Omröstning: öppna länkar i nya fönster?

Synpunkter, kommentarer, förslag, feedback, et cetera.

Skall länkar i inlägg öppnas i nya fönster när man klickar på dem?

Omröstningen slutade 27 sep 2009, 16:55

Ja
3
50%
Nej
3
50%
 
Antal röster: 6

Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Omröstning: öppna länkar i nya fönster?

Inlägg av Nils »

Det verkar finnas en viss efterfrågan på att länkar i inlägg skall öppnas i nya fönster istället för det aktuella.
Eftersom det tidigare har rådit blandade känslor i frågan verkar det lämpligast att låta en omröstning avgöra frågan.

Omröstningen pågår till den 27 september.
En lagd röst går att ändra fram till det datumet.

Ifall du har en tydlig uppfattning i frågan, argumentera gärna för den.
Haiphon
Inlägg: 16
Blev medlem: 02 sep 2009, 21:41

Re: Omröstning: öppna länkar i nya fönster?

Inlägg av Haiphon »

Jag tror det är bättre att man öppnar länkar i nytt fönster, i dagsläget brukar jag försöka komma ihåg att hålla in ctrl då jag klickar på länken för att just få upp den i ett nytt fönster. Och på något vis känns det också lite gammalmodigt att inte ha en så det öppnas i ett nytt fönster.

Några exempel:
- Klickar jag mig vidare till en blogg men finner inte denna intressant slår man ju vanligtvis ner fönstret, och vips så måste man gå in på läkarstudent.se igen för att komma tillbaka.
- Vill jag hitta information om något specifikt t.ex PIL och hittar en länk till KIs hemsida angående PIL och klickar mig vidare kanske jag senare vill se på antagningsstatistiken för PIL och måste då i sånt fall backa tillbaka (kanske klickat sig vidare på KI så det blir 10 sidor man måste backa) eller gå till startsidan för läkarstudent.se och sedan klicka sig in på antagning igen.
- Kanske man vill sitta inne på forum och hemsida samtidigt, fast här kanske det blir svårt då det eftersträvas integrerade sidor.
- Läser man en bloggartikel och hittar en länk i denna som man kanske öppnar så kan det ju vara bra att fortfarande ha bloggen uppe.

Det känns som om det är lättare för den minoritet(?) som vill öppna i samma fönster att de bara slår ner läkarstudent.se då de klickat sig vidare.

Ett sista argument för detta är att i de fall man vill ha uppe båda fönsterna finns två tillvägagångssätt:
1. Antingen högerklickar du på den blåa texten och får fram hemsidan därifrån, öppnar ett nytt fönster manuellt, kopierar in och får då upp sidan.
2. Du klickar dig vidare från hemsidan till den externa hemsidan (dvs den länkade hemsidan) för att sedan öppna ett nytt fönster, gå in på läkarstudent.se och dit du var innan och läste.

Dessa två kombination känns mer jobbiga än att bara slå ner ett extra fönster (läkarstudent.se i sånt fall).

Vet inte vilka motargument det kan finnas till att öppna sidan i ett nytt fönster. Kanske för att vissa hävdar att internet går långsamt desto fler fönster man har öppet, fast detta är väl inte helt sant, då en sida laddas och blir färdigladdad när du kan se den, och sedan behövs ingen mer aktiv process från datorn/internetuppkopplingen för att upprätthålla sidan funktionell om du inte vill klicka dig vidare, fast är väl en omöjligt att sitta och klicka runt i flera fönster samtidigt.

Känns nästan tråkigt att ha något att kritisera sidan när du gör ett sådant bra jobb! Vill inte lasta på dig mer jobb egentligen, fast förhoppningsvis gynnar en eventuell förbättring sidan!

Keep up the good work :glad:
Sista året på gymnasiet. Ingår i en forskargrupp inom thoraxanestesiologi. Är just nu i uppstartsprocessen med ett projekt inom vårdhygien i sjukhusmiljö. Provtagningar med efterföljande studier av vilka bakterier man kan finna.
Galanx
Inlägg: 31
Blev medlem: 14 jul 2009, 00:05

Re: Omröstning: öppna länkar i nya fönster?

Inlägg av Galanx »

Väl formulerat Haiphon!
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Omröstning: öppna länkar i nya fönster?

