Besökarna bestämmer: ny forumstruktur?

Synpunkter, kommentarer, förslag, feedback, et cetera.

Vad tycker du om förslaget? (skriv gärna varför)

Omröstningen slutade 09 okt 2011, 04:29

Jag vill ha den föreslagna förändringen
8
89%
Jag är tveksam till den föreslagna förändringen
0
Inga röster
Jag behåller gärna forumet som det är
1
11%
 
Antal röster: 9

Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Besökarna bestämmer: ny forumstruktur?

Inlägg av Nils »

Jag har just testat en ny forumstruktur på några av forumkategorierna: dels den nya kategorin "Annonser", dels den gamla kategorigruppen "läkarstudent.se".

Det denna alternativa forumstruktur går ut på är att varje "huvudkategori" innehåller ett antal "underkategorier". De inlägg som finns i dessa "underkategorier" visas även i "huvudkategorin" som en sammanslagen lista. Man skulle alltså kunna likna det med Gmails label-funktion; du kan välja mellan att se den sammanslagna listan eller att gå in i en underkategori för att se endast de inlägg som skrivits inom den.

När man (som registrerad användare) ska starta en ny tråd så måste man gå in i den underkategori som man vill att tråden skall publiceras i. Att skriva inlägg i redan existerande trådar skulle fortfarande fungera precis som vanligt.

Jag har funderat på att utöka denna forumstruktur till att omfatta alla diskussionsforum och inte endast "Annonser" och "läkarstudent.se".

Eftersom detta vore en betydande förändring av "forumupplevelsen" vill jag först förvissa mig om att det är en förändring som skulle uppskattas av alla er som besöker och använder forumet - det är ju för er skull som det finns till...

Ifall denna förändring införs så skulle till exempel "Antagningen i Sverige och utlandet" kunna delas upp i underkategorier som "Antagningen", "Lokala urval", "Högskoleprovet", "Betyg" och "Utländska läkarprogram". Detta är bara ett förslag; den exakta uppdelningen kan vi diskutera närmare ifall det bestäms att förändringen skall genomföras.

Det skulle visserligen kräva en del arbete att flytta om alla nuvarande inlägg till deras nya underkategorier men detta är en förändring som jag känner mig optimistisk inför och ifall ni vill ha den så är jag beredd att genomföra den.

Så, vad tycker ni om förslaget?
(Ta gärna en titt på huvudkategorierna "Annonser" och "läkarstudent.se" för att få ett intryck av hur det skulle se ut.)
Spock
Inlägg: 113
Blev medlem: 25 aug 2011, 12:27

Re: Besökarna bestämmer: ny forumstruktur?

Inlägg av Spock »

Hej Nils!
Jag tror att detta skulle vara en mycket välkomnad förändring av forumet. Jag har ofta saknat underkategorier då det nu kan vara lite "rörigt" bland trådarna.
Mvh
empezar
Inlägg: 666
Blev medlem: 20 apr 2008, 15:21

Re: Besökarna bestämmer: ny forumstruktur?

Inlägg av empezar »

Låter som ett bra förslag!
Fd läkarstudent (termin 7 Uppsala)
Wiiizzy
Inlägg: 239
Blev medlem: 05 aug 2011, 18:36

Re: Besökarna bestämmer: ny forumstruktur?

Inlägg av Wiiizzy »

Jag tycker också det låter bra! Speciellt är det bra när man sitter och letar efter väldigt gamla trådar.

I stort sett tycker jag att de föreslagna underkategorierna för kategorin "Antagningen i Sverige och utlandet" är bra. Att utlandet får en egen kategori känns givet. De andra namnen kanske behöver förtydligas lite. Exempelvis vet jag inte i vilken underkategori jag skulle ställt den ganska vanliga frågan frågan: "Hur stora är mina chanser att komma in med xx,x i BI och x.x i hp?". Ställs en sådan fråga under kategorin "Antagningen" eller berör den kategorin bara själva antagningsprocessen? Jag vet att du inte efterfrågade feedback på det just nu men jag kände mig tvungen att skriva något:)

Kanske det bara är tillfälligt, under forumets ombyggnad, men jag tycker i alla fall inte att annonser borde ligga under "VIKTIG INFORMATION".

