Smartphonekompatibel

Synpunkter, kommentarer, förslag, feedback, et cetera.
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Smartphonekompatibel

Inlägg av Nyberg89 »

Hej,
Jag tycker att det är dags att göra sidan kompatibel för smartphones. Listan till vänster har lite fel förhållande för att inte förstöra.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Smartphonekompatibel

Inlägg av Nils »

Hej Nyberg!

Har du möjlighet att ta screenshot / skärmdump och maila bilden till mailadressen som anges här?
http://läkarstudent.se/#kontakt

(Jag har åtgärdat de huvudsakliga tekniska problem som pekades ut av en valideringstjänst men har tyvärr inte tillgång till en smartphone själv just nu och kan därför inte kontrollera med egna ögon hur den faktiska layouten ser ut.)
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Re: Smartphonekompatibel

Inlägg av Nyberg89 »

Det kan jag göra, felet är troligen att sidan använder position: fixed vilket gör att navigationsfönstret "följer med" när man zoomar med en smartphone. Till slut ser du bara navigationsfönstret om du vill ta dig en titt på något.

En lösning kan vara att byta till absolute eller static, men jag är inte helt hundra, var 5 år sedan sedan jag satt med kod framför ögonen.

Skickar ett mail när jag får tid över.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Smartphonekompatibel

Inlägg av Nils »

En möjlighet skulle kanske kunna vara att använda javascript för att ändra objektegenskaperna (placering m.m.) beroende på besökaren, måste bara hitta ett bra sätt att identifiera dem på - ett problem är att det finns så många olika mobilvarianter att det vore mycket svårt att kontrollera dem alla och listan skulle även behöva uppdateras regelbundet. Kan eventuellt istället köra en kontroll av skärmstorleken...
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Smartphonekompatibel

Inlägg av Nils »

Fungerar nedanstående testsida bra?
Håller sig navigationsmenyn där den ska istället för att överlappa (det tomma) innehållsfältet?

[länk borttagen]

(Istället för position: fixed; använder testsidan en javascript-funktion för att ändra navigationsmenyns position i y-led närhelst sidan scrollas.)
Senast redigerad av Nils den 20 mar 2012, 22:51, redigerad totalt 1 gånger.
Anledning: sidan är borttagen, alltså behövs länken inte längre
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Smartphonekompatibel

Inlägg av empezar »

Nils skrev:Fungerar nedanstående testsida bra?
Håller sig navigationsmenyn där den ska istället för att överlappa (det tomma) innehållsfältet?

läkarstudent.se/_.html

(Istället för position: fixed; använder testsidan en javascript-funktion för att ändra navigationsmenyns position i y-led närhelst sidan scrollas.)
Funkar bra.
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Smartphonekompatibel

Inlägg av Nils »

empezar skrev: Funkar bra.
Och inga problem med lite "hackande" hos navigationsmenyn under scrollning?

(Noterade det när jag testade sidan med Internet Explorer 9, vilket iofs inte är helt överraskande eftersom det fortfarande är Internet Explorer oavsett vilken siffra det följs av... märkte inte några sådana problem i Firefox.)
Wiiizzy
Inlägg: 239
Blev medlem: 05 aug 2011, 18:36

Re: Smartphonekompatibel

Inlägg av Wiiizzy »

Hackandet du beskriver upplevde jag då jag testade med äldre version av Firefox. Med nyare version funkar det bra.

I äldre version av Chrome så hoppar menyn nedåt vid varje scrollning utan att hoppa upp igen. Effekten blir att menyn tillslut försvinner vid skärmens nedre kant. Vid senaste versionen av Chrome upplever jag i stället samma problem som vid äldre Firefoxversioner och som du upplevde med Internet Explorer 9.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4717
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Smartphonekompatibel

Inlägg av Nils »

Jag har laddat upp en ny variant nu. Fungerar den bättre?

(webbläsaren jämförs nu mot en lista av webbläsare för mobiler; ifall webbläsaren ingår där så aktiveras scrollningskänslig flyttning av menyn enligt den förra varianten, annars ges menyn fixerad positionering som innan smartphone-anpassningen)
Nyberg89
Inlägg: 348
Blev medlem: 19 dec 2011, 21:01

Re: Smartphonekompatibel

Inlägg av Nyberg89 »

Nils skrev:Jag har laddat upp en ny variant nu. Fungerar den bättre?

(webbläsaren jämförs nu mot en lista av webbläsare för mobiler; ifall webbläsaren ingår där så aktiveras scrollningskänslig flyttning av menyn enligt den förra varianten, annars ges menyn fixerad positionering som innan smartphone-anpassningen)
Den fungerar bra på iPhone 4 :)
Skriv svar