PBL och det gamla läkarprogrammet

Rankingar, möjligheter, studentliv, et cetera.
karloz
Inlägg: 16
Blev medlem: 22 jun 2008, 16:10

Re: frågor om PBL, gbg vs KI m.m. typ stadskampen lite nischat.

Inlägg av karloz »

Tjena!
Jag pluggar termin 1 i Linköping och jag trivs bra jag med. Linköping har väldigt, väldigt mycket PBL. Det är verkligen så att det är det man läser på till PBL-basgrupperna som är grunden i undervisningen och föreläsningarna är mer som ett komplement, inte tvärtom som det verkar vara i Lund och andra "semi-PBL utbildningar". Jag var lite skeptisk till det i böran, men nu när man har kommit in i det så funkar det ganska bra...
Varning

PBL och det gamla läkarprogrammet

Inlägg av Varning »

Det här är en gammal tråd verkar det som, men jag tänkte tillägga något kort, så ny tråd behövs nog inte för det.

Jag går nu min 8:e vecka på läkarprogrammet i Linköping, och jag har börjat inse att PBL är inget mer än en social aktivitet. Vi lär oss samma kunskaper som i alla andra lärosäten, enda skillnaden blir att vi i PBL-möten, eller s.k. basgruppsmöten, börjar repetera allt vi har lärt oss. PBL står för problembaserat lärande, men något sådant existerar inte alls, så bli inte lurade av titeln. Det finns inga problem man uppmanas att hitta lösning till, alla problem är redan lösta, det är bara att försöka hitta de kunskaper som är associerade med scenariot, för att plugga dem hemma, och sedan repetera vad ni har pluggat inför varandra. Så jag skulle vilja kalla metoden för RBL, repetitionsbaserat lärande, för ärlighetens skull.

Det tråkigaste med RBL är att det tar totalt 6 timmar varje vecka, bara muntligt, och minst 4 timmar skriftligt, i form av IBU, en uppsats som man måste skriva inför varje basgruppsmöte. Det vill säga vi har minst 10 timmars repetition varje vecka, två dagar bortkastade på repetition. Dessvärre om någon är lika skeptisk till sin natur som mig, så lär man sig inget nytt av basgruppsmöten. Jag, som är väldigt skeptisk, kan inte tro på allt som sägs av vilken som helst. Den här egenskapen gör att även om någon i gruppen säger något nytt, som jag själv inte kan, så blir jag ändå skeptisk på om personen kanske har missförstått hela poängen, eller om personen har blandat ihop proteinerna, som exempel, och på så sätt lär jag mig inget nytt. Jag är därför en litteratur-människa, böcker är jag minst skeptisk mot, sen är jag mer skeptisk mot lärarna. Ja, de kan sitt ämne, men man måste ändå vara försiktig ifall de börjar blanda ihop teori med hypoteser. Sen är jag mest skeptisk mot vanligt folk, inklusive studenter självklart, som varken kan ämnet eller kritisera källorna de inhämtat kunskap ifrån.

Den enda fördelen med RBL är att man minns kunskaperna bättre efteråt, en längre tid. Den största nackdelen är att man inte ens hinner skaffa sig tillräckligt bra förståelse i någonting, eftersom RBL tar allt för mycket tid, 10 timmar varje vecka.

Nils säger att en annan fördel med det är att studenterna på så vis tvingas att plugga under terminen. Studenterna är vuxna människor, Nils! De flesta är över 20 år gamla, så det angår inte dig eller annan vad de gör eller inte gör. Dessutom är det orättvist för oss som pluggar regelbundet, att förlora 10 timmar av vår tid varje vecka för att det finns andra studenter som inte sköter sina studier.

Så om någon inte är efter sociala aktiviteter, och om du har höga krav på dig, sök inte till Linköpings läkarprogram. Om du däremot har låga krav på dig, och betonar det sociala livet, sök då till sådana RBL läkarprogram. Själv ska jag flytta till KI nästa termin, men det är mest för att KI har bra fokus på forskning. RBL är inte så farligt, bara väldigt onödigt och ointressant. Jag skulle säga att två timmars RBL varje vecka skulle vara bra, men 10 timmar är överdrivet mycket!
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

PBL och det gamla läkarprogrammet

Inlägg av Nils »

Varning skrev:Nils säger att en annan fördel med det är att studenterna på så vis tvingas att plugga under terminen. Studenterna är vuxna människor, Nils! De flesta är över 20 år gamla, så det angår inte dig eller annan vad de gör eller inte gör.
Det jag skrev om var mitt personliga förhållande till PBL, inte om andra studenters dito...
29 oktober 2008, Nils skrev:Personligen gillar jag PBL eftersom det tvingar en att plugga även under terminen, redan från början.
Skriv svar