Nils, vilket universitet är bäst?

Rankingar, möjligheter, studentliv, et cetera.
Jimmy95

Nils, vilket universitet är bäst?

Inlägg av Jimmy95 »

Nils vilket universitet tycker enbart är bäst. Hur skulle du rank ordna dem?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Nils vad tycker du?

Inlägg av Nils »

Bäst i vilket avseende? Svaret beror på vad man vill ha ut av studietiden...
IamBatman
Inlägg: 2
Blev medlem: 08 sep 2013, 21:43

Re: Nils vad tycker du?

Inlägg av IamBatman »

Nu är jag inte TS men kan passa på att fråga dig(Nils) om min sits. Jag vill gärna ha det klassiska studentlivet(Lund och Uppsala) dock vill jag gärna jobba utomlands och jag vet inte hur stor roll lärosäte spelar i bl a England, USA och Australien osv. Tänker de mer på att man är läkare från Sverige som en bra merit utomlands, eller anses läkare från KI som något extra speciellt så att man därför har en extra edge på arbetsmarknaden?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Nils vad tycker du?

Inlägg av Nils »

Intrycket jag har fått är att Sverige ses generellt positivt men i åtminstone USA så kan lärosätet också göra skillnad ifall man söker till något residency med stor konkurrens om platserna. Siktar man på utlandet så tror jag att man bör ha de internationella rankingarna i åtanke vid valet av lärosäte; både Uppsala och Lunds Universitet brukar komma med i "topp 100", vilket är rätt så bra, men Karolinska brukar komma med i "topp 10" vilket är väldigt bra (annars brukar brittiska och amerikanska lärosäten dominera de högsta placeringarna).

Å andra sidan så kan man göra en del saker för att stärka sin konkurrenskraft även vid andra lärosäten, till exempel genom att vara med i / utföra bra forskningsprojekt vid sidan av studierna, göra forskningsbesök (få kontakter), läsa extra kurser, göra utbytesstudier (få kontakter och kliniska rekommendationsbrev), diverse extracurriculära aktiviteter, kanske rentav påbörja doktorering parallellt med läkarprogrammet efter 6-8 terminer.

Svaret beror därför lite på exakt var och vad du funderar på...
Jimmy95

Re: Nils vad tycker du?

Inlägg av Jimmy95 »

Jag menar bäst för bästa möjliga studieresultat
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Nils vad tycker du?

Inlägg av Nils »

Vad gäller studieresultaten hos de som utbildats vid olika lärosäten så känner jag inte till någon direkt jämförelse av dessa under studietiden, däremot finns det jämförelser av resultat på AT-provet. Tidigare har Linköpings utexaminerade läkare brukat få bäst genomsnitt men för närvarande verkar Umeås utexaminerade läkare vara de som klarar sig bäst:
http://läkarstudent.se/forum/viewtopic.php?f=170&t=2955
IamBatman
Inlägg: 2
Blev medlem: 08 sep 2013, 21:43

Re: Nils vad tycker du?

Inlägg av IamBatman »

Jag förstår, men tror du att det bara är en oerhört marginell skillnad utomlands(ex. USA) eller är skillnaden så stor att det faktiskt är värt att skippa studentliv? Notera att jag menar endast skillnad mellan KI och Lund/Uppsala, kan inte tänka mig någon annanstans. Uppskattar dina råd!
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Nils vad tycker du?

Inlägg av Nils »

Av egen erfarenhet tycker jag att "studentlivet" räcker i ungefär 2 år, sedan börjar det kännas gammalt - fast det är nog olika från person till person.

Det tål nog också att nämnas att det finns studentliv även i Stockholm / Karolinska, även om det inte är en lika stor och traditionell grej som i Uppsala och Lund. Som boende i Stockholm så ligger Uppsala också bara runt knuten och såvitt jag vet går det att ordna gästpass till nationer och dylikt - så du skulle kunna plugga vid Karolinska under veckorna och tillbringa några helger per månad i Uppsala, om det vore något för dig. Skulle kanske inte vara riktigt lika lätt att engagera sig inom nationer som icke-uppsaliensisk student men det skulle kanske kunna kringås med någon distanskurs vid Uppsala Universitet, vilket borde räcka för medlemskap i nation (observera att jag tänker utifrån lundensiska intryck, jag har ingen definitiv erfarenhet av hur det fungerar i Uppsala).

Ifall du är helt säker på att du vill sikta på USA eller annat jämförbart land så skulle jag rekommendera att du försöker med KI i första hand. Studentlivet är kul medan det varar men sedan kommer resten av livet... (men som jag skrev ovan så behöver det ena inte utesluta det andra; dessutom kan det hända att Uppsala eller Lund är mer framstående än KI inom specifika områden och ifall du råkar ha intresse för något av dessa så kan det finnas gyllene tillfällen och möjligheter även via UU och LU)
Dave

Re: Nils vad tycker du?

Inlägg av Dave »

Nils skrev:..kan det hända att Uppsala eller Lund är mer framstående än KI inom specifika områden och ifall du råkar ha intresse för något av dessa så kan det finnas gyllene tillfällen och möjligheter även via UU och LU)
Hej Nils!
Finns det någon sammanställning eller inofficiell kännedom om vilka universitet som är framstående på diverse specifika områden? Att orientera sig runt på respektive hemsida och försöka göra en uppskattning, känns rätt diffust i nuläget. Du får gärna ge en kort och spontan kommentar på det olika universiteten kontra områdena, eller skriva mer om du har lust. Det kanske även finns en lista som jag inte har lyckats hitta? :ninja:

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Nils vad tycker du?

Inlägg av Nils »

Jag känner tyvärr inte till någon sådan sammanställning och har inte superbra koll själv på det - jag vet att Umeå har ambitioner inom idrottsmedicin och att KI sägs vara bra på neuro generellt men även inom ämnesfält kan enskilda lärosäten utmärka sig inom vissa områden.

Ett tips skulle vara att du tittar på vilka forskningsresultat som de medicinska fakulteterna lyfter fram på sina hemsidor. Ifall du redan vet några saker som du känner särskilt intresse för så kan du troligen googla det + sökordet "forskningsgrupp" (eller något dylikt ordval).
Skriv svar