Nya alternativ till läkarstudier utomlands: Italien och NL

Hur man blir antagen, hur man ansöker, antagningschanser, et cetera.
Rrezarta

Nya alternativ till läkarstudier utomlands: Italien och NL

Inlägg av Rrezarta »

Tjena allihopa!

Efter min förstahandsplan på att komma in på läkarlinjen i Skottland direkt efter gymnasiet failade verkade min framtid osäker då jag tyckte det verkade lite deprimerande (för att inte nämna dyrt) att behöva söka till läkarlinjerna i typ Polen och Ukraina, letade jag upp en del bra alternativ för er som inte verkar kunna komma in i Sverige eller vad som ju var ert förstahandsval.

Jag har inte gått igenom antagningsprocesserna på dessa universitet eftersom jag lyckats komma in i Sverige innan jag hann ansöka till andra länder, och jag känner personligen inte någon på universiteten. Här kommer hursomhelst den info jag lyckats samlat!

Italien!
Här har nyligen flera stycken läkarlinjer på engelska (international medicine, som de kallar dessa program) öppnats. Vad jag förstår har åtminstone ett universitet i Rom och det i Milan haft detta program ett längre tag, men nu ska alla (tror de är totalt sju) från alla delar av Italien ha ett samlat inträdes test, IMAT. Läs mer på:
http://www.cambridgeassessment.org.uk/c ... Tests/IMAT
Imat resultaten är det enda som räknas vid antagning, och det verkar inte så svårt att göra bra ifrån sig om man verkligen är intresserad av naturvetenskap. Dessutom kan man göra testet i flera länder, och behöver inte åka till aitalien för att göra detta längre (har inte gjorts i Sverige tidigare, men i London och Munchen t.ex. Kan man åka för att göra det)
Testet görs i September samma år som man ska börja läsa, bara några veckor innan man påbörjar terminen. Läs mer i tråden från underläkare.se längre ner i texten!

Fördelarna är att det är billigare än östländerna (mycket är betalt av italienska staten, ungefär 3600€ är vad som måste betalas per år och utbildningen är 6 år lång). Milans universitet är den enda som har bra info på deras hemsida och deras utbildning verkar bra, med PBL etc.

Nackdelarna är just att det inte verkar finnas många svenskar som har pluggat färdigt därifrån, därmed svårt att säga mycket om kvalitén av utbildningen. Det verkar också svårt att få jobba där efteråt (läste att man typ får slavjobba gratis i flera år om man vill jobba i Italien i en artikel någonstans)

Här är en tråd på underläkare.se av en svensk tjej som pluggar där:
http://www.underlakare.se/Trad.aspx?tra ... D=0&sida=1

Nederländerna!

Här läster man en bachelor i medicin på tre år först och sedan en typ masters (antar jag) som innehåller de mer kliniska delarna. På engelska kan du bara läsa en bachelor, och detta endast i Groningen. Kommer du in här får du läsa flamländska vid sidan om för att sedan kunna läsa de avslutande tre åren på flamländska (du är förresten automatiskt intagen till mastersutbildnngen om du kommit in i bachelors delen).

Ansökan för oss som inte gått i skola i NL görs direkt till universitetet (decentralized selection). Vad jag förstått tar de endast emot väldigt få av oss, men de kollar inte bara på betygen. Vid kontakt med en av deras
"Student ambassadors" fick jag höra att man måste ha OK betyg, sen är det viktigare med personligheten då mycket avgörs i intervju och personligt brev. De uppskattar tydligen också om man har erfarenhet inom vården och om man har varit engagerad i elevrådet eller liknande under gymnasieåren.

Positivt är att det bara kostar 1713€ per år. Personligen tycker jag det känns mer "safe" på något sätt, i jämförelse med östländerna och italien (det känns som man kanske kommer ha lättare att passa in i samhället, även utanför gruppen som läser utbildningen)

Nackdelen är såklart att man måste lära sig flamländska under tiden, men kan man redan tyska ganska väl, så ska det inte vara så svårt har jag fått för mig (känner en som har en bror som pluggat annat i Groningen som inte hade större problem att lära sig språket efter att ha pluggat tyska på gymnasiet)

Läs mer på universitetets egen hemsida:
http://www.rug.nl/umcg/education/intern ... -medicine/


Hoppas detta kan hjälpa någon person i nöd :tunga:

Med vänlig hälsning,
Rrezarta
Gäst

Re: Nya alternativ till läkarstudier utomlands: Italien och

Inlägg av Gäst »

Glömde säga att antagningen i NL ska man ansöka till i Januari, och blir man vald får man komma på intervju m.m.
Mer info finns under "decentralized selection":
http://www.rug.nl/umcg/education/intern ... -selection
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Re: Nya alternativ till läkarstudier utomlands: Italien och

Inlägg av Nyberg89 »

Italien är ett bra alternativ.

Har två pärmar bredvid med information om varenda varenda kurs och planerade föreläsningar. Samt frågor vad man bör kunna efter varje föreläsning. Otrolig struktur.

Utomlands är Italien mitt förstaval.
Wavy Crockett
Inlägg: 23
Blev medlem: 08 okt 2012, 22:10

Re: Nya alternativ till läkarstudier utomlands: Italien och

Inlägg av Wavy Crockett »

intressant, förvånad över att Italien erbjuder utbildningen på engelska

hade gärna läst där
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Re: Nya alternativ till läkarstudier utomlands: Italien och

Inlägg av Nyberg89 »

Wavy Crockett skrev:intressant, förvånad över att Italien erbjuder utbildningen på engelska

hade gärna läst där
De körde utbildningen på Italienska först, sedan på engelska för italienare och nu för internationella.

