Vilken av städerna ska man välja?

Rankingar, möjligheter, studentliv, et cetera.
jowe
Inlägg: 1
Blev medlem: 29 okt 2008, 22:24

Vilken av städerna ska man välja?

Inlägg av jowe »

När jag nu gjorde hp fick jag 110 poäng vilket troligtvis blir 2.0 men kanske 1.9. Detta gör väl att jag kan vara hyfsat säker på att jag får mitt första handsval till läkarutbildningen HT-09?!

Trots att jag är överexalterad att jag fick så bra poäng så börjar jag nu få ångest vilken stad jag ska välja att plugga i. Jag har växt upp i Stockholm och börjar tröttna en del påhur dryga och ovälkomnande människor här kan vara.
Jag funderar starkt på att ha Lund som mitt förstahandsval men vet egentligen inte så mycket om det.

Vad är bra med de olika städerna och utbildningarna i Lund, Linköping, Uppsala, Stockholm, Göteborg och Umeå? och vilka är nackdelarna?
karloz
Inlägg: 16
Blev medlem: 22 jun 2008, 16:10

Re: Vilken av städerna ska man välja?

Inlägg av karloz »

Tja, som Linköpingsstudent säger jag så här: Tror du starkt på PBL-tanken ska du ha Linköping som förstaval. Är du PBL-skeptiker så kan det finnas någon annan utbildning som passar bättre. Som stad känns linköping som en "stor småstad" på något sätt... ganska bra studentliv är det också, även om det inte riktigt kan jämföras med Lund/Uppsala.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Vilken av städerna ska man välja?

Inlägg av Nils »

jowe skrev:När jag nu gjorde hp fick jag 110 poäng vilket troligtvis blir 2.0 men kanske 1.9. Detta gör väl att jag kan vara hyfsat säker på att jag får mitt första handsval till läkarutbildningen HT-09?!

Trots att jag är överexalterad att jag fick så bra poäng så börjar jag nu få ångest vilken stad jag ska välja att plugga i. Jag har växt upp i Stockholm och börjar tröttna en del påhur dryga och ovälkomnande människor här kan vara.
Jag funderar starkt på att ha Lund som mitt förstahandsval men vet egentligen inte så mycket om det.

Vad är bra med de olika städerna och utbildningarna i Lund, Linköping, Uppsala, Stockholm, Göteborg och Umeå? och vilka är nackdelarna?
Du hittar en enkel sammanställning och beskrivning på hemsidan, på sidan "utbildningen" som ligger under "läkarprogrammet".

Något förenklat kan man säga...
* Lund och Uppsala: riktiga, anrika studentstäder
* Linköping och Umeå: studentpräglade städer
* Göteborg, Stockholm och Malmö(Lund): storstäder
* Umeå: bäst för sport- och kanske även musik-intresserade läkarstudenter
* Linköping: får bäst resultat på AT-provet
* Karolinska: bäst för forskning och utlandskarriär
* Valborg firas bäst i Lund! (Uppsaliensare håller nog ej med om detta men de har fel)

Grattis till ett sannolikt 2,0!
Skriv svar