Navigations- och utseendeförändringar som jag överväger

Synpunkter, kommentarer, förslag, feedback, et cetera.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Navigations- och utseendeförändringar som jag överväger

Inlägg av Nils »

Så länge som navigationsmenyn hade en fixerad plats på skärmen så var det rimligt att ha en dropdown-meny med snabblänkar till olika platser på samma sida.

Efter den senaste smartphone-anpassningen så är detta dock inte längre fallet. Jag överväger därför att ta bort den nuvarande dropdown-menyn och istället låta "ankarlänkarna" vara vanliga länkar (alternativt en lista över länkar med någon grafisk indikator som visar att det rör sig om ankarlänkar) som är synliga direkt, placerade antingen direkt under navigationsmenyn, direkt under sidotiteln eller efter inledningsstycket.

Detta skulle ha fördelen för nya besökare att läkarstudent.se blir mera tillgänglig och för erfarna besökare skulle det innebära snabbare navigation till specifika delar på en sida (länken är direkt synlig, utan att man behöver gå via någon dropdown-meny). Det skulle även innebära att scriptfilen som innehåller navigationsmenyn skulle gå snabbare att ladda eftersom ankarlänkarna inte längre skulle ingå i den utan istället skrivas in direkt i sidorna (vilket iofs skulle gå att ordna redan idag, utan några andra ändringar).

En annan visuell förändring som jag överväger är att varje stycke (som har egen rubrik med stor, centrerad text som även utgör destinationen för en ankarlänk) skulle kunna utgöra ett separat "blad" på en sida. För närvarande ingår en sidas hela innehåll, inklusive navigationsmenyn, i samma vita område; möjligheten jag överväger är alltså att bryta upp det vita området i flera vita områden, för att skapa en ännu tydligare åtskillnad av de olika styckena / sektionerna på en sida (på samma sätt som rutorna för "Sponsorer" och "Aktuellt" är separerade). För forumets del skulle detta kunna implementeras på ett sådant sätt att varje enskilt inlägg får ett eget "blad" / vitt område.


Tankar, åsikter, synpunkter?
Dessa idéer är än så länge bara idéer och inte huggna i sten...
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Navigations- och utseendeförändringar som jag överväger

Inlägg av Nils »

Förändringen för navigationsmenyn har genomförts men jag funderar fortfarande på ifall nedanstående förändring vore en gångbar förbättring eller ej.
Nils skrev:En annan visuell förändring som jag överväger är att varje stycke (som har egen rubrik med stor, centrerad text som även utgör destinationen för en ankarlänk) skulle kunna utgöra ett separat "blad" på en sida. För närvarande ingår en sidas hela innehåll, inklusive navigationsmenyn, i samma vita område; möjligheten jag överväger är alltså att bryta upp det vita området i flera vita områden, för att skapa en ännu tydligare åtskillnad av de olika styckena / sektionerna på en sida (på samma sätt som rutorna för "Sponsorer" och "Aktuellt" är separerade). För forumets del skulle detta kunna implementeras på ett sådant sätt att varje enskilt inlägg får ett eget "blad" / vitt område.


Tankar, åsikter, synpunkter?
Dessa idéer är än så länge bara idéer och inte huggna i sten...
Wiiizzy
Inlägg: 239
Blev medlem: 05 aug 2011, 18:36

Re: Navigations- och utseendeförändringar som jag överväger

Inlägg av Wiiizzy »

Nils skrev:Förändringen för navigationsmenyn har genomförts men jag funderar fortfarande på ifall nedanstående förändring vore en gångbar förbättring eller ej.
Gällande forumet:
Jag tycker jag att det är helt ok som det är. Det bildas ju en vit ram runt varje inlägg iom att bakgrunden annars är ljusblå. Men visst man hade kunnat göra som du säger, alternativt lägga in en list mellan inläggen ungefär som på flashback, eller som på HP guiden. Se i så fall bara upp så att "mellanrummet" mellan inläggen inte blir för stort, vilket då leder till onödigt scrollande.

Gällande de andra sidorna:
Jo visst, där tycker jag att någon form av avgränsning mellan avsnitten hade varit snyggt. :glad:
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Navigations- och utseendeförändringar som jag överväger

Inlägg av Nils »

En tanke är att forumet också skulle få ett mera konsekvent utseende gentemot övriga sajten, i samband med en sådan ändring. Ifall detta skulle genomföras så skulle avståndet mellan olika "blad" troligen bli detsamma som avståndet mellan "lapparna" till höger om sidornas huvudinnehåll (detta avstånd är för närvarande 30 pixlar men kan ändras).
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Navigations- och utseendeförändringar som jag överväger

Inlägg av Nils »

Jag har laddat upp en testversion av sidan "Läkarprogram i Sverige":
http://läkarstudent.se/lakarprogram.html

Ser den bra ut med era webbläsare och smartphones?
Ser det bra ut när ankarlänkar / snabblänkar har klickats?

Är det någonting som skulle kunna göras annorlunda för att det ska se bättre ut i era ögon?
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Navigations- och utseendeförändringar som jag överväger

Inlägg av Nils »

Nils skrev:En annan visuell förändring som jag överväger är att varje stycke (som har egen rubrik med stor, centrerad text som även utgör destinationen för en ankarlänk) skulle kunna utgöra ett separat "blad" på en sida. För närvarande ingår en sidas hela innehåll, inklusive navigationsmenyn, i samma vita område; möjligheten jag överväger är alltså att bryta upp det vita området i flera vita områden, för att skapa en ännu tydligare åtskillnad av de olika styckena / sektionerna på en sida (på samma sätt som rutorna för "Sponsorer" och "Aktuellt" är separerade). För forumets del skulle detta kunna implementeras på ett sådant sätt att varje enskilt inlägg får ett eget "blad" / vitt område.
Även denna förändring har nu genomförts för hela sajten.

Vissa mindre konstigheter kan ha uppstått här och där, och det återstår ännu att införa "navigationsboxar" fullt ut för alla stycken, men själva utseendeförändringen är nu genomförd.
Skriv svar