Jämförelse av Uppsala universitet och Örebro universitet

Rankingar, möjligheter, studentliv, et cetera.
MrBig

Re: Uppsala vs. Örebro

Inlägg av MrBig »

Jag kan verkligen rekommendera läkarprogrammet i Örebro. Men till dem som funderar på att läsa där så måste jag upplysa om den väldigt höga studietakten.
På läkarutbildningen i Örebro måste man studera extremt mycket själv och två gånger i veckan måste man redovisa att man läst/förstått ämnet inför kurskamrater och en handledare som är biomedicinare eller läkare. Det är ett högt tempo och stor press hela tiden. Man kan aldrig ta det lugnt (eller vara sjuk) i några dagar, för då hamnar man efter och det har man ingen tid att läsa igen. Man är inte ledig på helger utan då måste man också plugga och förbereda sig inför redovisningarna. Studietid 55-65 timmar/vecka i vanliga perioder. Tentaperiod: 85-95 timmar/ vecka.

Jag har själv läst på flera andra utbildningar (juridik i Lund, Läkarprogrammet på KI mm) och jag anser att läkarutbildningen i Örebro är den mest krävande. Men samtidigt väldigt stimulerande och rolig!
forman

Re: Uppsala vs. Örebro

Inlägg av forman »

lite kul att komma in och se sitt gamla inlägg innan man börjat på utbildningen!

Uppdatering från senast:
- studietakten är som nämnts ovan är väldigt hög.
- det sociala utbudet var till en början relativt litet men har vuxit till sig
rejält! dock inte i klass med uppsala eller lund men för mig är det helt
ok!
- Det var en del problem i början när man skulle ha mer moment på
sjukhuset, men med nya rutiner nu så fungerar det perfekt!
Barnsjukdomarna rensas undan för yngre terminer helt enkelt.
- Kan i allmänhet säga att jag är nöjd med min utbildning och hoppas att
det håller i sig till den kliniska delen och därefter.
GastenM

Örebro vs Uppsala?

Inlägg av GastenM »

Hej Alla läkastuderande!
Ska söka in till läkarutbildningen och står i valet och kvalet vilket universitet som är mest passande. Skickar därför in en förfrågan till Er som studerar på något av dessa universitet med förhoppning om att reda ut saker och ting;

1. Hur bra trivs ni med utbildningen?
2. Viktigast: Hur tentar ni av kurser? Terminstenta eller efter varje "delområde"?
3. Om det är flera mindre tentor, hur ofta förläggs dessa per termin? tex T1?
4. Har ni många föreläsningar? Tex flera varje dag eller är det mer självstudier?

(Skriv gärna vilket Uni ni avser!)

Tack på förhand! // M
Skriv svar