nere i centrala Linköping.

Kanske blev mest en sågning av hela universitetet men det som fungerar tänker man tyvärr inte på.
Juni
Inlägg: 8
Blev medlem: 20 dec 2013, 11:36

Re: Hur har det fungerat på er studieort?

Inlägg av Juni »

Oj! Det låter inte så bra :( Kan det tänkas att samtalsträning och annat skulle kunna förläggas till sommaren för de som vill? Hur ställer de sig till att ha basgrupper/strimmor på andra platser än linköping för de som bor på annan ort?
AMB
Inlägg: 125
Blev medlem: 24 nov 2012, 17:23

Re: Hur har det fungerat på er studieort?

Inlägg av AMB »

Ja, bra frågor Juni, kommer själv pendla.... har Ljungby som närmsta ort hade gärna haft den möjligheten att de flyttades ut på andra platser...... jag antar att studenterna är spridda från större delar av landet... då kunde man ju rikta det lite åt passande håll.... Örebro har väl t ex kliniska placeringar i Halmstad om jag inte fattat fel?
jhvh
Inlägg: 6
Blev medlem: 20 dec 2012, 01:09

Re: Hur har det fungerat på er studieort?

Inlägg av jhvh »

Jag tror inte den här typen av problem är unika för just Linköping i och med att de ökat intaget på fler orter.
Andra får gärna fylla i vad som fungerat bra eller dåligt där de läser.

@ Juni
Alla har haft samtalsträning vad jag vet. Tidigare hade man träningen ute på klinik från termin ett. Efter att de började öka intaget så får man turas om att leka patient under termin ett, för att termin två öva med riktiga patienter ute på vårdcentral. Ett tillfälle under termin ett så de hyr in "skådespelare" som patienter.
I början av termin två var det problem med samtalsstrimman de första gångerna just eftersom de var svårt att hitta tillräckligt med vårdcentraler.

Det vad några som bor i Norrköping som gärna ville byta grupp och vara i just Norrköping. Det gick dock inte ledningen med på. Exakt varför vet jag inte, tror de vill hålla ihop grupperna som var termin ett.
Forczen

Re: Hur har det fungerat på er studieort?

Inlägg av Forczen »

Det har fungerat hyfsat i Örebro. Dock känner vi inte av den ökning i antalet platser som andra lärosäten har haft problem med. Vi är så pass få att det har fungerat i alla fall. Som exempel kan man ta min termin där vi är 48 studenter utav 65 möjliga.
Eftersom jag tillhör den andra terminen som startade så har vi inget naturligt bortfall och tillkommande. De som tar ett studieuppehåll hamnar i andra terminer men vi har ingen påfyllning till våran eftersom det bara finns en termin ovan oss.

Men vi har varit sjukt trångbodda denna termin! Bilbergska huset vid Örebro Universitet ska normalt ha termin 1-3 men vi har varit 6 terminer totalt. Som tur är så är alltid några ute på klinik vilket har minskat trycket, men det har varit trångt. Dock öppnar nya campus USÖ i januari så termin 4-7 kommer att hålla till där. Och termin 7 går ut på kliniska placeringar i 15 av 20 veckor så det blir bättre.
Rolig fakta! Blev en vattenläcka i nya campuset för ca 1 månad senare. Men tur i oturen så drabbades bara forskningsavdelningen. Allmänna utrymmen samt våra salar klarade sig. Dock var skadan tydligen väldigt omfattande och det är ett misstag av rörläggningsfirman som skett. Nackdelen är att jag ska labba på KFC som nu är vattenskadat under mitt kandidatarbete..............

När det gäller VC så är vi lite överallt! Samma som innan så är vi så pass få just nu att det går oftast att få en VC i närheten av Örebro. Men under termin 1 var vissa borta i Askersund (5mil), Hällefors (8mil), Degerfors (6mil), Nora (3mil) och lite andra ställen. Vissa som jag är kvar i t ex karlskoga (5 mil) men det är främst för att vi har släktingar där så vi kan sova där under längre perioder vilket minskar det hemska med att pendla. Fungerar bättre under termin 3 och senare när vi är där 1 vecka i sträck och inte en dag då och då. De som är i Hällefors kan få sova över på vårdcentralen under veckan så att man slipper pendla.

När det gäller Kliniska placeringar så kan vi hamna i Örebro, Karlskoga, Lindesberg, Karlstad och Falun. Hamnar man i Karlstad eller Falun är det för långt för att pendla så man har ordnat boende för studenterna under sina placeringar.
Skriv svar