Jämförelse av Karolinska institutet och Uppsala universitet

Rankingar, möjligheter, studentliv, et cetera.
sandwich
Inlägg: 1
Blev medlem: 04 apr 2016, 14:31

KI eller Uppsala - Vart ska jag plugga till hösten?

Inlägg av sandwich »

Kan inte bestämma mig för vart jag ska plugga till hösten. Har redan pluggat ekonomi i Lund i två år och har insett att jag hellre vill plugga läkare.

Har varit inställd på KI hela tiden men har nu på senare tid fått upp ögonen för PBL och tror det hade passat mig perfekt. Tröttnade på ekonomi för det kändes inte som man kunde relatera det jag lärde mig till verkligheten. Det låter ju som PBL då borde va perfekt för mig då det enda man gör är att relatera till verkligheten. Som jag förstått är KI nästan bara föreläsningar vilket inte passar mig så bra alls.

Vill ändå plugga nära stockholm och det är därför jag väljer uppsala före linköping trots att de har betydligt mer PBL.

Som jag förstått är KIs utbildning inte nödvändigtvis bättre, men de har betydligt större forskningsmöjligheter. Det är dock något jag inte bryr mig så mycket om då jag vill arbeta med människor.



KI
+ Stockholm (är härifrån ursprungligen, inga problem med boende)
+ Bästa utbildningen (diskuterbart)
+ Alla placeringar är i stockholm
- Inte särskilt roligt att varken bo eller plugga i stockholm
- Tror utbildningsupplägget inte passar mig

Uppsala
+ Betydligt roligare stad
+ PBL vilket passar mig
- Har redan pluggat i studentstad i 2 år. Tröttnar nog snart.
- Mindre känd universitet
- Enormt utspridda placeringar. Inte så sugen på att hamna i Visby.

Hur jobbigt är det egentligen att hamna i visby? Stämmer det att man får göra fler och större uppgifter om man hamnar på något litet sjukhus jämfört med ett stort?

Är väldigt kluven och hjälp uppskattas enormt mycket! :glad:
Marimaxmox
Inlägg: 7
Blev medlem: 27 maj 2015, 16:36

KI eller Uppsala - Vart ska jag plugga till hösten?

Inlägg av Marimaxmox »

Jag hade valt efter studieteknik. Jag pluggar bäst själv och ogillar obligatoriska moment extremt mycket. Jag har testat på PBL och har aldrig mått så illa som jag gjorde då. Om du gillar PBL hade jag kört på det. KI passar mig då i princip allt är frivilligt, kan få allt arbete för dagen gjort på 3-5 riktigt effektiva timmar istället för att gå på föreläsningar eller behöva göra obligatoriska grupparbeten + eget plugg. Det är hur skönt som helst att vara ledig från kl 12 i princip varje dag.

Men jag tycker också pengafrågan och bostadssituationen är en viktig del i det hela. Om du kan bo hemma och slippa ta lån slipper du stressa över ytterligare en sak. Samtidigt är studentlivet inget speciellt i Sverige så man får väga om du föredrar a) inga skulder eller b) bättre studentliv. Men det är ändå sthlm, så du kan göra lite vad du vill av det. Om du söker upp studentlivet finns det, till skillnad från U där studentlivet söker upp dig.
LiuHU

KI eller Uppsala - Vart ska jag plugga till hösten?

Inlägg av LiuHU »

Hej!

Vad menar du med "bästa utbildningen"? Mycket tyder på att andra lärosäten lyckas bättre med sina utbildningar än KI. Vad vill du jobba med i framtiden?
Gäst

Ki eller Uppsala?

Inlägg av Gäst »

Hej! Jag undrar ifall jag kan få lite tips på vad jag ska göra, läser första termin i Uppsala, sökte till Stockholm men kom inte in. Jag vill gärna läsa i Ki men måste då Börja på t1 utan att kunna tillgodoräkna med det jag gjort. Jag är ingen student som gillar att festa eller något så kommer inte sakna studentlivet direkt. Jag känner dock ingen som läser i Stockholm eller som bor i Stockholm, vilket kan vara svårt att lära känna folk från skolan.

Vad tycker ni att jag ska göra? Stanna kvar i uppsla elelr förlora en termin men börja i Karolinska?
citronen
Inlägg: 3
Blev medlem: 22 okt 2018, 11:34

UU eller KI?

Inlägg av citronen »

Hur skulle ni ha valt?

Bor 20 min från KI och 70 min från UU.
PBL på UU känns spontant mer lockande, men har inte så stor koll på hur UU och KI faktiskt skiljer sig åt.

Någon som kan beskriva lite eller har några fördelar/nackdelar med UU och KI?
RogerRondo
Inlägg: 2
Blev medlem: 02 sep 2018, 18:36

UU eller KI?

Inlägg av RogerRondo »

Vill gärna veta med. Undrar också till de som studerar i Uppsala om man faktiskt kan studerar under restiden, har aldrig kunnat vara en sådan person, men har aldrig behövt resa mer än 50 minuter varje dag heller så...

Man kan väl bara gå till en random föreläsning visst? Jag vill känna av stämmningen själv. Tänkte faktiskt göra det, why not liksom. Har aldrig ens satt en fot i Uppsala
tankarish
Inlägg: 9
Blev medlem: 17 jul 2018, 12:41

UU eller KI?

Inlägg av tankarish »

Går på LiU och står fan inte ut med PBL dock har UU inte lika stor fokus på PBL. Tänker byta lärosäte nu. Har KI som nummer 1 pga forskningen samt den internationella anseende och UU som nummer 2.
citronen
Inlägg: 3
Blev medlem: 22 okt 2018, 11:34

UU eller KI?

Inlägg av citronen »

tankarish, vad är det med PBL som du inte står ut med? På vilket sätt tror du att KI är bättre som utbildning (bortsett från anseendet)?
Simplyme1111

UU eller KI?

Inlägg av Simplyme1111 »

Helt klart KI. Utöver anseendet utomlands (#6 i världen medical school) och forskningsmöjligheterna på campus så är det också saker som t.ex dissektionerna där KI har flest donationer och mest "praktik" och övning på sådant. T.ex så är det KI som skickar dissektionsdonationer till både örebro och umeå (eller kanske den andra var linköping). Linkan har ju simulationer pga brist på sådant.

annat positivt är antalet patienter. 10 fler i befolkning än t.ex örebro. Do i need say more? 4 stora sjukhus som alla studenter placeras på och då slipper vi flytta till mindre orter. Lyx. För många patienter per elev också så aldrig behöver man vara 2-3 elever på en patient (något som mina vänner i umeå ofta klagar på).
Skriv svar