Terminsavgift i Polen

Hur man blir antagen, hur man ansöker, antagningschanser, et cetera.
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Terminsavgift i Polen

Inlägg av empezar »

Ni som planerar studera i Polen:

Hur finansierar ni terminsavgifterna? Får ni utökat CSN-lån, blir hela kostnaden betald av CSN, eller har ni bara täta föräldrar eller djupa fickor? :)

85 000 kr per år är inte direkt något jag klarar av att hosta upp utan att ha ett heltidsjobb vid sidan om.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
chuzzle
Inlägg: 5
Blev medlem: 22 maj 2008, 19:02

Re: Terminsavgift i Polen

Inlägg av chuzzle »

Att studera i Polen är en tanke som slog mig ganska nyligen när jag insåg att alla de svenska läk.utbildningarna blir allt mer PBL-inriktade, vilket inte passar mig alls.
Om jag har förstått rätt så täcker CSN-pengarna terminsavgifterna :wink:
Jag har t o m läst i någons blogg att läkarstudenter i Polen har det riktigt fint ställt ekonomiskt, då allt kostar mindre där, blir det pengar över varje månad :D
Hittade en bra sida om läkarstudier i Polen, läs sista biten om finansieringen: http://www.studentum.se/presentations/p ... nansiering
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Terminsavgift i Polen

Inlägg av empezar »

Blir det inte svårt att betala tillbaka 470 000 kr utöver de vanliga CSN-lånen man tar under 5,5 år? Åtminstone om man jobbar i Sverige? I och för sig beror det helt på hur man prioriterar. Det går nog att betala tillbaka på 2-3 år om man ligger i. :)
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Zou
Inlägg: 31
Blev medlem: 11 maj 2008, 20:56

Re: Terminsavgift i Polen

Inlägg av Zou »

empezar skrev:Blir det inte svårt att betala tillbaka 470 000 kr utöver de vanliga CSN-lånen man tar under 5,5 år? Åtminstone om man jobbar i Sverige? I och för sig beror det helt på hur man prioriterar. Det går nog att betala tillbaka på 2-3 år om man ligger i. :)
I Polen är väl studietiden 12 terminer (6år) till skillnad från Svedala där det är 5.5år?
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Terminsavgift i Polen

Inlägg av empezar »

Ännu värre isåfall :)
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Bernardo
Inlägg: 116
Blev medlem: 08 maj 2008, 20:03

Re: Terminsavgift i Polen

Inlägg av Bernardo »

Nog för att PBL kan kännas drygt men att åka till Polen och samla på sig ytterligare en halv miljon kronon i skulder för något annorlunda pedagogik verkar lite överdrivet tycker jag. Det är ju nyansskillnader vi talar om. Dessutom graviterar ju läkarutbildningar inte bara i Sverige utan även internationellt mer och mer åt PBL-orientering.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Terminsavgift i Polen

Inlägg av Nils »

6 år är den europeiska normen.

Det finns ett visst tryck på att Sverige också borde införa det men hittills har vi slingrat oss undan genom att hänvisa till AT och säga att den sista terminen i praktiken ingår där (vilket dock blir lite konstigt när folk tvingas vänta i kanske 1-2 år innan de får börja där). Det är f.ö. av denna anledning som vår svenska läkarexamen inte är europeiskt gångbar...
Skriv svar