Frågor ang bland annat schema, transportmedel osv.

Rankingar, möjligheter, studentliv, et cetera.
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Re: Frågor ang bland annat schema, transportmedel osv.

Inlägg av Nyberg89 »

USA godkänner inga lärosäten och det är därför man får göra USMLE.

Att göra AT är ingen nackdel, ju mer erfarenhet - desto bättre.
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Frågor ang bland annat schema, transportmedel osv.

Inlägg av empezar »

Det är klart de godkänner din läkarutbildning. Det är inte som att vem som helst som klarar USMLE får bli läkare. Däremot godkänner de inte en svensk läkarlegitimation. Det är skillnad.

Även amerikanska läkarstudenter måste skriva USMLE.

Och nej, att ha genomgått svensk AT ses som en nackdel. Då är du "skolad" för ett annat land (och två år äldre). De vill att du ska få erfarenheten i USA. Det är ju inte bra om du tar med dig en massa svenska tillvägagångssätt som leder till stämningar i USA.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Ziippiity
Inlägg: 6
Blev medlem: 15 jan 2013, 14:56

Re: Frågor ang bland annat schema, transportmedel osv.

Inlägg av Ziippiity »

Läste något angående detta tidigare och lyckades (efter MYCKET lång sökning...) hitta en av sidorna igen. Har för mig att den första sidan, som jag då inte kan hitta, sa att för att få söka residency i USA måste skolan vara med i IMED listan (kan ha fel, eftersom jag inte hittar den sidan...)

https://imed.faimer.org/results.asp?cou ... e&psize=25

och där finns då alltså Sahlgrenska, KI, Linköping, Lund, Umeå och Uppsala. Med andra ord alla utom Örebro? Den kanske är för ny fortfarande, vad vet jag...?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Frågor ang bland annat schema, transportmedel osv.

Inlägg av Nils »

Jag vet inte om AT nödvändigtvis vore en nackdel, det innebär snarare att man har hunnit skaffa sig lite erfarenhet. Har hört sägas att det en gång var nära att den svenska läkarexamen (ensam) inte längre skulle godkännas i USA eftersom den ansågs vara ofullständig på grund av att moment lagts inom AT istället för grundutbildningen.

(jag har tyvärr inte någon referens att ge för detta)
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Frågor ang bland annat schema, transportmedel osv.

Inlägg av empezar »

Ziippiity, den är antagligen för ny, ja. De har ju inte ens några klinstudenter än.

Nils, jag är med på att rent logiskt borde AT vara en fördel, eftersom man har mer erfarenhet. Men vart har du hört/läst att det faktiskt är så?
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Re: Frågor ang bland annat schema, transportmedel osv.

Inlägg av Nyberg89 »

Förut var det bara 3 skolor med på listan, så lite förändring har skett.

Alla som jag sett har utbildat sig vidare i USA har sagt att det är väldigt bra att ha erfarenhet eftersom man får göra så mycket själv. I USA har de ju internship före residency, därefter fellowship. Aldrig har jag hört att AT skulle vara dåligt vid resa till det stora landet, men man behöver det inte.
Skriv svar