Sveriges bästa lärosäte?

Rankingar, möjligheter, studentliv, et cetera.
Nyfiken

Sveriges bästa lärosäte?

Inlägg av Nyfiken »

Jag planerar nu på att läsa läkarprogrammet VT13 och står mellan 2 val:

Karolinska eller Lund

Dessa två är Sveriges två främsta lärosäten för läkarprogrammet men vilket av de är universellt "bäst". Enligt Urank är det Lund och enligt QSranking är det Karolinska. Vad säger ni? I dagens läge 2012, vilket lärosäte är överlägset: Karolinska eller Lund!?
Gäst

Re: Sveriges bästa lärosäte?

Inlägg av Gäst »

Nyfiken skrev:Jag planerar nu på att läsa läkarprogrammet VT13 och står mellan 2 val:

Karolinska eller Lund

Dessa två är Sveriges två främsta lärosäten för läkarprogrammet men vilket av de är universellt "bäst". Enligt Urank är det Lund och enligt QSranking är det Karolinska. Vad säger ni? I dagens läge 2012, vilket lärosäte är överlägset: Karolinska eller Lund!?

linköping??
gast

Re: Sveriges bästa lärosäte?

Inlägg av gast »

Nyfiken skrev:Jag planerar nu på att läsa läkarprogrammet VT13 och står mellan 2 val:

Karolinska eller Lund

Dessa två är Sveriges två främsta lärosäten för läkarprogrammet men vilket av de är universellt "bäst". Enligt Urank är det Lund och enligt QSranking är det Karolinska. Vad säger ni? I dagens läge 2012, vilket lärosäte är överlägset: Karolinska eller Lund!?
Vill du forska, gå på KI. Om forskning inte är ditt mål, välj efter vilken av städerna du vill vara i. Har ju inte läst på båda men min uppfattning är att ingen är särskilt överlägsen den andra.

Lycka till!
gast1

Re: Sveriges bästa lärosäte?

Inlägg av gast1 »

Linköping ligger ganska "dåligt" till i världsrankingen, enligt mig är Lund i dagens läge mer överlägsen Lund som läroplats.
Sanguis
Inlägg: 9
Blev medlem: 02 jan 2013, 23:00

Re: Sveriges bästa lärosäte? (KI vs LU)

Inlägg av Sanguis »

Hej!

Jag är också otroligt kluven i var man skall söka sig primärt!
Jag har en vän som nyligen examinerade från Lunds Universitet och han tyckte att utbildningen varit bra, men att de "lever på sitt rykte" väldigt mycket och att detta i miss mån kunde skada undervisningen... Dock är ju detta EN subjektiv åsikt och inte fakta. Men kanske något att ha i åtanke?
Karolina Berglund - Från Undersköterska till Läkare! ;)
Wiiizzy
Inlägg: 239
Blev medlem: 05 aug 2011, 18:36

Re: Sveriges bästa lärosäte? (KI vs LU)

Inlägg av Wiiizzy »

Här kommer en ganska lång text, hoppas att jag inte svamlar för mycket såhär på nattkvisten :glad:

Stirra er inte blinda på rankningen. Hur kvalitetsskillnaderna egentligen ser ut är svårt att veta. För att bilda sig en riktigt bra uppfattning borde man i så fall undersöka olika kvalitetsmått och se hur stora skillnaderna egentligen är.
Ett lärosäte kan vara rankat 1:a men bara vara aningen bättre än ett som är rankat 7:a. Vidare skiljer sig rankningen i de olika rankningssystemen. Klart är i alla fall att om det hade varit så att kvaliteten på utbildningen vid ett enskilt lärosäte hade varit betydligt sämre så hade det framkommit i larmrapporter och i media. Det faktum att det ständigt debatteras om vilket lärosäte som är bäst tycker jag visar på att skillnaderna inte kan vara så stora.

