Jämförelse av Linköpings universitet och Örebro universitet

Rankingar, möjligheter, studentliv, et cetera.
rosannah
Inlägg: 28
Blev medlem: 03 okt 2012, 17:43

Jämförelse av Linköpings universitet och Örebro universitet

Inlägg av rosannah »

Hej!
Jag är antagen till läkarprogrammet i Örebro och står efter urval 2 som reserv 1 (BI) i Linköping.

Enligt antagningsstatistik från tidigare år har jag en god chans att bli uppringd som reserv i Linköping. Jag har dock beslutsångest och kan inte bestämma mig för vilket lärosäte jag bör välja.

Jag har besökt bägge städer och deras respektive universitet och tycker att båda verkar minst lika trevliga. Däremot har jag reagerat på ett par saker vad gäller universiteten och utbildningen i sig:

Hälsouniversitetet i Linköping kändes ganska litet och trångt i jämförelse med Örebro universitet. Jag har också hört från tidigare studenter att lärarna i Linköping inte är särskilt hjälpsamma och att mycket information (såsom lämplig kurslitteratur) ska hittas på egen hand. Stämmer detta eller är det en överdrift? Eller ser det ungefär likadant ut på de flesta universitet i landet?

Vidare undrar jag om det är en nackdel, fördel eller inte innebär någon skillnad alls att ha studerat på ett relativt nystartat läkarprogram jämfört med att ha läst på ett av de äldre läkarprogrammen. Kommer det att vara svårare att hitta jobb/få en AT-plats om man studerat i Örebro än om man studerat i t ex Linköping?

(Varning för att det här kan bli lite off-topic.) Trots att det är för tidigt att börja tänka på detta, så har jag funderat på att utföra min ST i USA. Jag är medveten om att det är extremt hög konkurrens om ST-platserna där och att det ska vara extra svårt att få en residency spot om man är utlänning. Min fråga är därför, hur stor betydelse har det att man studerat vid ett prestigefullt universitet som är känt internationellt sett (tänker mest på Karolinska Institutet)? Är detta minst lika viktigt som höga poäng på USMLE och fina rekommendationsbrev? Har en person som studerat vid ett "mindre känt universitet" såsom Örebro eller Linköping någon chans om han/hon i övrigt har starka meriter?

Tack på förhand!
Mustafa Al-Attar
Inlägg: 410
Blev medlem: 17 jul 2011, 16:06
Kontakt:

Re: Örebro eller Linköping?

Inlägg av Mustafa Al-Attar »

Du är reserv 1 i Bi kvoten i linköping, min vän har reserv nr 2 och jag står som reserv nr 3 :)
Mustafa Al-Attar
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Örebro eller Linköping?

Inlägg av Nils »

Hej rosannah!
mycket information (såsom lämplig kurslitteratur) ska hittas på egen hand
Vad jag har hört så vet äldrekursarna vilken kurslitteratur som är lämplig.
:)

Angående USA så beror lärosätets betydelse på vilken residency du vill bli antagen till. Är konkurrensen svag så spelar det mindre roll, är konkurrensen stark så kan det vara avgörande (även ifall du har starka meriter i övrigt).
rosannah
Inlägg: 28
Blev medlem: 03 okt 2012, 17:43

Re: Örebro eller Linköping?

Inlägg av rosannah »

Tack för svaret! Hur ser det ut i Sverige? Har man bättre möjligheter att få en AT-plats och senare en ST-plats om man studerat vid låt oss säga KI än om man läst vid ÖU?
Gäst

Re: Örebro eller Linköping?

Inlägg av Gäst »

Inom Sverige spelar det nog ingen roll, arbetsgivarna bryr sig inte lika mycket om lärosätesprestige här.
;)
Guest

Re: Örebro eller Linköping?

Inlägg av Guest »

Hej! Jag har läst i på läkarprogrammet i Örebro ett år och har inte varit så nöjd och ska därför byta nu till vårterminen. Eftersom det är ett väldigt nystartat program så är det en hel del som inte fungerar så bra än och de regler som fanns när vi började har ändrats vartefter och dessa ändringar har oftast inte gynnat oss studenter. Ett exempel på det är att uppsamlingstentorna som funnits under sommaren tagits bort och att reglerna runt extentor som man kan plugga på till tentor har ändrats. Detta i kombination med väldigt lite schemalagd tid gör det svårare att uppnå kursmålen. Även universitetet är relativt nytt och på grund av det har studentlivet inte riktigt kommit igång än. Om du är ute efter ett universitet som har ett beprövat program och ett bra studentliv så tycker jag lätt att du ska välja Linköping!
guest

Re: Örebro eller Linköping?

Inlägg av guest »

Jag läser termin 4 på örebro's läkarprogram och känner mig lite förvånad?

Under sommaren är det fortfarande uppsamlingstentor så vitt jag vet?

studentlivet kan jag hålla med om att det har varit bristande. Dock inget emot när jag började då det var obefintligt. På 2 år har ett antal föreningar startat upp som har fester i olika sammanhang och sittningar. Kårhuset har blivit studentägt igen och har rimliga studentpriser.

