Interaktiva diagram (färgglatt påskägg från läkarstudent.se)

Synpunkter, kommentarer, förslag, feedback, et cetera.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Interaktiva diagram (färgglatt påskägg från läkarstudent.se)

Inlägg av Nils »

På sidan "Läkarstudier i utlandet" har tabellen med statistik över antalet läkarstudenter i utlandet tagits bort och den kommer med största sannolikhet inte tillbaka.

Jag tänker dock inte spoliera överraskningen genom att berätta vad som ersätter den tabellen; det får du upptäcka själv...
:)

http://läkarstudent.se/utlandet.html
Wiiizzy
Inlägg: 239
Blev medlem: 05 aug 2011, 18:36

Re: Ett färgglatt påskägg från läkarstudent.se!

Inlägg av Wiiizzy »

Snyggt!
Spock
Inlägg: 113
Blev medlem: 25 aug 2011, 12:27

Re: Ett färgglatt påskägg från läkarstudent.se!

Inlägg av Spock »

Nils, du gör ett fantastiskt jobb med läkarstudent.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Ett färgglatt påskägg från läkarstudent.se!

Inlägg av Nils »

Tackar! :)

Jag lade just till diagram för även Danmarks och Norges antal av studenter. Eftersom det är mycket färre linjer fick dessutom etikettrutorna plats denna gång.

http://läkarstudent.se/danmark.html
http://läkarstudent.se/norge.html
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Ett färgglatt påskägg från läkarstudent.se!

Inlägg av Nils »

(När jag ser hur antalet svenska läkarstudenter i Norge börjar "skjuta i höjden" runt läsåret 2008/2009, ungefär samtidigt som hemsidan verkligen började komma igång, kan jag inte låta bli att undra ifall informationen på Norge-sidan kan ha bidragit åtminstone lite grann till kurvans utseende...)
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Ett färgglatt påskägg från läkarstudent.se!

Inlägg av Nils »

Finns det några önskemål om omvandlingar av tabeller till diagram,
utöver statistiken för antalet läkarstudenter på olika ställen?
Wiiizzy
Inlägg: 239
Blev medlem: 05 aug 2011, 18:36

Re: Ett färgglatt påskägg från läkarstudent.se!

Inlägg av Wiiizzy »

Nils skrev:Finns det några önskemål om omvandlingar av tabeller till diagram,
utöver statistiken för antalet läkarstudenter på olika ställen?
Hmm... Tänker kanske antagningskraven i Sverige... Och då speciellt B1. Tror inte det blir lika snyggt grafiskt med HP och B2 då det inte blir bra när linjerna ligger för mycket rakt på varandra (även om de lär göra det en del i B1 också.)

Självkart tänker jag inte att du ska ersätta tabellerna (som är superbra) med diagram. Utan mer som ett komplement...
Kanske det är lite för tidigt dock. Det är ju förhållandevis nytt att maxbetyg inte krävs så tidsaxeln blir ju ganska kort. Och huruvida man väljer att göra diagrammet på reservinfon eller urval 2 är också frågan. Samt om man väljer att inkludera HP urskilljningen i diagrammet (kanske som kommentar om man håller muspekaren över punkten?).

Edit: Utökningen av det svenska läkarprogrammet är ju för övrigt ganska kraftig. Speciellt inkluderat de kommande årens planerade utökningar. Detta går ju också att skildra i diagram.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Ett färgglatt påskägg från läkarstudent.se!

Inlägg av Nils »

Just nu är planen att byta ut samtliga tabeller som redovisar enbart antal, inklusive de svenska antagningsvolymerna.

Vad gäller urval 1 / urval 2 skulle det förmodligen bli två eller tre tabeller; jag vill framhäva dels totala antalen och dels könsfördelningen, samtidigt som det blir tydligt vad som är urval 1 respektive urval 2. Eventuellt kan även könsfördelning per antagningskvot ingå, alternativt kan sådana tabeller och lärosätessumman placeras i lärosätenas egna stycken.

Jag tror även att jag har listat ut hur rankingar kan "diagrammifieras" på ett bra sätt (så att #1 hamnar på toppen istället för botten).

Just antagningstabellerna, åtminstone de svenska betygskvoterna, vore dock besvärliga att omvandla till diagram - det finns inget bra sätt att representera HP-urskiljningen eller annan extra information.

Diagram är dock ett mycket tänkbart alternativ för de utländska antagningstabellerna (Danmark, Norge) eftersom de är mycket enklare.
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Ett färgglatt påskägg från läkarstudent.se!

Inlägg av empezar »

Jag skulle vilja se hur många svenska läkarstudenter vi har per år också, i samma diagram.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Ett färgglatt påskägg från läkarstudent.se!

Inlägg av Nils »

Ny uppdatering:
* Västeuropa-sidan (Storbritannien, Tyskland) har också diagram nu.
* Jag lade till en knapp för markering / avmarkering av alla knappar (så att man inte tvingas avmarkera alla andra knappar manuellt när man bara vill granska enskilda länder / lärosäten).
empezar skrev:Jag skulle vilja se hur många svenska läkarstudenter vi har per år också, i samma diagram.
Jag har tänkt samma tanke men det har hittills fallit på att jag tror att CSN-statistik kan vara signifikant missvisande där.

I både Sverige och utlandet har statistiken en svaghet eftersom de som bekostar studierna och studietiden privat inte ingår i studiemedelsstatistiken. I Sverige tillkommer dessutom problemet att ett stort antal läkarstudenter studerar utan studiemedel eftersom studiemedlet har tagit slut...

En möjlig utväg kan vara SCB men deras statistikdatabas saknar uppgifter för antalet studerande inom olika program. Jag antar att det å andra sidan inte skadar att jag slänger iväg ett mail och frågar ifall de har opublicerad statistik inom ämnet...
Skriv svar