Polen eller Sverige

Hur man blir antagen, hur man ansöker, antagningschanser, et cetera.
Air

Polen eller Sverige

Inlägg av Air »

Hej,
Jag har några frågor gällande läkarprogrammet i Polen och Sverige;
..................
Vad finns för skillnade mellan läkarprogrammet i Polen och Sverige när det gäller svårigheter?
..............
Vilka universiteter är bättre när det gäller läkarprogramemt i allmänhet, Polen eller Sverige?
..............
Vem får bättre kunskap och erfarenheter i medicin, den som pluggar i Polen eller den som pluggar i Sverige?
..............
Vem har bättre chans att få jobb i Sverige eller andra länder, läkarstudent från Sverige eller läkarstudent från Polen?
.................
Om man är antagen till läkarprogrammet i både Polen och Sverige, vilken alternativ är bäst oavsett kostnader och stad?
..................
Sist men inte minst, jag vill gärna veta för-nackdelar att läsa i Polen eller Sverige utöver det som jag frågade om?
Alla svar uppskatas
Gabbe

Re: Polen eller Sverige

Inlägg av Gabbe »

(Följande inlägg reflekterar endast mina personliga reflektioner och åsikter)
I Sverige är det tyvärr brist på lik som doneras till medicin, så om du jättegärna vill obducera, rekommenderar jag Polen.
I övrigt är utbildningen i Polen och Sverige godkända och har EU-standard men för mig känns Sverige och forskningsmöjligheterna här mycket mer internationellt erkända, då Karolinska och Lund är ganska framstående universitet i världen.
Nackdelen med att läsa i Polen skulle jag nog säga vara pengar, då utbildning och boende kanske kräver större utgifter än att plugga i Sverige.
I grund och botten spelar det egentligen ingen större roll, när du väl har din läkarlicens vare sig från Polen eller Sverige kommer inte din arbetsgivare titta på din läroplats men snarare dina språkliga förmågor.
Mustafa Al-Attar
Inlägg: 410
Blev medlem: 17 jul 2011, 16:06
Kontakt:

Re: Polen eller Sverige

Inlägg av Mustafa Al-Attar »

Här i Sverige är mycket bättre tycker jag! Eftersom om det var så att Polen är bättre, då hade många svenskar sökt där istället!
Mustafa Al-Attar
Wiiizzy
Inlägg: 239
Blev medlem: 05 aug 2011, 18:36

Re: Polen eller Sverige

Inlägg av Wiiizzy »

nabster skrev:Här i Sverige är mycket bättre tycker jag! Eftersom om det var så att Polen är bättre, då hade många svenskar sökt där istället!
Nja. Det argumentet köper jag inte riktigt. Först och främst tror jag inte att de flesta söker sig till ett annat land bara för att utbildningen skulle vara lite bättre där. Folk har ju kanske familj och vänner i Sverige och man kan språket o.s.v. Dessutom kostar det ju pengar att läsa i Polen.

Däremot bör jag nog inte uttala mig om ev. skillnader i utbildningskvalité då jag inte vet mycket om det. Det enda jag har hört är att utbildningen rent akademiskt ska vara bra i Polen men att det ska finnas brister i de kliniska erfarenheterna gentemot Sverige. Vidare har det varit struligt för en del som studerar i ex. Polen att få kliniska placeringar i Sverige.
salt

Re: Polen eller Sverige

Inlägg av salt »

Helt klart är Sverige bättre. Har inte pluggat i Polen själv men har många vänner som pluggar i Polen, och har fått veta att det är mycket fusk på proven etc. T.ex. säger läraren svaren vid prov. Man kan köpa extralektioner av lärarna och då brukar lärarna visa provfrågor osv.

Utöver skolavgiften vill de ha betalt för allting, exempelvis omprov. Lärarna är osympatiska och dåliga på engelska.

Om man vet att man inte kan komma in i Sverige ( genom att höja betyg, skriva högskoleprovet etc) är det ju ändå säkert värt att betala för utbildningen eftersom det är lätt att få jobb som läkare senare.

Dock kommer nog en svensk examen väga tyngre än en polsk...

Om man är antagen i Sverige ska man definitivt välja Sverige framför Polen!!
Mustafa Al-Attar
Inlägg: 410
Blev medlem: 17 jul 2011, 16:06
Kontakt:

Re: Polen eller Sverige

Inlägg av Mustafa Al-Attar »

salt skrev:Helt klart är Sverige bättre. Har inte pluggat i Polen själv men har många vänner som pluggar i Polen, och har fått veta att det är mycket fusk på proven etc. T.ex. säger läraren svaren vid prov. Man kan köpa extralektioner av lärarna och då brukar lärarna visa provfrågor osv.

Utöver skolavgiften vill de ha betalt för allting, exempelvis omprov. Lärarna är osympatiska och dåliga på engelska.

Om man vet att man inte kan komma in i Sverige ( genom att höja betyg, skriva högskoleprovet etc) är det ju ändå säkert värt att betala för utbildningen eftersom det är lätt att få jobb som läkare senare.

Dock kommer nog en svensk examen väga tyngre än en polsk...

Om man är antagen i Sverige ska man definitivt välja Sverige framför Polen!!
OMG, är det så dåligt i Polen :perplex:
Detta innebär ju att Sverige utbildar bättre läkare :glad:
Mustafa Al-Attar
Gäst

Re: Polen eller Sverige

Inlägg av Gäst »

Ett lärosätes status beror oftare på bedrifter i det förgångna än på kvalitet i nuet... polska läkarutbildningar anses ge bättre teoretisk utbildning än svenska (men ger å andra sidan mindre praktisk träning) och Polen-utbildade svenska läkarstudenter ger ofta ett gott intryck vid sommarjobb och dylikt.
Heeeey

Re: Polen eller Sverige

Inlägg av Heeeey »

Gäst skrev:Ett lärosätes status beror oftare på bedrifter i det förgångna än på kvalitet i nuet... polska läkarutbildningar anses ge bättre teoretisk utbildning än svenska (men ger å andra sidan mindre praktisk träning) och Polen-utbildade svenska läkarstudenter ger ofta ett gott intryck vid sommarjobb och dylikt.
Är läkarprogrammet i Sverige bättre än i Polen i allmänhet?
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Polen eller Sverige

Inlägg av empezar »

Att säga att Polen ger "bättre" teoretisk utbildning tycker jag är lite missvisande. De ger definitivt MER teoretisk utbildning, men om MER alltid är detsamma som BÄTTRE håller jag absolut inte med om.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Mustafa Al-Attar
Inlägg: 410
Blev medlem: 17 jul 2011, 16:06
Kontakt:

Re: Polen eller Sverige

Inlägg av Mustafa Al-Attar »

empezar skrev:Att säga att Polen ger "bättre" teoretisk utbildning tycker jag är lite missvisande. De ger definitivt MER teoretisk utbildning, men om MER alltid är detsamma som BÄTTRE håller jag absolut inte med om.
Jag tycker att du har 100% rätt
Mustafa Al-Attar
Skriv svar