Konvertera svenska betyg (G/U) till ECTS?

Regelverk, utbyggnad, utveckling, et cetera.
PAMP

Konvertera svenska betyg (G/U) till ECTS?

Inlägg av PAMP »

Hej!
Jag skulle vilja veta hur konvertering från Svensk betygsystem på läkarprogrammet förhåller sig till ECTS. Dettar viktigt då vid vidare studier utomlands.
Tack så mycket
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Konvertera svenska betyg (G/U) till ECTS?

Inlägg av Nils »

När jag frågade lärosätena för många år sedan så fick jag, av ett eller några utav dem, beskedet att de kunde utfärda även ECTS-graderade betyg för dem som behövde det. Detta kan mycket väl skilja sig mellan lärosäten eftersom andra gav ett mer negativt svar. Informationen är inte heller helt aktuell. Du kanske kan höra med studievägledaren vid ditt (tänkta) svenska lärosäte?
LUvt14

Re: Konvertera svenska betyg (G/U) till ECTS?

Inlägg av LUvt14 »

Jag vill börja i Lund VT14 och därför vill jag veta vad Lund har att säga om saken. Du går väl i Lund Nils? Kan du ge mig vad deras svar på frågan var? Skulle vara väldigt tacksam :)
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Konvertera svenska betyg (G/U) till ECTS?

Inlägg av Nils »

Jag tror inte de hade möjlighet att göra mer än att "översätta" ens G till någon av punkterna på ECTS-skalan. Om jag minns rätt så hade de i Uppsala funderingar på att göra så att de som ville ha ECTS-betyg kunde få sina resultat (tentor m.m.) sparade inför en framtida översättning av betygen.

Detta var dock, som sagt, för många år sedan och jag har ingen aning alls om vad som gäller för ECTS-betyg idag. Jag skulle inte bli förvånad om samtliga lärosäten använder endast "konvertering", om ens det.

Som tidigare nämnt så bör du kontakta studievägledarna - de har bättre koll på detta än mig. :)
Lund VT14

Re: Konvertera svenska betyg (G/U) till ECTS?

Inlägg av Lund VT14 »

Tack så mycket Nils! Ska kontakta Studievägledaren snarast :)
Skriv svar