Forskningsmöjligheter som stud.?

Rankingar, möjligheter, studentliv, et cetera.
Dave

Forskningsmöjligheter som stud.?

Inlägg av Dave »

Jag känner till att Umeå erbjuder möjlighet till sommarforskning(s projekt) på det tidigare terminerna (rätta mig om jag har fel), men hur ser det ut på det andra lärosätena och vilka andra forskningsmöjligheter har eller erbjuds man?

Tack!
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Forskningsmöjligheter som stud.?

Inlägg av Nils »

Jag tror att sommarforskning finns som möjlighet vid samtliga läkarprogram.

Umeå har även ett forskningsspår för dem som går preklin.

Karolinska Institutet har LäFo och ett md/phd-program.

Lund har "FÖS" som innebär att man kan få akademiska poäng för forskningsarbete. Det finns tre olika nivåer - en på 15 högskolepoäng, en på 30 högskolepoäng och en forskningsförberedande på 30 högskolepoäng.

Dessa kommer jag ihåg så här på rak arm men min info är inte dagsfärsk, så det kan vara en idé att höra dig för vid de olika lärosätena som du är intresserad av.
house

Re: Forskningsmöjligheter som stud.?

Inlägg av house »

Det finns mycket goda forskningsmöjligheter här i Uppsala! Föreläsare försöker aktivt att uppmuntra oss, det kommer hela tiden folk o pratar forskning känns det som. Dels finns SOFOSKO som nämnt, sen finns även ett M.D./ph.D.-program här liksom på KI. Då kan man börja som ph.D. efter 8 terminer varav 6 måste vara från läkarprogrammet, planene är sedan att man slutför sin licentiat innan AT, och söker sedan ett forskar-AT på Ackis. Så man kan alltså integrera klinisk verksamhet med forskning, och blir klar med bägge ungefär samtidigt.

Det första steget är att kontakta ansvariga för olika forskningsprojekt, det verkar som att de flesta grupper är välvilligt inställda till läkarstudenter med forskarintresse eftersom det finns så få. Genom att komma in i en forskningsgrupp kan man forska under terminen, Inställningen som förmedlas när forskning kommer på tal är verkligen "KOM TILL OSS O FORSKA" så möjligheterna är mycket goda!
Gäst

Re: Forskningsmöjligheter som stud.?

Inlägg av Gäst »

Är själv jäkligt intresserad av forskning vid sidan om läkarstudierna så fortsätt gärna delge oss strävande med information, helst personliga erfarenheter, om möjligt.
Gäst

Re: Forskningsmöjligheter som stud.?

Inlägg av Gäst »

I Göteborg finns Amanuensprogrammet http://www.biomedicine.gu.se/utbildning ... nsprogram/
Men de är vanligare att man sommarforskar med stipendium.
Skriv svar