Djurförsök

Rankingar, möjligheter, studentliv, et cetera.
pope
Inlägg: 2
Blev medlem: 14 dec 2012, 13:37

Djurförsök

Inlägg av pope »

Hejsan! Jag är en blivande läkarstudent med en för mig viktig fråga.
Jag har sökt och frågat runt men inte fått några vettiga svar på vilka universitets läkarutbildningar det inte ingår obligatoriska djurförsök i.

Finns det någon vänlig själ som skulle kunna säga vilket/vilka universitet som INTE använder sig av detta i läkarprogrammet?

Tack på förhand!
/P
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Djurförsök

Inlägg av Nils »

Hej pope!

Djurförsök används i princip inte i läkarprogrammet, det är mer en forskningssak. Ifall det förekommer så finns det, såvitt jag har sett, möjlighet att avstå för dem som har moraliska eller känslomässiga svårigheter (eventuellt får man göra en annan kompletterande uppgift).
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Djurförsök

Inlägg av empezar »

I Uppsala får man operera på levande nedsövda grisar under termin 6.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Djurförsök

Inlägg av Nils »

Samma sak i Lund, fast på termin 8 och det gäller då främst träning av hudexcisioner, suturer och pleuradränering.

(Det kan tilläggas att grisarna fick en betydligt snällare sista tid i livet, med varmt rum och ordentligt med god mat, än vad de skulle ha fått om de istället hade fortsatt vidare till slakt.)

Vid några delar av läkarprogrammet kan det även förekomma träning med överblivna delar från djur, exempelvis grisfötter för att träna suturer eller lungor och hjärta från lamm.
pope
Inlägg: 2
Blev medlem: 14 dec 2012, 13:37

Re: Djurförsök

Inlägg av pope »

Ok, det låter inte så trevligt.. Jag får anta att det anses vara nödvändigt då.

Tack så hemskt mycket för informationen!
/P
Lundastudent

Re: Djurförsök

Inlägg av Lundastudent »

Åtminstone i Lund så har det varit möjligt att avstå ifall man tyckte att det vore för jobbigt.
Skriv svar