Kalkylator

Synpunkter, kommentarer, förslag, feedback, et cetera.
Bofflan
Inlägg: 9
Blev medlem: 26 maj 2008, 11:48

Kalkylator

Inlägg av Bofflan »

Tjenna!
Det är många, däribland jag, som undrar hur stor chansen är att man kommer in på en speciell ort. Borde det inte gå att lägga upp ngn slags kalkylator där man får fylla i betyg, hp och lärosäte och sedan redovisas en ungefärlig procent.
Vet inte om det är mäjligt men en kul tanke iaf.
Hade gött...
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Kalkylator

Inlägg av Nils »

Bofflan skrev:Tjenna!
Det är många, däribland jag, som undrar hur stor chansen är att man kommer in på en speciell ort. Borde det inte gå att lägga upp ngn slags kalkylator där man får fylla i betyg, hp och lärosäte och sedan redovisas en ungefärlig procent.
Vet inte om det är mäjligt men en kul tanke iaf.
Hade gött...
Hej!

En chansberäkning skulle kräva att jag hade exakta siffror och kunskap om hur ansökande-populationen utvecklas per årgång... det skulle alltså krävas en mindre regeringsmyndighet för den uppgiften och jag är rädd att jag inte riktigt har de resurserna.

För det mesta brukar chansen i HP-baserade kvoter vara typ en tredjedel utav dem som ligger på gränsen, under gränsen blir man inte antagen och över gränsen blir man garanterat antagen.

Jag har dock skaffat siffror för tidigare terminers antagning i de rena betygskvoterna för läkarprogrammet och har därigenom kunnat räkna ut hur stor andel som antogs i första urvalet, vilket ger en rätt bra indikation om hur god chansen är åtminstone där.

Därutöver har jag tyvärr endast "halvinformerade gissningar" att komma med.
Skriv svar