Gästbok

Synpunkter, kommentarer, förslag, feedback, et cetera.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Gästbok

Inlägg av Nils »

Ifall du känner för att lämna en hälsning eller ett litet avtryck som bevis på att du har varit här,
till exempel "Halvdan ristade dessa runor", så är denna tråd det rätta stället.
:glad:
Julia

Re: Gästbok

Inlägg av Julia »

Hej
Denna site verkar vara en guldgruva, men det hade varit bra med en länk till dina original-statistik-databaser. Var har du hittat informationen?
Mvh
Julia
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Gästbok

Inlägg av Nils »

Julia skrev:Hej
Denna site verkar vara en guldgruva, men det hade varit bra med en länk till dina original-statistik-databaser. Var har du hittat informationen?
Mvh
Julia
Hej Julia!

Den svenska statistiken kommer dels från VHS officiella sida (urval 1 och 2), dels via privata förfrågningar via mail.

VHS-statistiken kan hittas här:
http://vhs.se/sv/Statistik1/Tidigare-terminer/
Wix

Re: Gästbok

Inlägg av Wix »

Är det någon som kan uttala sig om hur säkert man sitter om man är 1:a reserv på KI BII? (Det finns 45 platser)

Med vänliga hälsningar Viktor!
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Gästbok

Inlägg av Nils »

Wix skrev:Är det någon som kan uttala sig om hur säkert man sitter om man är 1:a reserv på KI BII? (Det finns 45 platser)

Med vänliga hälsningar Viktor!
Chansen bör ha varit rätt god inför urval 2 igår, särskilt med tanke på att det brukar ske även lite reservantagning...
Klara Cetkin

Re: Gästbok

Inlägg av Klara Cetkin »

Tack för hemsidan!
Det är otroligt bra att man kan få lite hopp.
Jag själv tror inte att jag kommer in, har några VG i betyg och alldeles för svag HP, men det är skönt att läsa om blivande läkarstudenter.

:tur:
Amina

PIL

Inlägg av Amina »

Hej!
Tänkte bara undra om någon vet vad som krävts på HP för att bli kallad till intervju i Umeå förut? PIL alltså...

Kram :glad:
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: PIL

Inlägg av Nils »

Amina skrev:Hej!
Tänkte bara undra om någon vet vad som krävts på HP för att bli kallad till intervju i Umeå förut? PIL alltså...

Kram :glad:
Du kan dra av 1,3-1,4 från siffrorna längst ner i tabellen i stycket om Umeås alternativa urval:
http://läkarstudent.se/antagning.html#umea
(bättre svar än så kan jag tyvärr inte ge i dagsläget)

(PIL är i Stockholm och du hittar mer information om den antagningsvägen här:
http://läkarstudent.se/antagning.html#pil )
intresserad gymnasieelev

Re: Gästbok

Inlägg av intresserad gymnasieelev »

Hejsan, jag undrar hur det går till när man ska söka forskarutbildning på KI (vet att sidan är avsedd för läkarstudier, men jag vet inte var jag ska vända mig). Så undrar jag också om det finns någon statistik på det? Kan man studera det provisoriskt eller med läkarlinjen eller måste man göra klart en grej först?

Hoppas på svar, tack!
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Gästbok

Inlägg av Nils »

Som regel måste man ha klarat av ett visst antal högskolepoäng, sedan ansöker man om platser i konkurrens med andra ansökande.
Vid Karolinska finns ett MD/PhD-program som vänder sig specifikt till läkarstudenter och som man kan ansöka till efter termin 8 (eller termin 6 ifall man har tillräckligt med högskolepoäng sedan tidigare).
Låst