Polen eller Sverige

Hur man blir antagen, hur man ansöker, antagningschanser, et cetera.
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Re: Polen eller Sverige

Inlägg av Nyberg89 »

En sak man skall tänka på är att i Polen är det en del korvstoppning (som ofta anses mindre viktig), men de flesta detaljer kan påverka yrkesutövningen. Hur eller hur, du måste ändå uppdatera dig och hålla kunskapsnivån uppe.

Måste även inflika med att Sverige har FLER undervisningstimmar än Polen, trots att vi har ett halvår mindre.

Men man skall minnas att det åter handlar om kvalitetstid och den kan man knappast mäta och jämföra.
Ahmad

Re: Polen eller Sverige

Inlägg av Ahmad »

Hej! Polen är bättre tycker jag. Ja, nivån är högre än i Sverige. 2 år studerade jag i Polen och 3,5 i Sverige. Därför vet jag.
Moe

Re: Polen eller Sverige

Inlägg av Moe »

Hej!
Jag skulle kunna tänka mig att Polen är bättre än Sverige när det gäller exempelvis anatomi undervisningen då i Sverige så har de flesta lärosäten inte några dissektioner alls (Lund har inte ens prosektioner). Jag känner också att graden av hur mycket katedral undervisning som finns korrelerar med hur bra man "kan" sina prekliniska vetenskaper, och här i Sverige har man för lite katedral undervisning. Läser till läkare här i Sverige och det känns som om man borde få mer lärarledda moment, särskilt i anatomi i form av dissektion/prosektioner då detta är väldigt bristande.
Realizt

Re: Polen eller Sverige

Inlägg av Realizt »

Enklaste man någonsin kan göra är att fråga svenska studenter i Polen följande fråga;

"Om du hade haft möjlighet att plugga i Sverige, hade du fortfarande valt Polen?"



Finns det ett A- och B-lag inom läkarkåren? Jag menar, utökade utbildningsplatser i Sverige, plus ett stort köttberg av hemvändande utlandsutbildade svenskar. Arbetsgivarna kan i princip välja och vraka, och det känns som de kommer premiera svenskutbildade.

Hur ser personalen på utlandsutbildade läkare? Inte några politiskt korrekta svar nu.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Polen eller Sverige

Inlägg av Nils »

Polen, Ungern och Tjeckien har bra rykten, Rumänien har dåligt rykte.

Har dock inte någonting mer konkret än "rykten" att peka på - jag vet inte om ryktena är förtjänta eller ej...
scorp
Inlägg: 2
Blev medlem: 22 apr 2013, 00:24

Re: Polen eller Sverige

Inlägg av scorp »

(mina resonemang/konklusioner bygger på jämförelser mellan Szczecin i Polen och Lund, KI i Sverige från termin 1-4)

Som många redan har svarat på så ÄR utbildningen i Polen generellt sett mycket mer detaljerad och ingående än den svenska. Studiebörden är tyngre här. Sedan om det är relevant att lära sig såpass djupt inom vissa områden som man kanske ändå inte kommer syssla med/ha användning för i framtiden kan ifrågasättas.

Däremot är klimatet "råare" i Polen, där väldigt mycket av läsningen är egenstudier och möjlighet att få hjälp från lärare brister något kollosalt ibland.

Mina studiekompisar i Sverige är redan på sjukhusen (även under dessa pre-klin år) och får en väldigt smidig och fördelaktig insikt i den svenska sjukvården på en gång. Något väldigt viktigt för vi som läser i Polen är att ha bra sommarjobb för att "ta igen" detta.

"Om du hade haft möjlighet att plugga i Sverige, hade du fortfarande valt Polen?"
Jag hade valt Sverige 10/10 ggr, men detta är INTE för att skolan möjligtvis är bättre, men för att man:
1. Slipper betala ca 4000 EURO i terminsavgift
2. Ha kvar sitt sociala liv och njuta av Sverige som land (Ja, efter att ha bott i Polen i snart två år så förstår jag hur bra vi egentligen har det. Enormt längre fram i utveckling med moderna och fräscha lokaler, bra och pedagogiskt uppägg och logistik)
3. Möjlighet till utbytesår (till ansedda universitet utomlands)
4. Slippa läsa allting på engelska och lära sig polska (även om medicin är ett fackspråk och många böcker även i Sverige är på engelska)
5. I Polen är allting obligatoriskt att gå på. Att läsa gamla prov för duggor,tentor att helt avgörande för att klara proven. Majoriteten av prov är Single/multiple/keychoice formade, vilket för vissa kan leda till bristande helhetsförståelse i svåra ämnen.


Jag tror Definitivt att det kommer finnas A och B lag för oss framtida läkare. Dock tror jag att "B" laget kommer bestå av de mindre begåvade med generell spridning på skolorna globalt och från länder som Ungern, Rumänien.
Skriv svar