Val av studieort

Rankingar, möjligheter, studentliv, et cetera.
Gast

Val av studieort

Inlägg av Gast »

Hej läkarstudent.se!
Jag börja läkarlinjen HT2013 och ansökningsperioden startar snart. Jag skall först börja med att beskriva min situation. Jag bor just nu relativt långt bort från alla studieorter och har inte heller någon kontakt med någon som studerar/bort i någon av orterna. Jag är därför väldigt osäker på vilken ort jag bör söka till. Jag vill även påpeka att jag har 22.5 i betyg utan komplettering samt ett högt högskoleprov vilket gör att jag fritt kan välja var jag vill läsa. För att beskriva mig som person är jag en av de människor som haft ganska lätt för gymnasiet vilket har drabbat studietekniken. Jag är därför orolig för att inte klara av studierna när jag måste sköta dem på egen hand. Jag är därför osäker på om PBL är en metod som fungerar för mig. Hur har det fungerat för er andra i liknande situation?

Förutom studierna är studentlivet en viktig faktor till val av ort. Ett rikt studentliv med mycket festande är ett starkt plus.

Jag rådfrågar därför till er som vet bättre än mig: Vilken studieort rekommenderar ni och varför? Ställ gärna frågor som gör det lättare för er att dra en logisk slutsats.

MvH
Per

Re: Val av studieort

Inlägg av Per »

PBL kan vara bra när man inte har perfekt studievana / studieteknik sedan tidigare.
Gast

Re: Val av studieort

Inlägg av Gast »

Jaså, går inte PBL till stor del ut på att man studerar på egen hand?
Wiiizzy
Inlägg: 239
Blev medlem: 05 aug 2011, 18:36

Re: Val av studieort

Inlägg av Wiiizzy »

Jo. Men PBL motiverar en att läsa varje vecka.
Sen ska det ju tilläggas att det finns föreläsningar också. Det är inte bara PBL-möten och inläsning, även om det förståss borde blir mer inläsning på egen hand jämfört med de orter som har mer katedral undervisning.

Framför allt tror jag att om du klarar gymnasiet med 22,5 utan svårigheter så kommer inte läkarprogrammet vara svårt vare sig med eller utan PBL. Om man har lätt för att lära sig behöver man kanske exempelvis bara läsa saker en gång för att det ska fastna och för att man ska förstå. Då blir inte läsbördan särskilt stor.

I övrigt är det ganska svårt att ge tips på städer. Städerna har olika saker att erbjuda. Är man ute efter en klassisk studentstad så poppar ju Lund och Uppsala upp som självklara alternativ. Lund är ganska litet, vilket kan anses vara såväl fördel som nackdel. Även Linköping är en stad med stor andel studenter. Göteborg och Stockholm är ju stora städer med mycket att erbjuda, men det blir ju inte samma typ av studentliv.

Har du besökt städerna i fråga? Det kan vara värt att känna av atmosfären. Vidare finns det en del att läsa på forumet om de olika orterna. Fler har varit i liknande sits.
Annars är det hela lite av ett lyxproblem. Jag förstår att du inte vill välja "fel", men du blir säkert nöjd med ditt val, vad det än blir. :glad:
Gast

Re: Val av studieort

Inlägg av Gast »

Uppskattar det kloka svaret Wiiizzy. Var studerar du? Känner att jag just nu drar mot Uppsala som stad. Hur skiljer sig studieorterna gällande utbildning? Eftersom det ryktas om svårigheter att få både AT och ST, kan det vara en fördel att studera där man kan tänka sig att arbeta senare för att få in en fot? Har varit i Lund och Stockholm... tyckte bättre om storleken på Lund än Stockholm. Hur är Uppsala som stad förutom att det finns mycket studenter?
Wiiizzy
Inlägg: 239
Blev medlem: 05 aug 2011, 18:36

Re: Val av studieort

Inlägg av Wiiizzy »

Läser i Lund och trivs väldigt bra, men kan ju inte riktigt jämföra med andra orter. Därför är det lite svårt för min del att ge svar på frågorna, men om du inte gjort det redan så kan det vara värt att läsa här om utbildningsorterna.

Vad det gäller AT och ST så kan jag inte påstå att det påverkade mig vid valet av studieort. Visst kan man knyta kontakter under studietiden. Om man exempelvis blir aktiv i ett forskningsprojekt kan det vara lättare att fixa en forskar-AT. Sen tror jag inte att man ska överskatta värdet av att fixa kontakter under utbildningstiden. Efter ett tag som underläkare (innan AT) bör man ju vara meriterad nog att kunna välja ganska fritt bland AT-tjänster. Annars är det ju dessutom i regel lättare att få tjänster på sjukhus som inte är universitetssjukhus.

Jag går bara preklin så ta vad jag säger med en nypa salt, då jag inte är väldigt insatt. Men ovanstående är i alla fall den uppfattningen jag har fått baserat på vad jag hört och läst.
Crayon
Inlägg: 59
Blev medlem: 31 jan 2013, 14:51

Re: Val av studieort

Inlägg av Crayon »

Mellan Uppsala och Lund är det verkligen hugget som stucket vad gäller studentlivet och de är båda trevliga städer. Frågan är kanske mest om du hellre bor nära kontinenten eller Stockholm?

Studietekniken kommer, se bara till att ta det på allvar från första dagen och inte låta dig halka efter (förvisso erfarenheter från ett civilingenjörsprogram, men jag förmodar att det gäller även här).
Skriv svar