IMAT gäller inte bara till MIMED, utan även Pavia och Sapienza (campus som ca 62 fotbollsplaner).

* Ser att de utökat med ännu fler skolor!

Mitt tips är att söka till skolor i norra Italien, då södra Italien är fattigare och mer kriminellt. Därmed kan det vara så att skolorna hålla lägre klass. Men behöver inte vara så.

Hur eller hur, vill ni skriva provet och ha sällskap - skriv en rad. Med reservation för eventuellt antagning i Sverige till höste.
Rrezarta

Re: Nya alternativ till läkarstudier utomlands: Italien och

Inlägg av Rrezarta »

Wavy Crockett skrev:intressant, förvånad över att Italien erbjuder utbildningen på engelska

hade gärna läst där
När jag fick höra talas om utbildningen blev jag också väldigt förvånad över att jag aldrig hört talas om den förut! Visst är det ett bra alternativ!?
Nyberg89 skrev:Italien är ett bra alternativ.

Har två pärmar bredvid med information om varenda varenda kurs och planerade föreläsningar. Samt frågor vad man bör kunna efter varje föreläsning. Otrolig struktur.

Utomlands är Italien mitt förstaval.
Läser du där själv eller? :huh: med tanke på att du har hela pärmar med info därifrån? :tunga:
Gläder mig att höra att de är strukturerade då det var det jag var rädd att de inte var! Just milan verkade säkert, men med tanke på att inga av de andra universiteten hade ordentligt med info om denna utbildning på deras hemsidor på engelska var jag rädd att kulturen på universiteten var sådan att de inte var strukturerade.
Nu var det nog just pärmar från Milan du ägde kanske, men är Milan så strukturerade skulle jag gissa att en liknande kultur råder på de andra universiteten, bara att de inte försökt rekrytera andra än italienare än så länge.
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Re: Nya alternativ till läkarstudier utomlands: Italien och

Inlägg av Nyberg89 »

Rrezarta skrev:
Läser du där själv eller? :huh: med tanke på att du har hela pärmar med info därifrån? :tunga:
Gläder mig att höra att de är strukturerade då det var det jag var rädd att de inte var! Just milan verkade säkert, men med tanke på att inga av de andra universiteten hade ordentligt med info om denna utbildning på deras hemsidor på engelska var jag rädd att kulturen på universiteten var sådan att de inte var strukturerade.
Nu var det nog just pärmar från Milan du ägde kanske, men är Milan så strukturerade skulle jag gissa att en liknande kultur råder på de andra universiteten, bara att de inte försökt rekrytera andra än italienare än så länge.
Nej, inte alls. Men tänkte skriva i höstas, dock behövde familjen mig efter en del tråkigheter och jag sköt upp det. Har chans på att bli antagen i Sverige till hösten och jag ville också låta tiden avgöra det. Annars är det bara att skiva antagningsprovet. Är man desperat så kan man ju alltid skriva provet till Gdansk, det provet är ju ett skämt.

Jag har ett fåtal blad från Sapienza, då de främst har information på italienska (tack google-translate) och de tar år på sig att leverera något nyttigt. Blev inte alls imponerad av administrationen.

Milano är mycket bättre i att marknadsföra sig och att ge ut information. På pappret ser allt kanon ut och det är inte mycket mer man kan kräva. Utbildningen är bra om man vill forska, då skolan har en sådan profilering. Men att tillägga är att hela kursplanen är uppbyggd på så sätt att man ska lära sig något och snabbast möjligt kunna sätta in det i kliniskt perspektiv (blockkurser).

Själv vill jag också ha en god struktur, det gör mycket. Bristfällig struktur ger bristfälligt lärande.

Men som sagt, vill någon skriva provet i London så finns jag som sällskap.

Registrera dig så vi kan byta lite ord :)
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Nya alternativ till läkarstudier utomlands: Italien och

Inlägg av Nils »

Nedanstående inlägg har flyttats till en egen tråd:
http://läkarstudent.se/forum/viewtopic.php?t=2483
Guest skrev:Hej Rrezarta

Undrar lite om ansökningsprocessen till skottland, måste man ha gått typ IB el. nåt för att kunna konkurrera eller är svenska kurser bra nog?
Tack
Nyberg89 skrev:Det finns skolor som kräver IB och vänd till till respektive universitet för att ta reda på vad som krävs.

(De ser också gärna att man har motsvarande matte E, men alla skolor har inte heller samma krav så det kan variera)
ollzup
Inlägg: 1
Blev medlem: 02 feb 2013, 16:41

Re: Nya alternativ till läkarstudier utomlands: Italien och

Inlägg av ollzup »

Tjena Nyberg89!

Jag har funderat lite på italien också, främst milano eftersom deras hemsida ger ett seriöst intryck. Har du skrivit provet eller har du för avsikt att skriva det efter sommaren?
Vet du hur det är med eventuella failade tentor, måste man gå om året eller kan man påbörja nästa år med resttentor?
Hej så länge!
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Re: Nya alternativ till läkarstudier utomlands: Italien och

Inlägg av Nyberg89 »

Jag har avsikt att skriva det i år. Hoppas bara att man har tid att repetera medan man sommarjobbar heltid.

Failade tentor ska vara avklarade i slutet av terminen om den krävs för kommande termin. Vilket ofta kommer vara fallet med blockkurserna de har i Milano. Enligt mig verkar det alltså som att man kan komma i en knepig sits om man failar. Oftast är det MCQ på dem, vilket jag själv hatar. Fråga universitetet om du vill vara säker.

Jag märkte att de har ändrat till ett antagningsprov nu i april, vilket jag inte sett tidigare. Så möjligheten att det inte blir något prov efter sommaren finns. Mailat och frågat.
Skriv svar