När det gäller att det är mycket problem i början kan jag hålla med! det har blivit avsevärt mycket bättre för dom som börjar läsa nu än vad det har varit tidigare dock. när man har haft en kurs 4 ggr och ska köra igång den 5:e så har man lärt sig en del om vad som behövde ändras.
Gäst

Re: Örebro eller Linköping?

Inlägg av Gäst »

Jag går T3 i Örebro och håller inte med dig som ska byta! Tvärt om har jag varit positivt överraskad över hur bra allting ändå har fungerat. Självklart håller jag med dig som går T4 om att det märks inom vissa delar att dom inte riktigt fått in snitsen än, men man märker en positiv attityd till att hela tiden vilja förbättra saker vilket är värt mycket bara det. Man får nog räkna med för och nackdelar på vilket universitet man än hamnar. Men frågar ni mig så är fördelarna här i Örebro fler än nackdelarna. Studentlivet blir vad man gör det till, och det växer så det knakar med hjälp av en massa drivna och duktiga människor. Ge örebro en chans. Hoppas vi ses om en vecka!

/blivande T4 Örebro
BanNadjib
Inlägg: 2
Blev medlem: 18 dec 2013, 00:18

Örebro vs Linköping

Inlägg av BanNadjib »

Hej! Jag har blivit antagen till Örebro Universitet samtidigt som jag ligger 2:a reserv i Linköping på kompletterade betyg och antar då att jag har en god chans att bli antagen. Dessvärre är jag kluven i val av universitet och vet inte om jag ska tacka ja till reservplatsen i Linköping. Skulle ni kunna hjälpa mig i mitt val? Vad finns det för för-och nackdelar med Örebros samt Linköpings läkarprogram?

1.Finns det några skillnader mellan programmen? Några större skillnader?
2.På vilket universitet känner man sig mest som student?
3.När börjar patientkontakten i Örebro respektive Linköping och skiljer det sig enormt?
4.Kommer det kanske bli svårare att få AT-tjänst om man gått på Örebro med tanke på det relativt nystartade programmet?
5.Är intagningspoängen lägre i Örebro bara för att det är nytt?
6.Vilken stad passar bäst för en student?

Tack på förhand
Mvh Ban
Gäst

Re: Örebro vs Linköping

Inlägg av Gäst »

1. Båda universiteten använder PBL i sin undervisning och är väldigt lika. Man läser saker i olika ordning men i slutändan så når man målen.
2. Oj det är en svår fråga! Jag är inte så insatt i hur studentlivet ser ut i Linköping men det är större än i Örebro :) I slutändan beror det mest på hur mycket man själv väljer att engagera sig i studentlivet.
3. Börjar från termin 1 på båda lärosätena. Jag kan inte säga så mycket om exakt hur mycket det är i linköping men i Örebro är det
T1 - 4 dagar på vårdcentral
T2 - 6 dagar på vårdcentral
T3 - 2 veckor på klinik (USÖ), 1 vecka på VC
T4 - 4 veckor på klinik (USÖ), 1 vecka på VC
T5 - 2 veckor på klinik (USÖ), 1 vecka på VC
T6 - 2 veckor på klinik (USÖ), 1 vecka på VC
T7 - 14 veckor på klinik*, 1 vecka på VC
T8 - 14 veckor på klinik*, 1 vecka på VC
T9 - 14 veckor på klinik*, 1 vecka på VC
T10 - Skrivning av D-uppsats så du är inte på klinik
T11 - 14 veckor fördelat på IVA, vårdcentral, akut

* Utplacerad till USÖ, Karlskoga, Lindesberg, Karlstad eller Falun.

4. Jag tror inte det kommer att skilja sig. I slutändan så har du läst allt det du behöver för att göra AT och det är nog viktigare att man har goda referenser och erfarenhet.
5. Ja. Och sen är det geografiska läget lite annorlunda. Söktrycket är större i Göteborg, Uppsala, Stockholm, Lund och Linköping då dessa städer har helt enkelt mer möjliga studenter. Örebro ligger inte i den delen av sverige med störst befolkningsunderlag. Och så är det nytt på både gott och ont :)
6. Beror helt på hur du är som person!
Studentliv -> sök Lund, Uppsala, Linköping, Umeå.
Storstadsperson -> Göteborg/Stockholm.
En blandning -> Örebro. (Även om du vill ha mindre terminer då vi är färre studenter)

Det absolut viktigaste när du väljer är att du måste fundera över vart du kan tänka dig bo de kommande 5,5 åren! Har du familj, vänner eller annat i närheten av något lärosäte så rekommenderar jag att du söker något av dessa :) Det är många som söker Örebro men som sen inser att de saknar sina vänner mm och sen flyttar tillbaka pga detta. Ganska tråkigt då man tar upp platser för andra som hade kanske stannat kvar :( Fast iofs klagar inte jag just nu då jag får mer direkt handledning och jag känner alla i mina klass väldigt väl ^^
Skriv svar