Vilka skolor i Östeuropa är bra?

Hur man blir antagen, hur man ansöker, antagningschanser, et cetera.
Gäst

Vilka skolor i Östeuropa är bra?

Inlägg av Gäst »

Hej!
Jag vill börja läsa läkarutbildning någonstans i Östeuropa hösten 2013 problemet är bara vart?

Jag har läst om olika skolor i olika länder och har försökt jämföra de så gott det går. Men hur vet jag vilken skola som är den bästa, eller den rätta ? handlar det bara om att gå på magkänsla?
Jag har iaf kommit fram till dessa

Gdansk universitet - I Polen
Masaryk universitet - I Brno, Tjeckien
Debrecen universitet- I Ungern
Cluj universitet- Rumänien

Jag behöver hjälp med att ranka de och eliminera några skolor, det skulle vara jätte snällt ifall någon kunde tipsa mig..
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Re: Vilka skolor i Östeuropa är bra?

Inlägg av Nyberg89 »

De Tjeckiska skolorna är bra och livet i Tjeckien kan liknas vid Tyskland. Charles är ju helt klart bäst där, men så är ju också skolan lite dyrare än Masaryk. En del medicinsk historia kommer också från Masaryk och de är i mångt och mycket i framkant. På gott och ont så försöker lektorerna skriva sina egna verk, vet dock inte om det är något som man måste läsa. Annars så finns ju många skolor i Italien numera.
Gäst

Re: Vilka skolor i Östeuropa är bra?

Inlägg av Gäst »

Okej, vad bra!
Jag såg ett inlägg om skolor i Italien här på forumet, vilket intresserade mig. Jag skulle gärna plugga i Italien än t.ex. Polen men jag är lite oroad över att det inte har vart så många svenskar som har pluggat där innan. Därmed vet man inte vilket sorts kvalité skolan har osv. Men jag ska kolla upp St Charles University, tack så mycket!
nasrin

Re: Vilka skolor i Östeuropa är bra?

Inlägg av nasrin »

Hej! Hoppas du som ställt denna fråga fortfarande finns kvar här på tråden. Har du tagit reda på vad du ska välja nu??

Jag vill också studera läkare i någon av dessa städer.. Men vilka är för och nackdelarna? Vart finns det minst diskriminering?
Gäst

Re: Vilka skolor i Östeuropa är bra?

Inlägg av Gäst »

Hej Nasrin!
Jag finns kvar här, ehm nej inte än jag är fortfarande lite osäker men det lutar nog åt St Charles University eller Gdansk.

Vad bra! Då är jag inte ensam, det skulle vara roligt och åka med någon härifrån.. Asså jag har verkligen inte aning, jag har samma fråga..
Fördelen med St Charles är att det verkar vara en bra skola enligt han som svarade mig, men Gdansk är lite billigare. Diskriminerings frågan har jag inte heller en aning om, men min magkänsla säger att Prag är rätt bra , hör gärna av dig om du funderar på samma sak :) sök mig på fb Nadin Idris
nasrin

Re: Vilka skolor i Östeuropa är bra?

Inlägg av nasrin »

Heej gäst! Vi hörs via fb, jag har skrivit till dig.
Gäst

Re: Vilka skolor i Östeuropa är bra?

Inlägg av Gäst »

Haha du har nog skrivit till fel person, jag har inte fått nåt.. http://www.facebook.com/nadin.idris in på länken
nasrin

Re: Vilka skolor i Östeuropa är bra?

Inlägg av nasrin »

haha jag har skrivit till dig! Hogey Halimi på fb
Skriv svar