Ny design för läkarstudent.se

Synpunkter, kommentarer, förslag, feedback, et cetera.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Ny design för läkarstudent.se

Inlägg av Nils »

Det börjar bli dags att försöka ge läkarstudent.se ett nytt utseendelyft.

Hur skulle du föredra att läkarstudent.se såg ut?

Finns det någon enskild detalj som du skulle vilja se ändrad?

Finns det någon hemsida som du tycker att läkarstudent.se gärna kunde likna mer, generellt?

Alla förslag och synpunkter är välkomna!
Crayon
Inlägg: 59
Blev medlem: 31 jan 2013, 14:51

Re: Ny design för läkarstudent.se

Inlägg av Crayon »

Gärna centrerad design och stilrent med fokus på innehållet. Typ http://wordpress.org/support/

Kanske också kan passa på att påpeka att första gången jag hittade hit förvirrade navigationsboxen mig, forum kändes som en överrubrik till det mesta där.

Edit: Denna är inte helt illa heller, även om jag kanske skulle göra vissa rubriker och annat lite tydligare http://www.australianinfront.com.au/for ... e-qr-codes
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Re: Ny design för läkarstudent.se

Inlägg av Nyberg89 »

Crayons förslag på en centrerad meny som följer med gillar jag. Dock inte hur de sidorna ser ut.

Att skapa en snygg hemsida är ofta 90% design och 10% kod, designen är det som tar mest tid. Svårast är just att läkarstudent innehåller mycket information vilket kan bli svårt. Men om man tar menyn Crayon tipsade om och en drop-down meny likt http://www.eyelidsurgery.co.uk/cosmetic-treatments hade varit schysst. Men lite mindre fontstorlek självklart. Något jag också gillar är de runda knapparna för sociala medier som finns på samma sida jag tipsade om, det är vackert och stilrent.

Något lite onödigt är ju lite effekter när man hovrar likt http://www.nwdermatology.com/map-directions.php - men schysst är det iaf.

Något annat jag gillar är även logo, namn och kontaktinformation de använder på http://www.sanmateolaser.com/

Alltså har jag ingen hel sida - varför? - för att man måste hitta element som kan passa hela sidan och det vet man inte förrän man har testat en del.

Vit, ljusblå, grå, grön och svart är färger jag helst ser. Ljust, uppfriskande och lättläst.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Ny design för läkarstudent.se

Inlägg av Nils »

Designen jag funderat på sedan i morse är:
* ingen bakgrundsbild
* vit eller nästan vit bakgrund
* möjligtvis kan bakgrundsfärgen vara mjukt tonad på sidorna
* möjligtvis kan vänster/högerkanterna ha skuggor, "över" en något mindre ljus bakgrund
* ljusblå kantlinjer där sådana behövs
* horisontellt centrerat
* navigationsmeny med dropdown längst upp

Några frågetecken:
* placering av högerkolumnen (facebook, sponsorer, aktuellt)
* hur göra med ankarlänkarnas navigationsmeny ("bokmärken")
* huruvida navigationsmenyn i toppen ska följa med sidan (orsakade tidigare problem för ankarlänkar - navigationsmenyn hamnade ovanpå rubrikerna som det länkades till)

Jag antar att "bokmärken"-länkar skulle kunna hanteras genom att dropdown-menyerna har en vänsterkolumn med sidor och en högerkolumn med bokmärken för den aktuella markerade sidan.

Problemet med ankarlänkande vid medföljande navigationsmeny kan kanske hanteras genom att öka skärmhöjden på rubrikerna.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Ny design för läkarstudent.se

Inlägg av Nils »

En preliminär alfaversion finns nu uppe för diskussion:
[död länk]

Åsikter, synpunkter, tips, förslag?
Någonting som kan förbättras?
Någonting som jag missade att få med?


Ifall någon har tillgång till nödvändig utrustning för nedanstående frågor så skulle det uppskattas mycket med hjälp för dem:

Ser testsidan (ungefär) likadan ut med en smartphone?

