Komma in i Lund?

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2019 års vårtermin.
sjuktnervos

Komma in i Lund?

Inlägg av sjuktnervos »

Hej allihopa!!

Vad tror ni om mina chanser att komma in på läkarprogrammet i Lund till våren med (enligt den senaste normeringstabellen) 1,8 på HP? Är nervös över att intaget ska höjas med tanke på hur lågt det var nu i höst...
Gast

Komma in i Lund?

Inlägg av Gast »

Du kommer garanterat in med 1.8 på HP, även 1.75 räcker. Antalet sökande är färre än förra vårterminen.
sjuktnervos

Komma in i Lund?

Inlägg av sjuktnervos »

Hur vet du att det är färre sökande än förra VT?
namentjena

Komma in i Lund?

Inlägg av namentjena »

Personen vet detta eftersom det är statistik som publiceras av UHR. Dessutom är det alltid så att färre ansöker inför vårterminen eftersom det inte tillkommer några nya kullar från gymnasiet. Jag är fortfarande förvånad över att folk inte känner till att den här statistiken finns att hämta hur lätt som helst, det skulle stilla mycket ångest och ge bättre framförhållning hos många. :nej:

https://www.uhr.se/studier-och-antagnin ... statistik/
BRM

Komma in i Lund?

Inlägg av BRM »

Vad tror ni om 21.80 i BII? Har jag några chanser att komma in i Lund?
namentjena

Komma in i Lund?

Inlägg av namentjena »

Som man kan se via länken ovan så var resultat VT18 i BII:
21.65
Som jämförelse var HT17 BII 22.20, alltså en nedgång med .075.
Detta år, HT18 var gränsen 22..08 i BII. Resultaten talar för sig själv, man kan även tillägga som också nämnts här att det är ett lägre antal sökande denna vår än förra.
namentjena

Komma in i Lund?

Inlägg av namentjena »

Skrev snabbt, det var en nedgång med 0,55 såklart.
Sökande förra våren till lund: (3123) 708 första hand
Detta år: (2440) 680 i första hand
Gast

Komma in i Lund?

Inlägg av Gast »

Ja antalet sökande till Lund VT19 är extremt lågt. Mycket mer nergång än övriga UNI. Lund har minst antal sökande av alla läkarprogram VT19 och så brukar det inte vara! Vad kan det bero på?
sjuktnervos

Komma in i Lund?

Inlägg av sjuktnervos »

men då kan man ju andas ut :) Visste inte att statistiken för Vt19 hade släppts, tack så mycket!
namentjena

Komma in i Lund?

Inlägg av namentjena »

Eftersom nedgången i antalet sökande inte är lika dramatisk när det gäller de som söker i första hand skulle jag tippa att det beror på att UHR infört en begränsning på antalet andrahandsval.
Låst