Man bör även vara försiktig vid beaktande av enskilda subjektiva åsikter gällande kvaliteten. Visst kan sådant hjälpa en att bilda sig en uppfattning speciellt när man famlar i mörker. Och jag förstår att de som sitter med flera valmöjligheter vill utnyttja sina meriter maximalt och välja den "bästa" utbildningen. Men faktum är att alla lärosäten med läkarprogrammet i Sverige erbjuder en högkvalitativ utbildning.

Fråga er i stället vad just ni är ute efter. Det finns några faktorer att beakta gällande utbildningen. Några exempel: Är undervisning baserad på PBL eller katedral undervisning? Var sker kliniska placeringar? Och för er som redan är eller tror att ni kan bli väldigt intresserade av forskning: Hur ser det ut med forskningsmöjligheterna i framtiden samt under studietiden? Dessa frågor är rena faktafrågor och svaren finns dels på den här hemsidan och dels på respektive universitets hemsidor.

Viktigast i min mening är dock var man kan tänka sig att bo de kommande 5,5 åren (kanske längre)? Skillnaden mellan exempelvis Stockholm och Lund som städer är nog större än skillnaderna mellan lärosätena LU och KI. Lund är en typisk studentstad och Stockholm är Sveriges överlägset största stad och vår huvudstad. Gillar man "småstadskänslan" och att man kan cykla till allting inom 15 minuter samt vara omgiven av studenter och studentaktiviteter överallt är kanske Lund rätt val. Gillar man mer storstadsmiljön och allt vad den har att erbjuda så är kanske KI det rätta valet.

KI är även det självklara valet för den som tycker att internationell status är mycket viktigare än allt som är nämnt ovan. Vill man exempelvis till USA så är KI mest imponerande. I Sverige spelare det ingen/mindre roll.

Slutligen: Se inte för allvarligt på valet. Är det så att man har svårt att bestämma sig så är säkert alla alternativen bra! :glad:
Sanguis
Inlägg: 9
Blev medlem: 02 jan 2013, 23:00

Re: Sveriges bästa lärosäte? (KI vs LU)

Inlägg av Sanguis »

Tack Wiiizzy för goda tanka och råd!

Jag personligen är otroligt kluven, men då väntar jag också mitt första barn och kommer bli tvungen att tänka på att få ihop en familjemiljö med ett studentliv. Man vill ju ha ett gott boende samtidigt som man vill ha ett bra studentliv och en kvalitativ utbildning. Men det är väl som du säger; att alla utbildningar erbjuder kvalitet! =)

Visst är det väl så att Göteborg och Stockholm är ledande när det kommer till forskning och internationella utbyten? Det är så jag förstått det hela av den infon jag kommer över här på sidan och genom forumen.
Karolina Berglund - Från Undersköterska till Läkare! ;)
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Sveriges bästa lärosäte? (KI vs LU)

Inlägg av Nils »

Vid en föreläsning för några år sedan fick jag höra någonting i stil med att "Lund är #2 i forskningsmedel, efter lärosätet som inte skall nämnas".

Däremot har Göteborg, åtminstone tidigare, lyckats bättre med internationella utbyten - när jag under preklin ville göra ett forskningsutbyte till USA upptäckte jag att det saknades studentutbyten med USA i Lund, samtidigt som jag hörde att man i Göteborg hade ordnat studentutbyten med Johns Hopkins. Jag vet inte hur situationen är idag.
Sanguis
Inlägg: 9
Blev medlem: 02 jan 2013, 23:00

Re: Sveriges bästa lärosäte? (KI vs LU)

Inlägg av Sanguis »

Ja, jag har hört detsamma om Göteborg.
Men också att Linköping samarbetade med USA. Visserligen är ju samarbeten också dynamiska och förändras hela tiden. Det kanske återstår att se.
Karolina Berglund - Från Undersköterska till Läkare! ;)
1886
Inlägg: 35
Blev medlem: 09 dec 2012, 20:02

Re: Sveriges bästa lärosäte? (KI vs LU)

Inlägg av 1886 »

Linköpings läkarutbildning ansågs väl för ett par år sedan som Sveriges bästa, förresten?
Skriv svar