Men som sagt, den nya layouten gillas :tummeupp:
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Besökarna bestämmer: ny forumstruktur?

Inlägg av Nils »

Wiiizzy skrev:Exempelvis vet jag inte i vilken underkategori jag skulle ställt den ganska vanliga frågan frågan: "Hur stora är mina chanser att komma in med xx,x i BI och x.x i hp?". Ställs en sådan fråga under kategorin "Antagningen" eller berör den kategorin bara själva antagningsprocessen? Jag vet att du inte efterfrågade feedback på det just nu men jag kände mig tvungen att skriva något:)
Som jag tänkte mig det så skulle den frågan hamna i "Antagningen"; "Betyg" borde nog ha varit "Förbättring av betyg" och "Högskoleprovet" borde ha varit "Skriva högskoleprovet", eller dylika beskrivningar. Det rör sig hur som helst inte om några konkreta förslag, det var mest en illustrering av hur det skulle kunna göras. Vi får diskutera detta mer om någon dag.
:)
Kanske det bara är tillfälligt, under forumets ombyggnad, men jag tycker i alla fall inte att annonser borde ligga under "VIKTIG INFORMATION".
Uppfattat och instämmer, jag tar och flyttar ner det forumet till en egen grupp.
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Besökarna bestämmer: ny forumstruktur?

Inlägg av Nils »

Förändringen kommer att genomföras.
wiicky
Inlägg: 20
Blev medlem: 02 okt 2011, 18:03
Kontakt:

Re: Besökarna bestämmer: ny forumstruktur?

Inlägg av wiicky »

Nu vet jag inte om jag skriver i rätt tråd för det här, men jag skulle tycka det vore trevligt med en länge aktuella-forumtrådar-lista på startsidan. Idag är det fem eller sex stycken och skulle gärna se att det fanns tio. Jag kan nämligen tycka att det är lite svåröevrskådligt i själva forumet vilka som är de senaste svaren (ex. om flera trådar, nyligen besvarade trådar ligger under samma kategori). Men det är bara vad jag tycker. :flinar:
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Besökarna bestämmer: ny forumstruktur?

Inlägg av Nils »

wiicky skrev:Nu vet jag inte om jag skriver i rätt tråd för det här, men jag skulle tycka det vore trevligt med en länge aktuella-forumtrådar-lista på startsidan. Idag är det fem eller sex stycken och skulle gärna se att det fanns tio. Jag kan nämligen tycka att det är lite svåröevrskådligt i själva forumet vilka som är de senaste svaren (ex. om flera trådar, nyligen besvarade trådar ligger under samma kategori). Men det är bara vad jag tycker. :flinar:
Det kan vara möjligt att utöka till 10 inlägg... har dock funderat på att ta bort den rutan.

Har du testat "Visa nya inlägg" och "Visa olästa inlägg" i forumets startsida?
wiicky
Inlägg: 20
Blev medlem: 02 okt 2011, 18:03
Kontakt:

Re: Besökarna bestämmer: ny forumstruktur?

Inlägg av wiicky »

Nils skrev: Det kan vara möjligt att utöka till 10 inlägg... har dock funderat på att ta bort den rutan.

Har du testat "Visa nya inlägg" och "Visa olästa inlägg" i forumets startsida?
Nej, det har jag inte förstått att det finns. Då fyller det ju den funktionen jag vill ha. Toppen! :glad:
Användarvisningsbild
Nils
driver läkarstudent.se
Inlägg: 4716
Blev medlem: 22 apr 2008, 23:52

Re: Besökarna bestämmer: ny forumstruktur?

Inlägg av Nils »

Den nya forumstrukturen är nu färdig! :glad:
http://läkarstudent.se/forum/viewtopic.php?f=15&t=1356
Skriv svar