Reservuppringning ht18

Diskussioner om antagning till svenska läkarprogram inför 2018 års hösttermin.
Gäst

Reservuppringning ht18

Inlägg av Gäst »

Blev antagen på MaU HT17. På vårt upprop var det drygt 10 som inte kom och minns att reservuppringningen pågick i ungefär en vecka.
Gäst

Reservuppringning ht18

Inlägg av Gäst »

Hej!
Är det någon alls som blivit uppringd för läkarprogram på ki och vilket reservnummer ni hade efter andra urvalet i så fall? Är det någon som har info angående om ifall någon blivit uppringd som reserv trots överintag?

Tacksam för svar!
David B

Reservuppringning ht18

Inlägg av David B »

Någon som vet hur stort överintaget är? Alltså hur många antagna vs. Hur många platser på dom olika lärosätena? :)
Gäst

Reservuppringning ht18

Inlägg av Gäst »

Hej!

Undrar också hur mycket överintag det väntas vara i år.. på antagning.se direkt efter urval 2 stod det tex på Umeås urvalsgrupp AU1 att antalet antagna var 35, medan nu när jag loggar in några dagar senare står att det är 33 antagna till denna grupp... innebär det att 2 sagt nej till sina platser och de undviker att kalla in reserver till de två platserna (känns ju onödigt att uppdatera antalet antagna om de ändå ska ringa in reserver för de platserna snart, och då behöva uppdatera till 35 igen) eller kommer de ringa reserver för de två timmarna platserna om ett tag och siffrorna kanske uppdateras automatiskt? Någon som vet?

Är för övrigt reservplats 10 i AU1 Umeå, har nog inte så mycket att hoppas på men man blir ju ändå lite pirrig!!
Guest

Reservuppringning ht18

Inlägg av Guest »

Hej,

När det kommer till Au1 i Umeå verkar det som att just den gruppen inte har något överintag. Au1 får 27% av platserna, vilket innebär 35 platser. Sen vet jag dock inte hur överintaget fungerar riktigt, så det skulle kunna vara så att fördelningen av platser (%) efter överintag inte stämmer överens med teorin.

Själv är jag reserv 1 i hp-kvoten och 7 i Au1.

Håller tummarna!
Gast

Reservuppringning ht18

Inlägg av Gast »

Reservintagen börjar inte förrän totalen kommer under en bestämd tröskelnivå. Tex KI tar in tror jag 220 i U2. De vill att 180 börjar till de 156 platser de har. Så de börjar inte att ta in reserver förrän totalen når 180. I praktiken kan ju alla i BF kvoten tacka nej utan reservintag förutsatt att det finns det antalet UNI vill ha som börjar. Hoppas att jag förklarat hur principen äe för reservintaget.
Guest

Reservuppringning ht18

Inlägg av Guest »

Gast skrev:Reservintagen börjar inte förrän totalen kommer under en bestämd tröskelnivå. Tex KI tar in tror jag 220 i U2. De vill att 180 börjar till de 156 platser de har. Så de börjar inte att ta in reserver förrän totalen når 180. I praktiken kan ju alla i BF kvoten tacka nej utan reservintag förutsatt att det finns det antalet UNI vill ha som börjar. Hoppas att jag förklarat hur principen äe för reservintaget.
Misstänkte att det var så. Tack för info!
Gäst

Reservuppringning ht18

Inlägg av Gäst »

Någon här som blivit uppringd än?
Ligger på plats 14 i HP-kvoten vid LiU så risken är ju att om de ens ringer så blir det efter uppropet.
Gäst

Reservuppringning ht18

Inlägg av Gäst »

Har varit i kontakt med LiU och de har gjort ett så pass stort överintag i år att de räknar med att det inte blir någon reservuppringning.
Perkan

Reservuppringning ht18

Inlägg av Perkan »

Reserv 5 i Umeå efter urval 2. Chanser? Och mellan vilka datum kan man förvänta sig att bli kontaktad tror ni?
Låst