Linköping HP

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2020 års vårtermin.
Guest

Linköping HP

Inlägg av Guest »

Hej!

Enligt statistik från UHR så verkar det som att antalet sökande till läkarprogrammet har ökat överlag jämfört med VT19. En ökning som har varit genomgående på alla universitet utom Linköping, och ev. Umeå? Kommer inte exakt ihåg.. frågar är. Vad tror ni om HP-gränsen för Linköping? Kommer många komma in på 1.6, eller kommer gränsen ändå höjas pga fler totalt sökande? Välkomnar till en bred diskussion :)
Användarvisningsbild
Matts
Inlägg: 31
Blev medlem: 12 aug 2019, 21:33

Linköping HP

Inlägg av Matts »

Citerar mig själv från en annan tråd:
Jag tror inte HP-urvalet kommer ligga högre, kanske på nån enstaka.
För om man kollar historiskt så har gränserna bara ökat mellan VT14 och VT15 (alla utom Örebro, där låg det lika). Mellan VT14 och VT15 så ökade antalet ansökningar med 1694.

Mellan VT15 och VT16 så ökade antalet ansökningar med 289, men det var bara på Karolinska som gränsen ökade (0.05 i U2), resten var lika eller till och med sjönk.

Så situationen vi har nu (+404 ansökningar totalt) borde ligga närmre situationen mellan VT15 och 16 än VT14 och 15, dvs öka på någon, ligga lika på de flesta och kanske sjunka på någon.
Har också kikat lite på hur många som kommer ha 1.6 eller högre inför denna antagning. Citerar mig själv även här från en tråd på HPGuiden:
Har räknat lite på hur många som kommer ha 1.6 eller högre inför denna antagning överlag och det kommer att sjunka. Detta talar för att det blir lägre antagningsgräns i HP-kvoter då det inte finns lika många att konkurrera med.

Statistik

Antalet som kommer ha 1.6+ HT19 är självklart spekulativt, men det baserar sig på hur många som uhr tror sig gjorde provet (47000) och att 5 % fick 1.6 eller högre (vilket är högt räknat om man ser till trenden).
Det är dock omöjligt att veta om det är fler i år som har ett högre resultat på HP som söker, finns många som har ett bra resultat på HP utan att söka alls. Ändock så talar detta för att gränser i HP-kvoter på olika program kommer bli lägre.


Så för att sammanfatta:
Jag tror det kommer bli samma gränser på de flesta orter, högre på en eller två (de som haft största ökningen av ansökningar) och lägre på en eller två (de som haft en mindre ökningen eller sänkning av ansökningar). Detta då det inte är så många fler som söker och att färre kommer ha ett högre HP-resultat.
Låst