Forska + USA/AU/UK

Rankingar, möjligheter, studentliv, et cetera.
Jamie94
Inlägg: 24
Blev medlem: 12 sep 2013, 19:38

Forska + USA/AU/UK

Inlägg av Jamie94 »

Tja! Har pluggat upp mina betyg så har 22.5 i BII och 22.0 I BI. Dock har jag inget bra högskoleprovsresultat och har bara blygsamma 1.25. Har sökt in till våren till KI, Uppsala, Lund och Göteborg. Har ett stort intresse för forskning (hållit på med det i ett antal år) samt vill gärna åka på ett utbytesår till USA, Australien eller England under programmet gång. :smart:

Av vad jag förstår så är ju KI den skola som passar mig, dock tror jag inte mina betyg räcker till KI så undrar vilken av de andra lärosäten som skulle vara bäst för mig. Finns det bra utbytesprogram och forskning inom de andra skolorna? Och vill skolan skulle ni helst rekommendera? :sliten:

Tacksam för alla svar som nu kan ge! :glad:
Avicenna
Inlägg: 12
Blev medlem: 03 okt 2013, 19:44

Re: Forska + USA/AU/UK

Inlägg av Avicenna »

I KI har det varit möjligt att komma in med 1,25 (BII) vid de senaste två vårterminerna. Så du har en chans även om du är på gränsen :) Av det jag har läst här så är Uppsala universitet det universitet efter KI som man ska välja ifall man prioriterar forskning och en internationell karriär. Men jag vet inte riktigt!
Jamie94
Inlägg: 24
Blev medlem: 12 sep 2013, 19:38

Re: Forska + USA/AU/UK

Inlägg av Jamie94 »

Med tanke på fler sökande känns det dock som att chansen är liten :( Hoppas såklart på en plats men känns inte som det kommer ske då KI inte tog in några reserver i år och att det då borde vara många som kommer söka till KI nu till våren :( . Men hoppet är ju det sista som lämnar en :)

Nils eller någon annan kunnig, vet ni vilket universitet som är bäst efter KI när det gäller forskning och utlandsutbyten? :)
AET

Re: Forska + USA/AU/UK

Inlägg av AET »

Om du är intresserad av forskning så kanske Biomedicinarprogrammet är något för dig? Har du spanat in det? :flinar:
Jamie94
Inlägg: 24
Blev medlem: 12 sep 2013, 19:38

Re: Forska + USA/AU/UK

Inlägg av Jamie94 »

Ja faktiskt! Dock har jag alltid drömt om att få jobba inom FN och åka runt till behövande länder så läkare kändes bättre då jag har större chans att få hjälpa människor genom att vara läkare :)
Erik

Re: Forska + USA/AU/UK

Inlägg av Erik »

Det finns goda möjligheter till forskning och doktorandtjänst för läkare/läkarstudenter vid samtliga högskolor som ger utbildningen, det är inte nödvändigtvis bättre att plugga på KI ur den aspekten.

Du verkar väldigt splittrad i vad du vill. Att kombinera forskning med vanlig klinisk tjänstgöring kan vara knepigt nog. Vill man jobba internationellt och med hjälparbete i andra länder blir det svårt att kombinera med forskning och en akademisk karriär. De flesta jobbar inte med den typen av arbete (typ inom MSF osv) på heltid utan det är nåt man gör nån enstaka gång eller i omgångar.

Hur ser din tidigare forskningsbakgrund ut?
Jamie94
Inlägg: 24
Blev medlem: 12 sep 2013, 19:38

Re: Forska + USA/AU/UK

Inlägg av Jamie94 »

Har deltagit på en del forskarläger och därav fått lära mig en hel del om just forskning, vilket väckt ett intresse i mig att få hålla på med det :) Har även gjort ett projektarbete som fick mycket uppmärksamhet inom forskningsvärlden för unga så känner att jag gärna vill fortsätta på något sätt och hålla på med forskning. Dock så tänker jag ju inte forska hela mitt liv utan vill hålla på med det vid sidan om mina studier om jag hittar tiden! KI är ju mest känd för sin forskning men vet inte hur de andra skolorna är så det är därför jag frågar :)

Internationella kontakter för mig är jätteviktigt och det står högre upp än forskningen när det kommer till vad som är viktigast för mig. Vill nämligen gärna redan på universitetet ha möjligheten att kunna göra praktik/studie ett halvår eller liknande till exempel USA eller England. KI är ju även där mest känd för sina utbyten, men har de andra skolorna också utbyten till exempelvis USA och Storbritannien? :)
Gäst

Re: Forska + USA/AU/UK

Inlägg av Gäst »

Göteborg har åtminstone tidigare haft utbyte med Hopkins...
Vastpojke

Re: Forska + USA/AU/UK

Inlägg av Vastpojke »

Jag är i exakt samma situation och undrar också vart som man ska söka om man vill ha chans att få goda utbyten? :)

Nils vet du möjligen vilka universitet som är "bäst på internationella utbyten efter KI? :)
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Forska + USA/AU/UK

Inlägg av Nils »

Jag har fått intrycket att Uppsala, Göteborg och Lund ligger bra till i det avseendet.
(jag har dock inte gjort någon egen undersökning om saken på många år, så min magkänsla är inte dagsaktuell)
Skriv svar