Sveriges bästa lärosäte?

Rankingar, möjligheter, studentliv, et cetera.
Wavy Crockett
Inlägg: 23
Blev medlem: 08 okt 2012, 22:10

Re: Sveriges bästa lärosäte? (KI vs LU)

Inlägg av Wavy Crockett »

Nils skrev: Däremot har Göteborg, åtminstone tidigare, lyckats bättre med internationella utbyten - när jag under preklin ville göra ett forskningsutbyte till USA upptäckte jag att det saknades studentutbyten med USA i Lund, samtidigt som jag hörde att man i Göteborg hade ordnat studentutbyten med Johns Hopkins. Jag vet inte hur situationen är idag.
Nils vad var det för forskningutbyte du hade tänkt göra? Bilden jag fått är att utbyten till USA i princip uteslutande görs de sista terminerna då man kan läsa olika electives som brukar vara några veckor.

Men forskningsutbyte lät ju intressant. :tur:
Moe

Re: Sveriges bästa lärosäte? (KI vs LU)

Inlägg av Moe »

Har en fråga till Nils; finns det forskningsutbyte möjligheter till lärosäte i bl.a England då för de som går i Lund?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Sveriges bästa lärosäte? (KI vs LU)

Inlägg av Nils »

Jag ville göra någonting inom radiologi, helst med CT-inriktning.

Det är/var inte helt ovanligt i Lund att det tidiga projektarbetet eller examensarbetet förläggs utomlands, t.ex. i USA. Några kursare till mig lyckades t.o.m. komma till Harvard via en professor vid fakulteten...

Vad gäller England så vet jag inte men jag skulle gissa att det är möjligt.
Wavy Crockett
Inlägg: 23
Blev medlem: 08 okt 2012, 22:10

Re: Sveriges bästa lärosäte? (KI vs LU)

Inlägg av Wavy Crockett »

Nils skrev:Jag ville göra någonting inom radiologi, helst med CT-inriktning.

Det är/var inte helt ovanligt i Lund att det tidiga projektarbetet eller examensarbetet förläggs utomlands, t.ex. i USA. Några kursare till mig lyckades t.o.m. komma till Harvard via en professor vid fakulteten...

Vad gäller England så vet jag inte men jag skulle gissa att det är möjligt.
Intressant, i Uppsala har det ju varit en del snack om det här med att man kan tidigarelägga sitt projektarbete om man istället forskar under någon handledare eller deltar i Sommarforskarskolan, och därigenom kunna hoppa över en termin.

Att man kunnat göra projektarbetet i form av forskning utomlands har det dock inte varit så mycket info om såvitt jag vet. Spenderar man hela terminen utomlands då?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Sveriges bästa lärosäte? (KI vs LU)

Inlägg av Nils »

Det beror på projektets upplägg; hur mycket arbete som görs där borta och så vidare. Slutet (presentation och inlämning) behöver dock göras i Sverige, antagligen även uppstarten av arbetet - men din svenska handledare skulle kanske inte ha någonting emot att tjuvstarta uppstarten så att du kan åka iväg tidigare.
Gäst

Re: Sveriges bästa lärosäte? (KI vs LU)

Inlägg av Gäst »

Ang att tidigarelägga examensarbetet så har vi på GU möjlighet att göra det när vi vill, man kan forska på sommaren redan efter T1 om man hittar en handledare och börja samla data osv. Examination av arbetet kan dock flrst ske T6 men men kan ha skrivit och gjort allt klart tills man når T6, och sen när man kmr till T10 kan man hoppa över en termin ja
Skriv svar