Inlägg av empezar »

För att öppna en länk i ett nytt fönster - klicka med mushjulet! Eller högerklicka och välj "öppna i nytt fönster/tab". Låt oss som inte vill öppna i nytt fönster ha möjligheten att fortsätta välja. Om man gör så att länkar öppnas i nya fönster så finns det inget val kvar att INTE göra det. Sidor som öppnar länkar i nya fönster måste vara något av det värsta som finns på nätet. Förutom Aftonbladet, så klart.

Jag är pro choice i denna frågan; ett mycket starkt nej.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Phantomen
Inlägg: 13
Blev medlem: 21 mar 2009, 19:27

Re: Omröstning: öppna länkar i nya fönster?

Inlägg av Phantomen »

empezar skrev:För att öppna en länk i ett nytt fönster - klicka med mushjulet! Eller högerklicka och välj "öppna i nytt fönster/tab". Låt oss som inte vill öppna i nytt fönster ha möjligheten att fortsätta välja. Om man gör så att länkar öppnas i nya fönster så finns det inget val kvar att INTE göra det. Sidor som öppnar länkar i nya fönster måste vara något av det värsta som finns på nätet. Förutom Aftonbladet, så klart.

Jag är pro choice i denna frågan; ett mycket starkt nej.

Håller med! Valmöjligheten borde vinna över latheten att inte orka trycka på mushjulet! :)
Galanx
Inlägg: 31
Blev medlem: 14 jul 2009, 00:05

Re: Omröstning: öppna länkar i nya fönster?

Inlägg av Galanx »

oj det var starka åsikter .. personligen fungerar båda varianterna även om det överlag känns vanligare att länkar öppnas i nya fönster och att jag stundom svurit över att jag stängt ner sidor där läkarstudent.se gömt sig :flinar: Angående högerklickandet så tror jag folk är införstådda i det men att det rör sig om just en vana/ovana att inte göra det.

Vad händer om referendumet slutar på 50/50? Finns möjlighet att i sina personliga profil ställa in hur länkar skall öppnas?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Omröstning: öppna länkar i nya fönster?

Inlägg av Nils »

Galanx skrev:Vad händer om referendumet slutar på 50/50? Finns möjlighet att i sina personliga profil ställa in hur länkar skall öppnas?
I praktiken så är det "antingen eller" som gäller, tyvärr... en personlig inställning hade varit den optimala lösningen.

Ifall opinionsundersökningen slutar utan övertygande majoritet för endera sidan (det räcker inte med en rösts övervikt) så kommer jag att utgå från argumenten som har använts.
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Omröstning: öppna länkar i nya fönster?

Inlägg av empezar »

Galanx skrev:oj det var starka åsikter .. personligen fungerar båda varianterna även om det överlag känns vanligare att länkar öppnas i nya fönster
Vanligare? Att stoppa in "target=_blank" är inte enligt XHTML-standarder. Hur kan båda varianterna fungera när införande av target=_blank stänger dörren för oss som vill öppna i samma fönster? Menar du att de fungerar för dig? Varför är det jobbigare att klicka på länkar med mushjulet i stället för vänster musknapp?
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Haiphon
Inlägg: 16
Blev medlem: 02 sep 2009, 21:41

Re: Omröstning: öppna länkar i nya fönster?

Inlägg av Haiphon »

empezar skrev:För att öppna en länk i ett nytt fönster - klicka med mushjulet! Eller högerklicka och välj "öppna i nytt fönster/tab". Låt oss som inte vill öppna i nytt fönster ha möjligheten att fortsätta välja. Om man gör så att länkar öppnas i nya fönster så finns det inget val kvar att INTE göra det. Sidor som öppnar länkar i nya fönster måste vara något av det värsta som finns på nätet. Förutom Aftonbladet, så klart.

Jag är pro choice i denna frågan; ett mycket starkt nej.
Många sitter med laptops, och många laptops har inte mushjul så den kan vi i alla fall ta bort då detta inte är gällande för många alls. Och det är inte så att laptops är en utdöende pryl som kan förväntas försvinna, snarare öka, men musanvändning + laptop känns gammalmodigt.

Ska man högerklicka och gå via den vägen, går det faktiskt fortare att bara klicka ner extrafönstret.
Sista året på gymnasiet. Ingår i en forskargrupp inom thoraxanestesiologi. Är just nu i uppstartsprocessen med ett projekt inom vårdhygien i sjukhusmiljö. Provtagningar med efterföljande studier av vilka bakterier man kan finna.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Omröstning: öppna länkar i nya fönster?

Inlägg av Nils »

Shift+klick öppnar länkar i nya fönster,
ctrl+klick öppnar länkar i nya flikar.
Låst