Jämförelse av Uppsala, Linköping och Örebro

Rankingar, möjligheter, studentliv, et cetera.
Storstadsbo

Jämförelse av Uppsala, Linköping och Örebro

Inlägg av Storstadsbo »

Hej alla!

Jag har kommit in i Örebro, som verkar vara en trevlig, men liten, stad.

Nu finns också en chans att jag får en plats i Linköping. Jag har inte varit i någon av städerna tidigare och har riktigt svårt att fatta ett beslut.

Linköping har en teknisk högskola som är ganska välrenommerad och som förmodligen drar upp universitetets ranking, men det jag främst letar efter är anledningar till att tacka ja till Linköping istället för Örebro.

+ I Örebro står jag redan i bostadskö.
+ Örebro har bättre kommunikationer med Stockholm/Göteborg. (Inga tågbyten, billigare biljetter osv). Jag är från Göteborg så resor blir aktuella.
+ Många (nöjda) "örebroare" skriver här på forumet, jag tar det som ett sundhetstecken.
+ Örebro är nytt, det verkar satsas mycket på linjen, och utbildningen verkar vara länets/den lokala blaskans stolthet. :P
+ Örebro tycks vara billigare.
+ Örebro är mer estetiskt tilltalande (stadsplaneringen verkar bättre) sett från google maps.
- Vem pluggar egentligen i Örebro? Är de andra utbildningarna seriösa?

+ Linköping har teknisk industri. Det är förmodligen lätt att få sommarjobb. Jag är ursprungligen civ. ing. med visst fokus på radiologi och medicinska tillämpningar.
+ Linköping är etablerat.
+ Linköping har en del seriösa utbildningar utöver läkarlinjen.
- Linköping verkar utspritt och glest. Stadsplaneringen verkar lämna övrigt att önska.


Hur lätt är det att få bostad i Linköping? Hur är hyrorna?

Hur ser chanser till sommarjobb i Örebro ut? Både inom vård, forskning och inom tekniska områden? Är det hållbart att pendla Örebro-Linköping?

Finns parker och kaféer i städerna där man kan plugga?

Allra helst vill jag egentligen komma in i Uppsala, som är lite större, har bra internationellt utbyte (och rykte). Jag skulle förmodligen komma in om jag söker till VT (tanken slog mig aldrig tidigare). Men, jag har begränsad kunskap om utbildningen där och har inte tagit del av intryck från studenter.


Så kontentan,

Örebro eller Linköping (eller Uppsala)? Varför ska jag inte läsa i Örebro? Varför Uppsala eller Linköping?
Grimus
Inlägg: 8
Blev medlem: 21 mar 2012, 20:50

Re: Örebro, Linköping eller Uppsala?

Inlägg av Grimus »

Jag har precis börjat T1 i Linköping och jag kan väl säga såhär, utifrån vad jag erfarit hittills:

1. Linköping är en mycket fin och trevlig stad med goda busskombinationer och även gott om bra cykelbanor. Många bostadsområden ligger nära Hälsouniversitetet och med cykel tar du dig överallt i staden hyfsat snabbt. Det finns även fina parker, bl.a. en precis bredvid Hälsouniversitetet.

2. Bostad ska inte vara något problem att få tag i så länge du kollar upp många olika alternativ. Det var många i vår klass som inte hade bostad och inte ens stod i kö när vi började, men det verkar ha löst sig för de allra flesta. Hyrorna är lite beroende på vilket område lägenheterna är belägna i, men ett korridorrum går väl på ~2500-3000 kr/månad generellt.

Ett par bostadsaktörer:

http://www.studentbostader.se
http://www.stangastaden.se

3. Hälsouniversitetet har stora samarbeten med de tekniska fakulteterna på Linköpings tekniska högskola, framförallt vad det gäller ingenjörskonst inriktad mot medicin. Det finns många seriösa utbildningar i Linköping, så utebliven kompetens/status är nog inget du bör oroa dig över.

Det är väl ungefär vad jag vågar svara på just nu.
Storstadsbo

Re: Örebro, Linköping eller Uppsala?

Inlägg av Storstadsbo »

Tack för svar!

3an låter väldigt intressant. Linköping, om man tittar på platsannonser, har i princip alla jobb (märkligt nog), men samtidigt är det inte jättelångt från Örebro. Så det är ett viktigt argument för.

Men jag har snöat in mig på just Örebro för tillfället på grund av alla förberedelser dit, men är medveten om att jag kan ha helt fel om staden. Stadsplanering, arkitektur, parker, typen av affärer inom gångavstånd är jätteviktiga för mig.
plaskdamm

Re: Örebro, Linköping eller Uppsala?

Inlägg av plaskdamm »

Hej!

Jag kommer från Örebro men har flyttat till Uppsala för att studera här. Linköping vet jag inget om så den staden lämnar jag till någon som faktiskt varit där :blinkar:

Jag röstar stenhårt på Uppsala. Först och främst är studentlivet i Örebro näst intill obefintligt jämfört med Uppsala. Det händer löjligt lite för studenter i Örebro. Om studentliv är någonting du värderar högt så är det med andra ord en "no brainer".

Förutom ett fattigare socialt liv så verkar det också vara lite struligt med själva utbildningen i Örebro. Eftersom den är så pass nystartad funkar allt inte som det ska. Som jag har förstått det håller utbildningen inte riktigt standarden jämfört med andra lärosäten.

Som sagt, min röst ligger på Uppsala eller möjligtvis Linköping. Lycka till med studierna.
Alfie

Örebro vs Uppsala vs Linköping

Inlägg av Alfie »

Med tanke på att Örebro har inga slutprov utan endast delprov är det då enklare att klara sig i det universitet i jämförelse med uppsalacoch Linköping som har slutprov???!!? Vet någon vilket av dessa universitet har bästa utlärningen?
Mustafa Al-Attar
Inlägg: 410
Blev medlem: 17 jul 2011, 16:06
Kontakt:

Re: Örebro vs Uppsala vs Linköping

Inlägg av Mustafa Al-Attar »

Vi i Linköping har endast slutprov! det finns ju för och nackdelar med detta,
en nackdel är det krävs mycket tid och fokus för att klara tenta vilket innebär att det är svårare jämfört med Örebro.
om du kollar på fördelar så är det mycket mer än nackdelar,
1- du lär dig att plugga mycket och därmed lära dig mycket
2- förbättrat minne
3- bättre helhets bild
4- Bättre resultat på AT- tjänsten jämfört med Uppsala till ex
Du blir bättre doktor helt enkelt :D nej jag skojar bara, men enligt mig så är det Linköping bättre på långsikt
Mustafa Al-Attar
Skriv svar