Ser testsidan (ungefär) likadan ut med ett uråldrigt Internet Explorer?
(IE6, tänker på alla de institutioner som digitalt befinner sig i forntiden)
Wiiizzy
Inlägg: 239
Blev medlem: 05 aug 2011, 18:36

Re: Ny design för läkarstudent.se

Inlägg av Wiiizzy »

Jag ser gärna en lite tydligare gräns mellan navigationsmenyn och den löpande texten på sidan. Ett förslag är att ändra bakgrundsfärg, om än bara svagt, i navigationsmenyn.

Finns det möjlighet att göra så att endast navigationsmenyn följer med vid scrollning och inte loggan (läkarstudent.se)? Detta medför förstås att menyn tar upp mindre plats på sidan. Det hade dessutom givit möjlighet att förstora och göra lite designförändring av den översta delen med tillförande av exempelvis en ny bild/logotyp samt eventuella nyckellänkar om så önskas. Vidare medför det att man lättare vet om man är överst på sidan eller inte. Jämför: http://www.sydsvenskan.se/

Sidan ser för övrigt likadan ut med smartphone (Galaxy S3), med undantaget att dropdownmenyn inte följer med vid scrollning, vilket jag antar är ett medvetet val.

På det stora hela ser det bra ut. Jag gillar att annonserna precis som tidigare är till höger, utanför själva sidan, och att de följer med vid scrollning. Det gör att man ser dem tydligt utan att de är i vägen.

Keep up the good work :tummeupp:
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Ny design för läkarstudent.se

Inlägg av Nils »

Tackar!
Wiiizzy skrev:Jag ser gärna en lite tydligare gräns mellan navigationsmenyn och den löpande texten på sidan. Ett förslag är att ändra bakgrundsfärg, om än bara svagt, i navigationsmenyn.
Till mörkare färg? Antar att alla knappar i "huvudraden" skulle kunna göras mörkblå-gula...
Finns det möjlighet att göra så att endast navigationsmenyn följer med vid scrollning och inte loggan (läkarstudent.se)?
Det vore lite mer komplicerat men inte omöjligt - dock vet jag inte hur jag skulle göra när det rör sig om en besökare som kommer till sidan via en ankarlänk utifrån.
Wiiizzy
Inlägg: 239
Blev medlem: 05 aug 2011, 18:36

Re: Ny design för läkarstudent.se

Inlägg av Wiiizzy »

Nils skrev:Till mörkare färg? Antar att alla knappar i "huvudraden" skulle kunna göras mörkblå-gula...
Jo mörkare än vitt, men inte nödvändigtvis samma färg som resten av huvudet.
Nu är estetiken långt ifrån min starkaste sida... men här testade jag (i ms paint :glad: ) att lägga en svagt grå/ljusblå färg.
http://oi43.tinypic.com/2yx0qqe.jpg

I exemplet fick forumlänken en annan färg. Jag är inte nöjd med mitt färgval där. Det var mest bara för att testa idén. Vidare är jag lite osäker på om jag tycker att den ska ha annat utseende än övriga rader eller inte. Kanske...
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Ny design för läkarstudent.se

Inlägg av Nils »

Uppdatering:

De vita knapparna i navigationsmenyn har nu fått bakgrundsfärger på samma skala som den "Sverigeblå" bakgrunden i titelfältet (normalfärgen är två steg ljusare, markörfärgen är ett steg ljusare).

Därutöver har en eller två andra små ändringar gjorts.

Vad gäller en eventuell minskning av "toppfältet" till endast navigationsmenyn vid scrollning så kommer jag troligen att behålla det som det är; de som klickar sig till sidan via en ankarlänkande url upptäcker nog, misstänker jag, rätt snabbt att det går att bläddra även uppåt, alternativt att det finns en meny med snabblänkar som går till andra delar av samma sida.
Wiiizzy
Inlägg: 239
Blev medlem: 05 aug 2011, 18:36

Re: Ny design för läkarstudent.se

Inlägg av Wiiizzy »

:tummeupp:
Skriv svar