Jämförelse av Uppsala universitet och Umeå universitet

Rankingar, möjligheter, studentliv, et cetera.
Fridamagdalena

Jämförelse av Uppsala universitet och Umeå universitet

Inlägg av Fridamagdalena »

Hej!
Efter antagningsbeskedet som kom igår har beslutsångesten smugit sig på. :ledsen: Har kommit in i Umeå och kommer med största sannolikhet också komma in i Uppsala också om jag har förstått statistiken rätt.

Kommer från Östersund så det är ju ungefär lika långt till de båda orterna och nu har ju kommunikationen blivit bättre till Umeå genom Bottnia-banan så det känns ju hugget som stucket (har en pojkvän som tänker på kvar så vill kunna åka hem mycket).

Uppsala har på min plus-sida att mina två bästa kompisar bor där, närheten till Stockholm för kulturens skull (fast nu kom jag ju på att Umeå har blivit utnämnd till Årets Kulturhuvudstad eller nått sånt va?) och för att det alltid har känts som mitt val nr 1.

Men Umeå drar eftersom jag är väldigt frilufts och -träningsintresserad och det känns som om att det kanske finns fler av "min sort" där.

Vad tror ni? Ni som redan pluggar i Uppsala eller Umeå, vad har ni för åsikter/erfarenheter om utbildningen/orten/studentliv osv?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Uppsala eller Umeå?

Inlägg av Nils »

Hej Fridamagdalena!

Jag har bott i Umeå tidigare, så förhoppningsvis kan jag bidra lite grann. :)

Vad gäller kultur så har Umeå inte mer att erbjuda än Stockholm, såvida du inte är intresserad av samisk kultur; "size matters", som en del säger.

Umeå är dock riktigt bra för friluftsliv och har ett riktigt bra gym på promenadavstånd från campus (IKSU). Samtidigt tror jag att det kan finnas många frilufts-intresserade i Uppsala eftersom SLU (Sveriges Lantbruksuniversitet) finns där, ute i Ultuna, med veterinärstudenter och andra slags natur- och biologiutbildningar. Möjligheterna blir nog inte riktigt lika stora som i Umeå, särskilt för vintersporter, men jag tror inte heller att du skulle lida nöd i Uppsala.

Lägg sedan till att dina två bästa kompisar bor där så tror jag att Uppsala kan vara ett bra alternativ för dig.
:)
drwill
Inlägg: 4
Blev medlem: 11 nov 2012, 14:25

Re: Uppsala eller Umeå?

Inlägg av drwill »

Uppsala såklart! Två bra vänner är väl ändå bättre än att bo i en stad för att den har titeln "kulturhuvudstad"? :blinkar:
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Uppsala eller Umeå?

Inlägg av empezar »

Bästisar hit och bästisar dit. Du lär få nya bästisar.

Umeå låter mer logiskt.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Drwilll

Re: Uppsala eller Umeå?

Inlägg av Drwilll »

Antar att det handlar om sina personliga värderingar och prioriteringar då :)
Sanguis
Inlägg: 9
Blev medlem: 02 jan 2013, 23:00

Re: Uppsala eller Umeå?

Inlägg av Sanguis »

Hej!

Jag är uppvuxen i Umeå så jag kan varmt rekommendera staden i sig.
Det finns utan tvekan ett stort utbud av aktiviteter, både ute och inne. Om du är en aktiv människa så skall du rakt av söka dig till IKSU. Det är (om jag inte missminner mig) Europas största sportanläggning, och priserna är inte heller helt fel. Studentrabatten är ju bra om inte annat, och får du kanske extrajobb på NUS (norrlands univetsitetssjukhus) så får du rabatter därifrån också! Helt klart värt det!

Jag har även arbetat på Kirurgkliniken på NUS och kan säga att det verkar som att alla läkarstudenter, underläkare och de som gick sin AT som jag stötte på verkade trivas otroligt bra. Men man blir väl kanske subjektiv till sin egen utbildningsort också?

Personligen så tror jag att det är vettigt att kolla upp vad utbildningarna har att ge dig och vad som är viktigt för dig. Uppsala sägs ha ett galant studentliv, men Umeå har också ett otroligt rikt liv att erbjuda utanför studierna. Dock är det långt att resa FRÅN Umeå till något. Man tenderar nog till att stanna kvar i staden, bara för att det är dyrt och långt någon annan stans.
Bor man i Uppsala så har man ju nära till Stockholm och andra intressanta och roliga orter.

Men Umeå är en fantastisk stad! Mycket kultur av olika slag (och inte bara samisk!), stort utbud av sport och aktiviteter och ändå en ganska "intim" känsla, trots att det är en storstad.
Karolina Berglund - Från Undersköterska till Läkare! ;)
Skriv svar